Page 1 of 6

Bmw e28 m535 turbo.

Posted: 28 Mar 2013, 19:14
by Beaver6
Har kört denna tråd mest på ett annat forum men tänkte att jag kunde köra den även här och ska givetvis börja uppdatera i samma takt.Sålde tidigare bort min e28 520 med överladdad m50 till förmån för en m535 då jag väl fick tag i en äkta m535 i lagomt vettigt skick. Denna bil var dock redan överladdad vilket inte riktigt är åt mitt håll då jag anser själva konverteringen vara det intressantaste i det hela. Men vad gör man när det inte direkt kryllar av den bilmodellen man vill ha :) Köpte bilen i icke fungerande skick så lite har jag fått stöka på innan den blev körbar igen. Satt igång den på enklast möjliga vis för att få busa på lite innan säsongen är helt över så får man ta diverse uppdateringar under vintern.

Recept för stunden:

standard botten med svarvade kolvar och ppf hubb

m30b35 insug m30b35 topp mirad och lätt putsad av unitek catcam 284 kamaxel, smidda stålvippor, cooperring topplockspackning. arp topplocksbultar, 60mm dump

765 tryckplatta + 4-puckad sinterlamell

Getrag 265 växellåda ( 6vxl m3 nu ) men stadigare monteras till vintern

Vems styrsystem

msd 6a tändning msd tändkablar

1000cc @3bar bosch spridare men större kommer till vintern då dessa just nu används på för hög dutycycle och 3.7 bar grundtryck :doh:

40 liter fuelcell och 2x bosch 044 pumpar

Aeromotive btr

Turbo holset hx50 ( Nu borgwarner s300sx3)

65 graders termostat

Bränsle: e85





Här hade jag just fått hem 535:an. (Till höger)



Image




Monterade dit m-vingen och baklyktorna från 520:n.


Image



Det satt en aeromotivepump i bilen när jag köpte den men den ansåg jag vara för liten så det fick bli 2x044 istället


Image


Image


2st av precisionspridarna som satt monterade kärvat ihop totalt då bilen hade stått ett längre tag så jag monterade en uppsättning bosch 1000cc spridare som jag hade liggandes.Tyvärr för små men höjde grundtrycket en aning för att kunna ladda litegrann ialla fall så här i säsongens slut.



Image

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 28 Mar 2013, 19:15
by Beaver6
Jag flyttade över huven från 520:n då det satt en mattsvart huv på 535:an.


Image



Sen började det vara dags att kika varför jag hade oönskat tryck i kylsystemet :shock:



Image


Image


Jag gav direkt skulden på en MLS packning som blivit dragen någon gång för mycket :thumbdown:



Image


Lite rengöring på det och dit med en cooperring packning



Image



Hittade lite övriga småtrubbel såsom ett defekt flexrör efter downpipen.



Image




Sen var kamkedjesträckaren också trasig.



Image


m30b35 toppen nyligt mirad och lite lätt putsad av unitek. Dock satt det m30b34 packningar när jag tog isär den som synes :shock:




Image





Kortade även grenrörsbultarna som var helt sjukt långa. Visar även skillnaden mellan m30b34 och b35 packningarna.




Image



Image



Lindade om downpipen också då det gamla bandaget hade sett sina bästa dagar.




Image




Här är det inte så långt från provstart.


Image

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 28 Mar 2013, 19:16
by Beaver6
Flyttade över v-bandet från det gamla flexröret till ett nytt.



Image




Image


2 bilder på bilen då den tvättats av lite snabbt för första gången på bra länge. Nu använder jag den dagligen på 1.5 bars laddtryck på alldeles för hög dutycycle på spridarna tills det inte är kvar något mer av sommaren sen åker den in i garaget för kommande uppdateringar under vintern




Image




Image

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 28 Mar 2013, 19:18
by Beaver6
Hehe kunde inte hålla mig när jag knallade runt på jobbet på nattskiftet. Här snackar vi stor kkk snurra.

