BMW E30 M50B29 M-Tech2 SFRO
Posted: 10 Apr 2013, 21:58
Historia:
Jaha! Då var det läge att lägga ut en projekttråd.
Har haft några BMW turbo som det sladdats friskt med men inget "seriöst" (en risig E30 M20 med 556whp )
För ungefär 3 år sen fick jag för mig att börja bygga en potent maskin.
Ungefär där stannade hela skiten när jag byggde ihop min senaste M20 :thumbup:
Sen började jag plugga...
Men så för ungefär 2 månader sen såldes den till Norge och studenten fick nya pengar som skrek efter BMW turbo.
Under åren har jag hunnit fixa iordning en hel del som var tänkt till ett BMW E30 projekt
Bland annat:
Dessa fälgar BBS Style 5or som jag lagt åtskilliga timmar på med polerad kant, lackade centrum, pulverlackad insida och alla bultar blästrade och kromade. 8or fram och 9or bak, 17".
D2Racecoilovers med justerbara topplagringar
Även lyckats bygga en "skottsäker" E30 bakvagn.
Bakvagnen är utprovad ordentligt efter att jag tröttnade på E30ins klena org bakvagn 2010.
Jag hade även hunnit påbörja framvagnsbygget men ej helt klart än!
Det riktiga startskottet kom när jag fick ett mail med en faktura från Bimmer of Sweden med anmälan om bankörning 26 Maj på Mantorp. (anmäld av polaren) Bara att betala och bygga klart!
Konceptet blir:
Motor:
M50 lut
BMW M50B25 block borrat till 85mm
M52 Vanostopp med aktiv vanos som putsades till och fick radiefrästa säten
PPF Ventilfjädrar och crmo retainers
Axelsson Engenering vassare kammar (265graders)
Smidda JE kolvar
Smidda H-profil stakar
Smidd 2,8 liters vev
Cooperring packning
Arp till toppen
12:9 och stödgördel i botten
Race kedjor
nya lager, släpor mm.
M50B25 org insug
allt blästrat och lackat.
Drivlina:
ZF M3-3.0
M30 Svänghjul inhandlat och lämnat för svarvning, byter även till M50 Startkrans så allt blir som orginal fast bättre
Sachs 765
6-puckad sinter med fjädrat centrum
Nytt stödlager
32*15mm lager i vevaxeltappen för ZF-lådan
328 E36 kardan med E30 stödlager
JMB Optimering Hardyskiva
Bakvagn
325 E30 Lamelldiff (3,73)
Medbringare från E28 till stora knutarna
E34 stora knutar
PPF sviktstålaxlar
M535 E28 navhubbar
Nya E30 lager
Förstärkta bäraramar
Flyttade stötdämparinfästningar
E46 328 bakre bromsskivor
M3 E36 Ok på egna adaptrar
Orginal handbroms
Orginal balk med PPF justeringskitt (typ M5)
D2 Coilovers
Framvagn
Svetsade D2 Coils
E30 spindel med hylsa och inflyttad p-ände
E36 nav
M3 E36 Skivor och ok
Egna adaptrar
Nya länkarmar, bussningar och leder överallt.
E36 Styrväxel
Gummiskarven i styrleden utbytt mot Millways variant i aluminium
Tog även en påse bussningar (strongflex runt om)
övrigt:
600*300*76 IC
Ny Stor kylare (324td E30)
En klipp ny KKK29
Bonje-made grenrör
3,5" DP RF
3" avgas RF
3" tryckrör Alu
PPF "nya" dumpen Svart 50mm
Precision 46mm WG
350mm Spal
DO88 silikon (Svarta)
Vems (med blåtand)
Soppasystem:
Deatschwerke DW300 i tanken
Catchtank byggd av FoX
2st Bosch 044
Billet y-kors
10mm slang överallt
Orginalrail ombyggd med AN8 både in och ut
Bosch 1680 spridare
Fuelab BTR
Grundtanken med bygget är att åka en redigt fräsch, clean, låg E30 med BBS Style 5or
ca 600 frukter på hjulen och ett maffigt register som räcker för att visa röven för de flesta!
bilen ska vara "stum" men ändå gå att köra till vardags! dvs helsystem och förhoppningsvis SFRO-besiktning!
