Page 1 of 2

v10 v8 eller diesel.

Posted: 10 Apr 2013, 19:58
by Loordan
Tja, Har sprungit iväg tankarna lite och funderar på en ny motor till min bmw eller i värsta fall börja på en ny kaross .helst har jag kvar e36 karossen då den funkar fint.

Så min tanke. till drifting. v8 bygge eller en riktig diesel maskin.
v8 motorer finns det ju endel. Men för att få lite mer än den effekten som erbjuds så får det ju isåfall bli ett kompressorkit och då springer det iväg i pengar rejält.

Diesel som jag tänker på ofta senaste dagarna känns fränt. Lite show-aktigt. 3L bmw diesel motorer? Vet någon om det går o skrämma upp dom till 500hk med en fin effektkurva?
Om606 motorn är också intressant. även den 3L maskin 24V osv. men den är ju inte commonrail system på.Så då är det ju lite mer gammaldags men det kanske funkar MEN mercamotor i bmwn. Nej då köper jag hellre en 190 o bygger på..

Så bmws diesel motorer kan det vara nått?
Eller är v8:an överlägsen ?
Ur en ekonomisk synpunkt med. och sen så ska allt få plats i en e36a helst ;) Mvh

Re: Ider o tankar! :) v8 eller diesel.

Posted: 10 Apr 2013, 20:29
by Speedas
om606 motor håller ju förmodligen bäst, finns 2 stycken här i byn som kör 500-600hp och laddat på upp till 3.2bar och har inte haft några problem med det men då har ju dom förstås haft mynä pump också :)
Men 530 diesel motorn M57D30 lär ju tåla en hel del också, sett en som haft runt 300hp men om den orkar lika mycket som 0m606 vet jag inte :?:

Re: Ider o tankar! :) v8 eller diesel.

Posted: 10 Apr 2013, 21:44
by Jens92

Re: Ider o tankar! :) v8 eller diesel.

Posted: 10 Apr 2013, 22:03
by nicnir90
Varför krångla till det, M67!!! ;)

BMW - check
V8 - check
Diesel - check

Re: Ider o tankar! :) v8 eller diesel.

Posted: 11 Apr 2013, 18:37
by Pimplaren
Har länge velat bygga en om606 mynä monster =)

Re: Ider o tankar! :) v8 eller diesel.

Posted: 11 Apr 2013, 18:50
by Loordan
Ja men den 740d motorn är vettig eller? Elsystemet på dom är ju heltmongo vad jag förstått men detta bygget skulle ju helt klart få ett stand alone sprut anyways. OM606 verkar ju vara GRYM.
Men la till peltola aka blacksmokeracing på facebook och frågade om diesel. Och tro det eller ej men han var sugen på v8 motor nästa år. e85 eller bensin..
Diesel är jävligt svårtkört tydligen . behövs mycket ladd för att det ska hända nått..
Så en vanlig lite vässad v8 motor kanske är optimalast ?

Re: Ider o tankar! :) v8 eller diesel.

Posted: 12 Apr 2013, 11:39
by ramberg
Loordan wrote:Men la till peltola aka blacksmokeracing på facebook och frågade om diesel. Och tro det eller ej men han var sugen på v8 motor nästa år. e85 eller bensin..
Diesel är jävligt svårtkört tydligen . behövs mycket ladd för att det ska hända nått..
Så en vanlig lite vässad v8 motor kanske är optimalast ?


Svårt och svårt, det är väl som alla andra "små" motorer..
Klart lättare med en V8 som har lite volym som inte är död i botten och behöver laddtryck för att det ska hända något.
Visst levererar om606 men för lättkörd motor i drifting är valet självklart en v8 tyvärr..

Re: Ider o tankar! :) v8 eller diesel.

Posted: 13 Apr 2013, 09:32
by BonnvischanRacing
ska du köra diesel med över 500hk är de nog bara en merca 6a som gäller och isf en riktig tubomotor 12 lr 24 ventilare, dock blir de inte lätt å få plats med en i e36an om man skulle vilja de! nog kan man få bra respons i en diesel jag och en kompis har labborerat lite med de och kommit fram till att compound turbo system är vägen att gå! Teemu kör ju med kompressor och stor lastbilsturbo och de är nog inte de optimalaste som de verkar med en kompressor som behöver kraft för att drivas sen blir de ju jävla hög temp på luften! hade man haft råd skulle de va kul att bygga seriös diesel med vassa kammar och två kullagrade precision agg! :D

Re: Ider o tankar! :) v8 eller diesel.

Posted: 15 Apr 2013, 00:31
by DumDum
Jag har nog gasat runt och lekt med dom flesta typer av motorer och gillar dieseln helt klart.