Image




Äntligen hittade jag en smidig tig-brännare. en viss skillnad mot min gamla :)



Image



Får väl göra en liten update. Börjar som sagt vara dags att fixa i ordning hajen till besiktning.


Har monterat dit ny 765 + 4-pucks sinter som jag hade liggande tillsammans med 6-vxl växellåda.


Image



Rev väck det omsvetsade insuget också av 2 anledningar. Ena är att besiktningen säkert har invändningar mot det + att jag ska i framtiden använda originalinsuget och ha spjällhuset på original placering.


Image


Snurran får stå och skämmas på bänken ett tag. Har blivit rätt glapp i lagringen så får se om jag ger mig på en renovering eller om jag ska köra ett annat aggregat.


Image


Har gjort i ordning ett originalinsug. Försökte få nipplarna på lite mera anomym placering. Gängade ingången till vevhusventilationens ingång på insuget så drar man bara in en plugg när det blir att köra överladdat igen.


Image


Borde bli lite diskretare


Image


Här inne ska jag ta väck dessa mätare vid ratten och sätta andra mätare och på annan placering. Känns lite halvnervöst att ha en oljetrycksmätare med slangen in i kupen bredvid ratten om slangen släpper :hihi:


Image


Avslutar för stunden med en bild på ännu en e28 som flyttat in. Har dock inga speciella planer för denna 528 som det ser ut just nu.


Image

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 28 Mar 2013, 19:19
by Beaver6
Lagom till läggdags så är det ju klart att jag började fundera på att jag inte hade någon frigång till hardyn så det var bara att kliva in i garaget.


Image



Image



Image



Image


Mitt i allt hade jag frigång så nu blir det bädden.



Image



Råkade bli ett lite skift på morgonen efter nattskiftet så nu är växellådsbalken klar i alla fall.




Image








Däremot måste jag ordna något annat material till "kuddarna" efter att jag nu besiktat fartyget.





Image







Kikade även lite på min blivande kardan. Trodde att jag hade rätt ämne för att göra min nya kardan men det visade sig att det inte var som jag trodde så jag får se vad jag hittar på i dagarna. Har ju 6-bultad medbringare på bakaxeln för axel med cv-knut och var helt säker på att jag hade en identisk fast "orörd" kardan som satt på bilen men så var det ju givetvis inte så jag får se vad jag hittar på för att lösa detta. Forts följer.

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 28 Mar 2013, 19:19
by Beaver6
Fick lite spridarkontakter idag. Bytte ju i somras till ev6 kontakter på härvan tyvärr då jag inte visste att det fanns övergångar. Nu i och med att jag råkade skada en av mina befintliga kontakter så sätter jag åter ev1 i härvan och använder sedan adaptrar så länge jag tänkt använda id1000 spridarna så har jag lite valmöjligheter utan att behöva skända kabelhärvan några fler gånger.


Image

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 28 Mar 2013, 19:20
by Beaver6
Planen för dagen var att göra mig en kardan som passar. Så jag började korta en lämplig kardan med 6-bultad medbringare bak.



Image




Image




Det jag däremot inte visste var att mitt utgångsval inte var så lämpligt som jag trodde. Jag trodde tyvärr att bmw bara hade en 6-bultad medbringare men alltid får man lära sig något nytt :evil: Svinliten skillnad mot gamla axeln men trots allt skillnad. Synd att den axeln var så våldtagen annars hade jag ju kunnat använda den i nästa försök till kardanbygge :roll:


Image

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 28 Mar 2013, 19:20
by Beaver6
Gjorde ett litet trick för att kunna dubba axeln då jag inte fick plats med min påbyggnadsdubb då axeln som sagt var lite väl lång för min svarv.


Kapade splinesdelen från en gammal axel då dom redan har ett mindre dubbhål och svetsade dit en stoppbricka.



Image



Image



Image



Ihopsvetsad


Image


Image


Lackad


Image


Sen fick jag ett paket idag med en flexhone som passar m30:ns borr. Har en sedan tidigare som passar 84mm borr och tycker dom fungerat fint.


