Page 1 of 3

BMW M5 Turbo *PROVBÖRNAD-FILM* 922hp 900nm

Posted: 25 Apr 2013, 08:45
by C.Harrysson
Hej!
Nu ska jag och polaren försöka göra verklighet av hans gamla dröm.
En gammal M5a med en s38b36 turbo
Fick syn på bilen första gången när vi ställde in polarens supra för vinterförvaring. Bilen hade stått i 9år när vi såg den. Polaren tog reda på ägaren och köpte den för kaffepengar. Lite av ett "Barnfind".
Bytte batteri, en soppaslang och se på fan. den hoppade igång direkt! Besiktades med blanka papper så det blev en säsong på isen innan den revs.

Receptet:
S38B36
Smidda CP kolvar 8,5:1
CP Heavy Duty kolvbultar
PPF H-Profil vevstakar
Cooperring topppackning
ARP Topplockbult
Nya Vevlager
Nya Ramlager
PPF Stödgördel med 12,9 bult till ramlagren
Ny Kamkedja
Nya Kedjesläpor
Ny M3 Kedjespännare
Supertech Oversizeventiler
PPF Ventilfjädrar
PPF CrMo Retainers
Mirafräst och tillsnyggad/genomgången topp
3.8ans Ventilkåpa
PPF oljefilterlock
PPF 75mm Avlastningsventil
Griffin Alukyl
Större NoName oljekyl

Bosch 1700cc Spridare
Nuke/PPF Fuelrail
Jaz Fuelcell
2x Aeromotive filter
2x Aeromotive A1000 pump
Aeromotive Bränsletrycksregulator
MaxxECU
Långa VAG Tändspolar
PPF Grenrör
Precision 7675 Billet .96 avgashus
Precision 66mm Wastegate
3.5" avgasystem
(kommer fyllas på eftersom det kommer hem prylar)

Drivlina har vi ej bestämt än.

Image
Utanför garaget första gången på 9 år

Image
Avspolad och lastad en månad senare

Image
Gick fint att kana omkring med på isen

Image
Innan rivning

Image
Grenröret

Image
Innan

Image
Fräsning på jobbet

Image
Efter, Bara lite att rensa i kanalerna kvar

Image
Godis

Image


Image
Själva härligheten :D

Image
Testmonterat tom motor med grenrör och en liten HX40 (Skall inte köras med, nej) Samt monterat nya coilovers och renoverat bromsar runt om.

Image
Nu står den och väntar. Skall flytta in de kvarvarande styrboxarna till handskfacket och ta bort orginal styrboxlådan för att göra plats åt WG och DP.

Vi är inte jättesnabba, men kommer snart ska rovan ihop. väntar på en hel hög prylar från BMW 8-)

Ser ni något som är helt galet i setupen så får ni hojta till.

MVH Carl

Re: BMW M5 Turbo -90

Posted: 25 Apr 2013, 08:50
by C.Harrysson
Blocket tillbaka från borrning och deckning. håller för tillfället på att slipa in kolvringarna.
Image

BMW M5 Turbo -90

Posted: 25 Apr 2013, 09:28
by turbolarssa
Blir riktigt fin maskin! //Larsson

Re: BMW M5 Turbo -90

Posted: 25 Apr 2013, 15:02
by _anders
Följer med här. s38 turbo gillas :D

Re: BMW M5 Turbo -90

Posted: 25 Apr 2013, 23:08
by C.Harrysson
Hoppas detta Peter! :)

Kul _anders! Har aldrig spakat något övertryckt s38 så ska det ska bli spännande

Fått hjälp med att steka dit några alu AN svetsändar. Då en inte behärskar Alut själv tyvärr

Image
Till oljekylet

Image
Oljeretur i tråget, AN12

Mycket jobb för tillfället så det blir dåligt med skruva på M5an tyvärr

Re: BMW M5 Turbo -90

Posted: 08 May 2013, 18:46
by C.Harrysson
Lite speedparts hämtat på posten idag

Image

Re: BMW M5 Turbo -90

Posted: 09 May 2013, 21:27
by Cartan
Tummen upp!!, måste få tummen ur med min S38 någongång och överladda :)