Har M51D25 med ett enkelt evrymod och trasig wg slang och det funkar på parkeringsplatser och rondeller och mellan lite stolpar mm och det går dit den ska.

Men DU får absolut inte släppa gasen det minsta då blir den väldigt jobbig att ta tillbaka och mycke kopplings tramp blir det.

Men det låter som en säng och är ett stort Show plus när det kölar å viner :D

Min är en tung E34 touring och evrymod, inget filter och rakt tre tum utan katt och dämpare och dubbdäck så funkar hyffsat även på torr och fin asfalt men krävs lite inlärning bara.

Re: v10 v8 eller diesel.

Posted: 12 Jul 2013, 17:17
by Loordan
S85b50 !? såg ju filmen på garaget http://www.garaget.org/video/138240" onclick="window.open(this.href);return false; .Låter ju som att det är rätt bra med effekt som sugmotor. borde räcka för drifting tycker jag. och v10an håller för mycket stryk original eller? har inte hört så mycket feedback om den motorn ännu. pratar en std motor isf. Såg ett stroker kitt på ebay till 5,7 liter också .jävligt fränt tycker jag. Ett vems skall klara av o styra v10an vad jag förstått. :D

Re: v10 v8 eller diesel.

Posted: 12 Jul 2013, 17:54
by Sten
Ja,Gatebil har ju 3 stycken M5 med V10 och det ser ju ut att funka bra.
Sen i en lättare bil så blir det säkert grymt kul,låter ju riktigt gött också!

Re: v10 v8 eller diesel.

Posted: 12 Jul 2013, 17:58
by Loordan
sjukt fränt.dock en helt ny motorfamilj med några fler tekniska pryttlar. Det borde väll inte gå o kasta ur org sprutet och trycka i ett eftermarknads? tänkte på elektroniska gaspedalen o andra fina pryttlar. vanos delen klarar ju spruten av visserligen.
Vad finns det mer i v10an som kan jävlas? isåfall blir det nog e30 där med v10 som heter stålmark . en m5 v8 manuell växellåda .så får man plats i tunneln iallafall. v10an måste ju gå ner i en e36a om det går i e30. :)

Re: v10 v8 eller diesel.

Posted: 12 Jul 2013, 19:04
by Spiidfriik
S85 är oddfire. Är inte säker på att VEMS klarar det. Definitivt inte sekvensiellt iaf.
DTA vet jag klarar 10 cyl odd sekvensiellt, men inte 4 VANOS.
Det gör dock MS3.

Re: v10 v8 eller diesel.

Posted: 12 Jul 2013, 23:20
by JLeo
Polaren Stålmarck har e30 med v10 och den går jävligt bra! köhler har box så den hår att styra alla vanosar osv, funkar ypperligt! Verkar vara en jävligt driftsäker motor att ligga och drifta med!

Mvh

Re: v10 v8 eller diesel.

Posted: 12 Jul 2013, 23:26
by Turbokossan
Det är jag som har e30 v10! Det enda som klarar s85b50 i dagens läge är köhlers tornado 2. Klarar att styra alla 4 vanos och alla andra orginalfunktioner som elektronisk styrda gasspjäll oljepumpar mm. Riktig nöjd. Kan skriva till mig på garaget.org i pm för mer info! Sök på VSReloaded på Facebook så hittar ni fler filmer! :) Med vänlig hälsning, Robin Stålmarck
Robins2 på garaget

Re: v10 v8 eller diesel.

Posted: 14 Jul 2013, 12:47
by Loordan
har jämfört effektkurvor med v10 kontra m50b30 osv. och du har med vrid kontra hk i princip överallt.

http://www.youtube.com/watch?v=56x9Tr5BlhI" onclick="window.open(this.href);return false; i slutet av videoklippet ser man kurvan.

Då undrar jag igen. M60b40 med en turbo på. Borde ge ett bra ifrån sig? om man räknar pengarna i det hela.
sitter redan på en hx55,6 st 1200cc pumpar o det såklart.wg,mer kunskap inom turbo kalaset. och m60 är ju 10ggr billigare i inköp.verkar inte vara omöjligt o snickra ihop ett grenrör till dom i en e36a heller. sett lite bilder.
maskinen i sig då. M60 behöver ju:
4000 coopering
8000 ppf stakar
1200cc spridare 2500 behöver endast 2 st. + flödestest 2000
miratoppar 6000
och lite packningar och skit.säg 10 k för andra delar som går åt.
32k+motor.
rimligt?
ventilfjädrar o det håller väll i en m60. har inte hört om något ventilsläpp på dom riktigt.
denna verkar ju hålla iallafall.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=64855" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: v10 v8 eller diesel.

Posted: 15 Jul 2013, 08:27
by Affus
Det går ju grymt bra för Olle Olsson att drifta med sin e46 med m60 turbo så det kan nog vara jävligt roligt