Tanken är något som ser fräscht "orginal" ut, dock lägre och med BBS och med "lagom" mycket mos.
Sen var det läge att hitta en bil oxå!
Hittade denna parkerad i/på solsidan:
Bilen är en gammal raritet som endast gått några banträffar och är mer eller mindre pedantskött! :thumbup:
En 318iS med fullt M-tech från fabrik inklusive sportinredning. 16000 mil och näst intill rostfri!
Fröjd att åter igen få spaka en E30
Chassit är bananpassat idag med coilovers från millway med ställbara koni, stumma bussingar i hela chassit och en lamelldiff längst bak.
Sitter 2,5" Sportavgas, öppet filter och box chipad för 98 oktan.
Allt detta kommer dock att bytas mot ännu fränare prylar
Bilen är iafl besiktad nu!
Därefter tvätt innan hon rullades in i garaget för lite kärlek!
(Fronten borta = ser tomt ut!)
Därefter började rivningen!
Så här står bilen nu. Motorn är helt lös och väntar bara på att jag ska få lite tid över och lyfta ur!
Även fixat lite annat som t.ex. ett bromsservo från en Golf 1a
Golf 1 till vänster och BMW E30 orginal till höger. Pinnen kortades så att den hamnade på samma position som BMW orginal, annars passade den bolt on.
Passar fint mot M50 insuget
Sen har polarn så fint byggt en catch-tank åt mig som nu är inlämnad för pulverlack tillsammans med lite andra fina grejer.
Även en Deatschwerks DW300 har hittat ner i orginalarmaturen som matarpump till catchtanken.
Även lite mer godis har rullat in!
Sen har jag hunnit med att hjälpa en annan kompis lite med hans extrema 318iS M-tech2
Imorgon åker jag och köper fälgar till STCC slicksen.
17*8" ET20 Runt om
Och sen är en bränsletrycksregulator beställd
Jaha! Då var det läge att lägga ut en projekttråd.
Har haft några BMW turbo som det sladdats friskt med men inget "seriöst" (en risig E30 M20 med 556whp )
För ungefär 3 år sen fick jag för mig att börja bygga en potent maskin.
Ungefär där stannade hela skiten när jag byggde ihop min senaste M20 :thumbup:
Sen började jag plugga...
Men så för ungefär 2 månader sen såldes den till Norge och studenten fick nya pengar som skrek efter BMW turbo.
Under åren har jag hunnit fixa iordning en hel del som var tänkt till ett BMW E30 projekt
Bland annat:
Dessa fälgar BBS Style 5or som jag lagt åtskilliga timmar på med polerad kant, lackade centrum, pulverlackad insida och alla bultar blästrade och kromade. 8or fram och 9or bak, 17".
D2Racecoilovers med justerbara topplagringar
Även lyckats bygga en "skottsäker" E30 bakvagn.
Bakvagnen är utprovad ordentligt efter att jag tröttnade på E30ins klena org bakvagn 2010.
Jag hade även hunnit påbörja framvagnsbygget men ej helt klart än!
Det riktiga startskottet kom när jag fick ett mail med en faktura från Bimmer of Sweden med anmälan om bankörning 26 Maj på Mantorp. (anmäld av polaren) Bara att betala och bygga klart!
Konceptet blir:
Motor:
M50 lut
BMW M50B25 block borrat till 85mm
M52 Vanostopp med aktiv vanos som putsades till och fick radiefrästa säten
PPF Ventilfjädrar och crmo retainers
Axelsson Engenering vassare kammar (265graders)
Smidda JE kolvar
Smidda H-profil stakar
Smidd 2,8 liters vev
Cooperring packning
Arp till toppen
12:9 och stödgördel i botten
Race kedjor
nya lager, släpor mm.
M50B25 org insug
allt blästrat och lackat.