Image

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 28 Mar 2013, 19:22
by Beaver6
Jag gjorde ett mindre skift i kväll så nu är nya mellanaxeln och slavcylindern på plats. Har monterat originalgrenrören och tanken är att para ihop originalavgassystemets 2 främre delar via v-band ihop med gamla turboavgassystemet (3") som ska få en större ljuddämpare så kanske sbp inte hänger mig. :hihi: Ingen vits att spara på det systemet då det var underdimensionerat för min setup. Till sommaren blir det 3.5" hela vägen.





Image



Fick en leverans idag och nu är jag riktigt sugen att bygga grenrör :)


Image



Nu är avgaseriet klart i alla fall. Satt in en extra minidämpare men är ännu småängslig att det det ska gnällas på besiktningen men hoppas på det bästa.





Image




Mellersta flickan var med å grejade idag och tjatade att hon också skulle få fota så hon fick fast mig på en bild till och med


Image



Här kommer lite mer tråkig info och bilder gällande återställning inför besiktning.


Satte dit en bukplast lite snabbt då intercoolern blev kvar
Image

Lödde även om spridarhärvan igen till ev1 så kör jag sedan adaptrar så länge jag ännu använder bosch spridarna


Image

Det mesta börjar vara klart under huven. Ser förjä....gt ut men förhoppningsvis klaras besiktningen


Image

Rensade även bort manometrarna inne i kupen och ordnade till så att damasken till växelspaken sitter ordentligt också så nu börjar hajen snart vara god för ett besiktningsförsök.



Image

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 28 Mar 2013, 19:22
by Beaver6
Jahapp då kom man just hem från bilprovningen. Hajen gick inte igenom men med tanke på att det var min längsta besiktning genom tiderna så blev det inte spanska flaggan i varje fall . Mina farhågor om att den skulle dömmas ut på grund av ljudnivån var befogade visade det sig och framrutan var lite väl blästrad.



Image

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 28 Mar 2013, 19:23
by Beaver6
Återigen ett ryck gjort. Ibland är det tur att man har snälla vänner. :thumbright: Fick hjälp av kompisen att skotta fram 528:an som jag har. Sen drog jag den på biltransport till hans garage där han hjälpte mig med att byta framruta med svarta hajen. Är grymt tacksam.






Image



Image


Rutan rengjord och på plats.



Image

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 28 Mar 2013, 19:23
by Beaver6
Var idag och hämtade Avgassystemet som jag fick av en kompis. Kunde inte hålla mig från att börja montera dit det.




Image





Mitt i monteringen ringer samma kompis som hjälpte mig med framrutan och berättar att han ordnat besiktningstid åt mig om 30 minuter :shock: Så det vart till att börja stressa kan man säga :hihi: Det slutade i alla fall väl, var på bilprovningen exakt 12:55 då tiden var bokad..Så nu får jag snart börja greja med lite intressantare uppgifter





Image

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 28 Mar 2013, 19:24
by Beaver6
Fick paket idag , lilla julafton igen alltså

Image


Så nu är det bara att bygga grenrör och att få plats med snurran. Var tvungen att jämföra den med 62mm turbon jag köpt till min audi s4 och den är en del större fysiskt



Image



Har varit rätt taggad att börja med mitt grenrör men jag och frun har jobbat om varandra så det har blivit mycket tid med arvtagarna i stället för garaget Men lite grann har jag hunnit med efter att småtjejerna lagt sig.


Svetsat ihop kollektorn med turboflänsen.


Image



Tagit hål för wastegateuttag och svetsat dit ett rör. Har beställt v-bands flänsar dit för att det ska bli enkelt att montera wastegaten med tillhörande rör.



Image




Sen var det dags att bestämma sig var kanelbullen skulle hamna.



