Page 1 of 13

BMW E30 M50B29 M-Tech2 SFRO

Posted: 10 Apr 2013, 21:58
by Fredro
Historia:
Jaha! Då var det läge att lägga ut en projekttråd.
Har haft några BMW turbo som det sladdats friskt med men inget "seriöst" (en risig E30 M20 med 556whp :D )
För ungefär 3 år sen fick jag för mig att börja bygga en potent maskin.

Ungefär där stannade hela skiten när jag byggde ihop min senaste M20 :thumbup:
Image
Image

Sen började jag plugga... :evil:

Men så för ungefär 2 månader sen såldes den till Norge och studenten fick nya pengar som skrek efter BMW turbo.

Under åren har jag hunnit fixa iordning en hel del som var tänkt till ett BMW E30 projekt
Bland annat:
Dessa fälgar BBS Style 5or som jag lagt åtskilliga timmar på med polerad kant, lackade centrum, pulverlackad insida och alla bultar blästrade och kromade. 8or fram och 9or bak, 17".
Image

D2Racecoilovers med justerbara topplagringar

Även lyckats bygga en "skottsäker" E30 bakvagn.

Bakvagnen är utprovad ordentligt efter att jag tröttnade på E30ins klena org bakvagn 2010.

Jag hade även hunnit påbörja framvagnsbygget men ej helt klart än!



Det riktiga startskottet kom när jag fick ett mail med en faktura från Bimmer of Sweden med anmälan om bankörning 26 Maj på Mantorp. (anmäld av polaren) Bara att betala och bygga klart!

Konceptet blir:

Motor:
M50 lut
BMW M50B25 block borrat till 85mm
M52 Vanostopp med aktiv vanos som putsades till och fick radiefrästa säten
PPF Ventilfjädrar och crmo retainers
Axelsson Engenering vassare kammar (265graders)
Smidda JE kolvar
Smidda H-profil stakar
Smidd 2,8 liters vev
Cooperring packning
Arp till toppen
12:9 och stödgördel i botten
Race kedjor
nya lager, släpor mm.
M50B25 org insug
allt blästrat och lackat.


Drivlina:
ZF M3-3.0
M30 Svänghjul inhandlat och lämnat för svarvning, byter även till M50 Startkrans så allt blir som orginal fast bättre 8-)
Sachs 765
6-puckad sinter med fjädrat centrum
Nytt stödlager
32*15mm lager i vevaxeltappen för ZF-lådan
328 E36 kardan med E30 stödlager
JMB Optimering Hardyskiva

Bakvagn
325 E30 Lamelldiff (3,73)
Medbringare från E28 till stora knutarna
E34 stora knutar
PPF sviktstålaxlar
M535 E28 navhubbar
Nya E30 lager
Förstärkta bäraramar
Flyttade stötdämparinfästningar
E46 328 bakre bromsskivor
M3 E36 Ok på egna adaptrar
Orginal handbroms
Orginal balk med PPF justeringskitt (typ M5)
D2 Coilovers

Framvagn
Svetsade D2 Coils
E30 spindel med hylsa och inflyttad p-ände
E36 nav
M3 E36 Skivor och ok
Egna adaptrar
Nya länkarmar, bussningar och leder överallt.
E36 Styrväxel
Gummiskarven i styrleden utbytt mot Millways variant i aluminium

Tog även en påse bussningar (strongflex runt om)


övrigt:
600*300*76 IC
Ny Stor kylare (324td E30)
En klipp ny KKK29 :D
Bonje-made grenrör
3,5" DP RF
3" avgas RF
3" tryckrör Alu
PPF "nya" dumpen Svart 50mm
Precision 46mm WG
350mm Spal
DO88 silikon (Svarta)
Vems (med blåtand)

Soppasystem:
Deatschwerke DW300 i tanken
Catchtank byggd av FoX
2st Bosch 044
Billet y-kors
10mm slang överallt
Orginalrail ombyggd med AN8 både in och ut
Bosch 1680 spridare
Fuelab BTR




Grundtanken med bygget är att åka en redigt fräsch, clean, låg E30 med BBS Style 5or
ca 600 frukter på hjulen och ett maffigt register som räcker för att visa röven för de flesta!
bilen ska vara "stum" men ändå gå att köra till vardags! dvs helsystem och förhoppningsvis SFRO-besiktning!