Drivlina:
ZF M3-3.0
M30 Svänghjul inhandlat och lämnat för svarvning, byter även till M50 Startkrans så allt blir som orginal fast bättre
Sachs 765
6-puckad sinter med fjädrat centrum
Nytt stödlager
32*15mm lager i vevaxeltappen för ZF-lådan
328 E36 kardan med E30 stödlager
JMB Optimering Hardyskiva
Bakvagn
325 E30 Lamelldiff (3,73)
Medbringare från E28 till stora knutarna
E34 stora knutar
PPF sviktstålaxlar
M535 E28 navhubbar
Nya E30 lager
Förstärkta bäraramar
Flyttade stötdämparinfästningar
E46 328 bakre bromsskivor
M3 E36 Ok på egna adaptrar
Orginal handbroms
Orginal balk med PPF justeringskitt (typ M5)
D2 Coilovers
Framvagn
Svetsade D2 Coils
E30 spindel med hylsa och inflyttad p-ände
E36 nav
M3 E36 Skivor och ok
Egna adaptrar
Nya länkarmar, bussningar och leder överallt.
E36 Styrväxel
Gummiskarven i styrleden utbytt mot Millways variant i aluminium
Tog även en påse bussningar (strongflex runt om)
övrigt:
600*300*76 IC
Ny Stor kylare (324td E30)
En klipp ny KKK29
Bonje-made grenrör
3,5" DP RF
3" avgas RF
3" tryckrör Alu
PPF "nya" dumpen Svart 50mm
Precision 46mm WG
350mm Spal
DO88 silikon (Svarta)
Vems (med blåtand)
Soppasystem:
Deatschwerke DW300 i tanken
Catchtank byggd av FoX
2st Bosch 044
Billet y-kors
10mm slang överallt
Orginalrail ombyggd med AN8 både in och ut
Bosch 1680 spridare
Fuelab BTR
Grundtanken med bygget är att åka en redigt fräsch, clean, låg E30 med BBS Style 5or
ca 600 frukter på hjulen och ett maffigt register som räcker för att visa röven för de flesta!
bilen ska vara "stum" men ändå gå att köra till vardags! dvs helsystem och förhoppningsvis SFRO-besiktning!
Tanken är något som ser fräscht "orginal" ut, dock lägre och med BBS och med "lagom" mycket mos.
Sen var det läge att hitta en bil oxå!
Hittade denna parkerad i/på solsidan:
Bilen är en gammal raritet som endast gått några banträffar och är mer eller mindre pedantskött! :thumbup:
En 318iS med fullt M-tech från fabrik inklusive sportinredning. 16000 mil och näst intill rostfri!
Fröjd att åter igen få spaka en E30
Chassit är bananpassat idag med coilovers från millway med ställbara koni, stumma bussingar i hela chassit och en lamelldiff längst bak.
Sitter 2,5" Sportavgas, öppet filter och box chipad för 98 oktan.
Allt detta kommer dock att bytas mot ännu fränare prylar
Bilen är iafl besiktad nu!
Därefter tvätt innan hon rullades in i garaget för lite kärlek!
(Fronten borta = ser tomt ut!)
Därefter började rivningen!
Så här står bilen nu. Motorn är helt lös och väntar bara på att jag ska få lite tid över och lyfta ur!
Även fixat lite annat som t.ex. ett bromsservo från en Golf 1a
Golf 1 till vänster och BMW E30 orginal till höger. Pinnen kortades så att den hamnade på samma position som BMW orginal, annars passade den bolt on.
Passar fint mot M50 insuget
Sen har polarn så fint byggt en catch-tank åt mig som nu är inlämnad för pulverlack tillsammans med lite andra fina grejer.
Även en Deatschwerks DW300 har hittat ner i orginalarmaturen som matarpump till catchtanken.
Även lite mer godis har rullat in!
Sen har jag hunnit med att hjälpa en annan kompis lite med hans extrema 318iS M-tech2
Imorgon åker jag och köper fälgar till STCC slicksen.
17*8" ET20 Runt om
Och sen är en bränsletrycksregulator beställd