Image




Och här hamnade otyget. Tyckte mig ha plats för att kunna byta tändstift och ha tändkablarna någorlunda i fred men när jag tittar på bilden inkommen från garaget får jag för mig att många andra placerat snurran längre fram på liknande byggen. Får nog dubbelkolla imorgon hur det känns innan jag börjar dra rören. Fördelen med att ha turbon lite längre bak är ju att det inte blir så j..la trångt att få plats med ett ordentligt luftfilter..


Image

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 28 Mar 2013, 19:26
by Beaver6
Jag vet att jag är hopplös . Ännu en haj hembärgad till gården.........




Image


Jag fick ett infall att göra en kollektorjigg dagen till ära.


Image



Det går inte undan dessa nattveckor men har hunnit böka lite till med mitt grenrör i alla fall.


Har helsvetsat ett rör för att kunna ta lös grenröret från jiggen så jag kan kontrollera att resten av rören får plats i bilen o.s.v.



Image




Image




Image



Ett litet ryck gjort på morgonen efter nattskiftet
Rören dragna och punktade så nu lös med alla rör och blästra inför helsvetsningen. Mitt v-band till wg systemet borde också komma till veckan.


Image





Image




Gjorde igår affär på en gårdstraktor som ska hämtas till veckan. Kanske jag börjar förakta vintern lite mindre nu

Image




Hur som helst. Nu har jag svetsat ihop rören och svetsat ihop grenröret där det är som mest trångt. Mot kollektorn. Här i dagarna kommer förhoppningsvis mitt v-band till wastegateröret och då svetsar jag samtidigt rören mot avgasflänsen.


Image


Image

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 28 Mar 2013, 19:28
by Beaver6
Nu är röret även hyfsat färdigsvetsat sånär på uttag för egt och mottrycksmätning och v-bandet som ej kommit till wastegateröret. Blir fint sedan när jag får blästra röret och lacka det med lite "coatingspray" från cp-service.









Image




Då var s4:an såld :( Men ibland får man prioritera. Nu har man ju en traktor att leka med mitt i allt istället
Men det innebär ju att jag är en andrabil kort så då är det ju perfekt att andra hajen tinat fram. Nu måste jag bara gräva fram en växellåda som passar på m30b35 motorn som jag ska ha i den. Lådan som följde med var ju till en m10 tyvärr så kopplingen får ju inte plats i kåpan.



Image



Här är det inte mycket som går som det ska. V-bandsflänsarna jag förskottsbetalade för 25 dagars sedan lyser med sin frånvaro. :( Sen tänkte jag lägga krutet på att få igång andra e28:an som bruksbil. Efter mycket sökande efter en originallåda gav jag upp. Enda lådorna man hittar är tyvärr totalt överprisade med tanke på vilket skrot det är. Då beställde jag en zf diesellåda från bildelsbasen i måndags och efter diverse frakthöjningar av bilskroten på ungefär 100% av vad dom sade från början så är lådan ännu inte skickad så gissningsvis får man väl börja svetsa om den i bästa fall i slutet av nästa vecka :(

Sådant leder till att man blir uttråkad så jag passade på att svetsa ihop kollektorn som jag sågade ut i jiggen jag byggde.Inte för att jag ens behöver den till något för stunden men mest för att se hur det blev.



Image





Image





Jag ska sedan svetsa och slipa skarvarna invändigt.



Image





Sen har jag gjort en plåt till motorfästet för att få i m30b35 i e28 då den har lite annat gjutet block än en m30b34 men den glömde jag att fota.



Nu har man ledigvecka igen. Gjorde ju som sagt plåten till motorfästet på min blivande bruksbil.



Image


Dock så mätte jag inte destomer och litade till mått som jag hittade på nätet.Som man aldrig ska göra helst inte när det är en så enkel grej att mäta själv. Så övre bulthålet vart ju givetvis helt galet.