Tanken är något som ser fräscht "orginal" ut, dock lägre och med BBS och med "lagom" mycket mos.

Sen var det läge att hitta en bil oxå!

Hittade denna parkerad i/på solsidan:


Image

Image



Bilen är en gammal raritet som endast gått några banträffar och är mer eller mindre pedantskött! :thumbup:

En 318iS med fullt M-tech från fabrik inklusive sportinredning. 16000 mil och näst intill rostfri!
Fröjd att åter igen få spaka en E30 :twisted:

Chassit är bananpassat idag med coilovers från millway med ställbara koni, stumma bussingar i hela chassit och en lamelldiff längst bak.
Sitter 2,5" Sportavgas, öppet filter och box chipad för 98 oktan.
Allt detta kommer dock att bytas mot ännu fränare prylar :D


Bilen är iafl besiktad nu!
Därefter tvätt innan hon rullades in i garaget för lite kärlek!
(Fronten borta = ser tomt ut!)
Image

Därefter började rivningen!
Image

Så här står bilen nu. Motorn är helt lös och väntar bara på att jag ska få lite tid över och lyfta ur!
Image

Även fixat lite annat som t.ex. ett bromsservo från en Golf 1a
Golf 1 till vänster och BMW E30 orginal till höger. Pinnen kortades så att den hamnade på samma position som BMW orginal, annars passade den bolt on.
Image

Passar fint mot M50 insuget
Image

Sen har polarn så fint byggt en catch-tank åt mig som nu är inlämnad för pulverlack tillsammans med lite andra fina grejer.
Image

Även en Deatschwerks DW300 har hittat ner i orginalarmaturen som matarpump till catchtanken.
Image

Även lite mer godis har rullat in!
Image

Sen har jag hunnit med att hjälpa en annan kompis lite med hans extrema 318iS M-tech2
Image

Imorgon åker jag och köper fälgar till STCC slicksen.
17*8" ET20 Runt om
Image

Och sen är en bränsletrycksregulator beställd
Image

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 10 Apr 2013, 21:58
by Fredro
Image
Lätt att lyfta jiggbilen i helburen :)

Image Bakvagnen ligger kvar fint efter att bilen lyfts

Image Soliga dagar är det skönt att vädra ur garaget!

ImageHär står projektet! Men nu även utan både fram och bakvagn som är sålt!

ImageOrginalinsug med Bosch 1680 och omsvetsad orginalrail

ImageFräsch inredning!

ImageHardyskiva kom hem idag!

ImageKoppling

ImageNya fina chassidelar kombinerat med gamla blästrade och pulverlackade

ImageMotorn färdigbyggd på sniskan

ImageE36 styrväxel uppfräschad med helt nya styrändar

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 10 Apr 2013, 21:59
by Fredro
Grenrörsbygge av Bonje (trångt med M50 lut i E30!)

Image

ImageTurboplacering

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 11 Apr 2013, 00:24
by Blackbmw
Interresant med grenrörsbilder, alltid undrat hur man tillvägagår för att få till å svetsa i alla krinkar och krokar. :lol:
Keep up the good work :)

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 11 Apr 2013, 05:09
by Fredro
Blackbmw wrote:Interresant med grenrörsbilder, alltid undrat hur man tillvägagår för att få till å svetsa i alla krinkar och krokar. :lol:
Keep up the good work :)


Blir ju till att när alla rör är "färdigmåttade" så får man dela grenröret och svetsa det som inte går annars! Men jag kommer givetvis att lägga upp de bilder som jag får löpande på grenrörsbygget! Dock har mister Bonje precis åkt till Sydkorea av alla ställen på jobb.

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 11 Apr 2013, 05:49
by Bonje
Fredro wrote:
Blackbmw wrote:Interresant med grenrörsbilder, alltid undrat hur man tillvägagår för att få till å svetsa i alla krinkar och krokar. :lol:
Keep up the good work :)


Blir ju till att när alla rör är "färdigmåttade" så får man dela grenröret och svetsa det som inte går annars! Men jag kommer givetvis att lägga upp de bilder som jag får löpande på grenrörsbygget! Dock har mister Bonje precis åkt till Sydkorea av alla ställen på jobb.