Re: BMW M5 Turbo -90

Posted: 09 May 2013, 22:33
by C.Harrysson
Tycker jag du ska. Räkna med att bli både omyndigförklarad och fattig
Men helvete vad roligt det är, å då har jag inte spakat släden än

Provat lägga ihop maskinen idag utan innehåll för att hänga i bilen och bygga WGrör, downpipe o tryckrör. Blir trångt satan ur kompressorkåpan. Lär få svetsa en 90 böj framåt samt offra lite hjulhus. Känns riktigt fint nu när det egentligen bara saknas småsaker samt en sjuhelvetes massa arbete. Hoppas PPF ska kunna klämma in någon mappning innan säsongen är över :wink:

Image
Bara testat DPn till min e30 på bilden för att se hur den funka. blir att bygga en ny, delar beställda ikväll

Re: BMW M5 Turbo -90

Posted: 22 May 2013, 10:15
by Wallèn
Kommer bli grymt!

Re: BMW M5 Turbo -90

Posted: 02 Jun 2013, 20:23
by C.Harrysson
Äntligen fått lite i tid till att meka. Idag har downpipen blivit punktad samt röret till 66an från grenröret klart.

Angående tryckrör
Beställde hem en 90graders aluböj jag tänkt svetsa direkt på utloppet med det vart för stor radie, hur har andra gjort med 76a och ppf rör?



Image

Image

Re: BMW M5 Turbo -90

Posted: 02 Jun 2013, 20:49
by Ripper
Snyggt, köp en "kona" så kan du svetsa fast den.....

Re: BMW M5 Turbo -90

Posted: 02 Jun 2013, 21:05
by C.Harrysson
kanske förklara dåligt, är för lång radie på själva böjen, ska se om den finns någon med tajtare radie

Re: BMW M5 Turbo -90

Posted: 02 Jun 2013, 21:10
by Ripper
C.Harrysson wrote:kanske förklara dåligt, är för lång radie på själva böjen, ska se om den finns någon med tajtare radie
Klarar du inte dig på att korta ner kompressorhuset en bit då?

Re: BMW M5 Turbo -90

Posted: 02 Jun 2013, 21:12
by johankihl
Snyggt! Har du polerat fälgarna själv?

Re: BMW M5 Turbo -90

Posted: 02 Jun 2013, 21:16
by RoDe
Hade samma bekymmer, dock inte med s38.

Löste det med en silikonböj som kapades ner i dem raka ändarna och svetsade en rak bit på komoressorkåpan.

Silkonböjen jag fick tag på hade tight radie.

Re: BMW M5 Turbo -90

Posted: 02 Jun 2013, 21:27
by Pimplaren
jag har s372 som är större än precision till yttermått, en vband och en 3" böj :) lite bankat osv men de lirar!

Re: BMW M5 Turbo -90

Posted: 02 Jun 2013, 21:39
by C.Harrysson
Ripper wrote:
C.Harrysson wrote:kanske förklara dåligt, är för lång radie på själva böjen, ska se om den finns någon med tajtare radie
Klarar du inte dig på att korta ner kompressorhuset en bit då?
Tyvärr inte. men tror jag får offra lite hjulhus, då skall det funka
johankihl wrote:Snyggt! Har du polerat fälgarna själv?
Tack! nepp det var gjort när jag köpte dem. dock är det rätt skabbiga nu så de lär gås över innan de får se solens sken
RoDe wrote:Hade samma bekymmer, dock inte med s38.

Löste det med en silikonböj som kapades ner i dem raka ändarna och svetsade en rak bit på komoressorkåpan.

Silkonböjen jag fick tag på hade tight radie.
Kan nog bli en sådan lösning på denna med, tillsammans med lite anpassat hjulhus som Pimplaren nämner :)