Image



Orkade inte göra en ny plåt så det fick bli lite rackel

Image


Men nog lär det fungera, ska ju bara vara min andrabil så att jag tar mig till jobbet :)

Image




Händer inte så himla mycket här men det dök i alla fall upp en diesellåda till bruksbilen eftermiddagen till ära så den satt jag tänderna i och kapade av. Jag hoppas ha tid till att börja svetsa imorgon natt. Vill få igång brukskärran så fort som möjligt så jag får fortsätta med turbohajen. Firman som skulle skicka v-bandet som jag skulle ha till mitt turbogrenrör har nu betalat tillbaka mina stålars då det aldrig kom några prylar så det är nog bara att söka ny leverantör :angryfire:



Image

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 28 Mar 2013, 19:30
by Beaver6
Ett gäng timmar senare med svetsning och kylning om vartannat så hade jag en låda till brukshajen



Image




Litet ryck gjort igen i bruksbilsbranchen.

Dit med lådan på motorn och modifierat en äldre slavcylinder i och med att zf:ns slav ser annorlunda ut och jag hade ingen på hyllan.

Image



Motorn på plats på kuddarna.



Image



Idag har jag småtjorvat med diverse elkopplingar mellan m30b35 och e28. Har även modifierat lite för att få dit kylaren från 735:an som motorn härstammar ifrån.




Image




Snart börjar det närma sig slutet med att sätta i gång min bruksbil. Det som förövrigt skulle gå så fort..... Man kanske lär sig någon gång att ingenting går så snabbt som man tror


Kardan och spakställ färdigt


Image



Image


Redline shockproof olja i lådan. Enbart för att jag föll för grupptrycket


Image



Kardan monterad


Image


Avgassystem på plats och koppling luftad




Image



Och slutligen fick man ner otyget från pallbockarna. Har nästan kopplat klart all motorel och om det nu fungerar så hamnar huv och lysen på plats i helgen så hoppas jag att jag får börja skruva i "rätt" bil igen

Image




Snabb uppstart gjord på brukshajen och det fungerade fint. Efter det uppdagades det att jag inte varit nog uppmärksam. Fyllde på glykol efter jag kikat att alla mätare o.s.v fungerade men till min förskräckelse så hamnade all glykol på golvet. Föregående ägare hade tagit bort en motorvärmare just där jag gjort plåten till nya motorfästet då även hans tanke var att göra ett fäste för b35 i e28. Har missat det totalt. :doh: Tänkte aldrig på det då motorn hade en motorvärmare redan men kompisen som haft bilen tidigare sa att motorn hade haft 2 värmare och då var den i vägen om man skulle göra om motorfästet :shock: Jag hade som behövt ha bilen igång till veckan och man har ju inte direkt någon ny frysplugg liggandes bara sådär så det vara bara att hitta på någon snabb lösning.


Hissade motorn och tog lös fästet.


Image


Tog lös och kapade isär en gammal värmare från ett annat m30b35 block som låg i gömmorna.


Image


Svetsade ett "lock" på den så den inte skulle bygga för mycket utåt mot plåten för motorfästet.


Image



Portopowrade dit den med rikligt med blåsilicon.Inte snyggt men morgondagen får utvisa om den i alla fall kanske är tät.


Image

Re: Bmw e28 m535 turbo

Posted: 28 Mar 2013, 19:30
by Beaver6
Uppdatering gällande min frostplugg. Den var ju givetvis inte tät. Läkte varken mellan block och plugg eller i själva svetsen men om man tittar på pluggen så är det ju en krater i brickan jag använde och trist nog så gjorde väl genombränningen från svetsen att det öppnades 2 jättesmå hål inne i kratern istället Men den här gången kanske det fungerar.


Jämförelse.


Första pluggen som läckte

Image

Andra pluggen som inte har något annat val än att den är tät

Image




Men när jag provtryckte kylsystemet för att komma fram till var det läckte så visade det ju sig att jag hade läckage i röret bakom toppen närmast torpedväggen också ... Jag var först lite ängslig att det inte skulle gå att ta lös röret med motorn i bilen men det gick till slut men det ska gudarna veta att det var ett straff

Rör borta



Image



Rengjord på väg tillbaka med ny packning.



Image



Monterad



Image




Får se imorgon igen då om jag är skonad från diverse glykolläckage.......