Normalt sett brukar jag inte pungta allt som jag har gjort nu. Brukar helsvetsa mer innan jag går vidare.. skit samma egentligen!
Nu var det kärft med tid innan jag skulle åka hit så jag satsade på att bygga före svetsa för att komma någon vart. :)
BTW. Tips till andra.. Kör inte M50 lut, skrymmande och klantig turbo och pulsplitt på en E30, gör inte det.. :roll: :wink:
Fortsättning följer om man kommer hem här i från haha.. :D

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 15 Apr 2013, 20:11
by Fredro
Självklart har det hänt mer i garaget än i tråden!

Nya hardyn hemma från JMB Optimering (livstidsgaranti) (ringde på kvällen och hade den redan kvällen efter!)
Image

Förstärkt upp framvagnsbalken där motorkuddarna vilar
Image

Även helsvetsning i skarverna
Image

Bakvagnsbalken fick oxå en förstärkning där jag kört paj tidigare
Image

Efter det lämnades både fram och bakvagnsbalk på pluverlack tillsammans med krängningshämmar och lite andra chassidelar

Hemmabyggd urpressare av bärarmsbussningar
Image

Nya Vs gamla
Image

Bra passform
Image


Sen satte jag kapen i motorutrymmet och tog bort det som inte behövdes/var i vägen
Image
Image
Image

Grund
Image


Därefter passades nya kylaren och ICn in
Image
Image
Image

Därefter fick motorutrymmet lite färg
Image
Riktigt nöjd trots ett tungt huvud pga diverse intag natten innan.

Sen slets tankrör och diverse avluftning ner
Image

För att byggas om då detta ej passar ihop med mina coilovers.
Slipade ner tankröret och kladdade på lite färg
Image

Och till sist har även ICn fått lite färg
Image
Dumt att den lyser för mycket (Bygger man rejs och inte styling så)

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 15 Apr 2013, 20:48
by Ripper
Stiligt!

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 15 Apr 2013, 20:53
by Fredro
Ripper wrote:Stiligt!


tackar! imorgon bitti blir det fortsättning!

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 15 Apr 2013, 20:55
by M-techer
Synd att det inte blev mera m20 :cry: :wink:

Ser riktigt fint ut!

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 15 Apr 2013, 21:14
by Fredro
M-techer wrote:Synd att det inte blev mera m20 :cry: :wink:

Ser riktigt fint ut!


Bara i denna! Inte säkert att det är slut på M20 för det :twisted:

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 16 Apr 2013, 00:28
by Bonje
Bra jobbat Björklund, du är effektiv som vanligt :)

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 16 Apr 2013, 06:07
by Fredro
Bonje wrote:Bra jobbat Björklund, du är effektiv som vanligt :)


Lär ju skynda lite eftersom jag ska köra på Bimmer of Sweden! :D

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 16 Apr 2013, 09:16
by xelerator
Ser bra ut.. O karossen verkar se fräsch ut också.

Du har o stå i ifall du ska köra nummer of sweden :)..

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 16 Apr 2013, 10:13
by Fredro
xelerator wrote:Ser bra ut.. O karossen verkar se fräsch ut också.

Du har o stå i ifall du ska köra nummer of sweden :)..


Tackar! Jodå karossen är fin. Ligger för stunden på horan och har gått över/under henne och ska precis till att måla underredet.

Som sagt lite att göra :lol:

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 16 Apr 2013, 20:12
by JonasH88
Bra tempo du håller:)

Hur stor diameter är det på golf servot?

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 16 Apr 2013, 21:13
by Fredro
JonasH88 wrote:Bra tempo du håller:)

Hur stor diameter är det på golf servot?


Jodå känns inte som man kommer så långt men idag är underredet sprutat, Yokohoma advan slicks inköpta, nya bromsrör till hela bilen fixade & pressat 2st av 7 stålspunna bromsslangar. Zflådan tvättad. Kardan är iordninggjord och lackad.

Ang bromsservot så vet jag inte exakt nu men skulle tippa runt 200mm.