Bump steer non M3 E30
Posted: 17 Mar 2013, 19:39
Är det nåt man kan göra för att undvika / minska problemet?
Hur stort är problemet original?Silverboy wrote:Är det nåt man kan göra för att undvika / minska problemet?
Och e36 kuggstång har EXAKT samma bredd som E30? Annars har du felet där.Silverboy wrote:Det känns iaf som det är rett mycket bumpsteer..
Kör rimligt lågt och har e36 växel. Tyckte det var rätt ok för jag tog framvagnsjustering, nu med "rätt" vinklar känns den riktig nervös vid ojämnheter i kurvar..
Vet inte bredden, men någon kanske vet? Eller om 1 med lös e30 kuggstång och 1 med lös e36 kuggstång kan mäta?nicnir90 wrote:Och e36 kuggstång har EXAKT samma bredd som E30? Annars har du felet där.Silverboy wrote:Det känns iaf som det är rett mycket bumpsteer..
Kör rimligt lågt och har e36 växel. Tyckte det var rätt ok för jag tog framvagnsjustering, nu med "rätt" vinklar känns den riktig nervös vid ojämnheter i kurvar..
Annars är det ju ta bort en fjäder och sätta en laser på bromskivan mot väggen. Höja upp och ner för att konstatera hur stort felet är. Kanske behöver kuggstången flyttas i höjd för att styrstagen ska gå parallellt med länkarmen
Jaha....och hur vet du vad som är spårviddsförändring och vad som är bumpsteer då...??nicnir90 wrote: ...........................Annars är det ju ta bort en fjäder och sätta en laser på bromskivan mot väggen. Höja upp och ner för att konstatera hur stort felet är. .....................
Vad har du för Toe ?Silverboy wrote:..................känns den riktig nervös vid ojämnheter i kurvar..
ButterflyRacing wrote:Jaha....och hur vet du vad som är spårviddsförändring och vad som är bumpsteer då...??nicnir90 wrote: ...........................Annars är det ju ta bort en fjäder och sätta en laser på bromskivan mot väggen. Höja upp och ner för att konstatera hur stort felet är. .....................
Det har du faktisk jäkligt rätt iButterflyRacing wrote:Jaha....och hur vet du vad som är spårviddsförändring och vad som är bumpsteer då...??nicnir90 wrote: ...........................Annars är det ju ta bort en fjäder och sätta en laser på bromskivan mot väggen. Höja upp och ner för att konstatera hur stort felet är. .....................
Jag tycker att klockorna är lite "overkill". Det duger att man mäter med måttband eller skjutmått.nicnir90 wrote:Det har du faktisk jäkligt rätt iButterflyRacing wrote:Jaha....och hur vet du vad som är spårviddsförändring och vad som är bumpsteer då...??nicnir90 wrote: ...........................Annars är det ju ta bort en fjäder och sätta en laser på bromskivan mot väggen. Höja upp och ner för att konstatera hur stort felet är. .....................Tänkte inte på det
![]()
Men borde det inte funka att lätta lasern mot golvet och "rita" av linjen, då ser man ju om den bara flyttar sig parallellt eller också vrider sig![]()
Annars var ju varianten med två indikator klockor helt klart intressant..
Btw, går det att säga vad som är acceptabel skillnad. Jag menar hur lite bumpsteer kan man utan att det märks? Kanske omöjligt att svara på då alla bilar/framvagnar beter sig olika och bilar används på olika sätt.
Blev liggande och tänka på det det med sporvidd själv i natt, blev inte riktig klok på hur man skulle kunna skilja.ButterflyRacing wrote:Vad har du för Toe ?Silverboy wrote:..................känns den riktig nervös vid ojämnheter i kurvar..
Jag förstår inte var det kommer ifrån att man ska ställa noll i toe ?Silverboy wrote:Blev liggande och tänka på det det med sporvidd själv i natt, blev inte riktig klok på hur man skulle kunna skilja.ButterflyRacing wrote:Vad har du för Toe ?Silverboy wrote:..................känns den riktig nervös vid ojämnheter i kurvar..
Minns inte vilken toe.. Hittade specs här eller på bimmers.no tror jag. Kan det varit 1grad in eller var det noll? Hmm.. Tror det var noll..