Page 1 of 2
Bump steer non M3 E30
Posted: 17 Mar 2013, 19:39
by Silverboy
Är det nåt man kan göra för att undvika / minska problemet?
Re: Bump steer non M3 E30
Posted: 17 Mar 2013, 20:34
by nicnir90
Silverboy wrote:Är det nåt man kan göra för att undvika / minska problemet?
Hur stort är problemet original?
Bump steer non M3 E30
Posted: 17 Mar 2013, 20:53
by Silverboy
Förutom att åka offroad stuk
Bump steer non M3 E30
Posted: 17 Mar 2013, 21:49
by Silverboy
Det känns iaf som det är rett mycket bumpsteer..
Kör rimligt lågt och har e36 växel. Tyckte det var rätt ok för jag tog framvagnsjustering, nu med "rätt" vinklar känns den riktig nervös vid ojämnheter i kurvar..
Re: Bump steer non M3 E30
Posted: 17 Mar 2013, 22:06
by nicnir90
Silverboy wrote:Det känns iaf som det är rett mycket bumpsteer..
Kör rimligt lågt och har e36 växel. Tyckte det var rätt ok för jag tog framvagnsjustering, nu med "rätt" vinklar känns den riktig nervös vid ojämnheter i kurvar..
Och e36 kuggstång har EXAKT samma bredd som E30? Annars har du felet där.
Annars är det ju ta bort en fjäder och sätta en laser på bromskivan mot väggen. Höja upp och ner för att konstatera hur stort felet är. Kanske behöver kuggstången flyttas i höjd för att styrstagen ska gå parallellt med länkarmen
Re: Bump steer non M3 E30
Posted: 17 Mar 2013, 22:13
by JohanE
Ja, minns jag inte helt galet nu så är det höjden som är problemet med E36-växel på E30. Har för mig att infästningarna sitter några mm olika.
Bump steer non M3 E30
Posted: 17 Mar 2013, 22:13
by Silverboy
nicnir90 wrote:Silverboy wrote:Det känns iaf som det är rett mycket bumpsteer..
Kör rimligt lågt och har e36 växel. Tyckte det var rätt ok för jag tog framvagnsjustering, nu med "rätt" vinklar känns den riktig nervös vid ojämnheter i kurvar..
Och e36 kuggstång har EXAKT samma bredd som E30? Annars har du felet där.
Annars är det ju ta bort en fjäder och sätta en laser på bromskivan mot väggen. Höja upp och ner för att konstatera hur stort felet är. Kanske behöver kuggstången flyttas i höjd för att styrstagen ska gå parallellt med länkarmen
Vet inte bredden, men någon kanske vet? Eller om 1 med lös e30 kuggstång och 1 med lös e36 kuggstång kan mäta?
Tack för tips. Lär prova när det blir tid.
Ser omedelbart ut som dom är parallella, men det synas kanske inte med blotta ögat...?
Bump steer non M3 E30
Posted: 17 Mar 2013, 22:15
by Silverboy
Före justering satt växeln i "midten" med brickor över och under, men nu sitter alla på över eller undersidan (minns inte) enligt tips.. Gjorde rätt mycket på toe vinkeln..
Bump steer non M3 E30
Posted: 17 Mar 2013, 22:19
by Silverboy
Vet dock inte om det är justeringen av toe eller höjden som har fuckat upp det..
(Eller om jag inte har vågat köra tillräckligt hårt i kurvor innan justeringen)
Re: Bump steer non M3 E30
Posted: 18 Mar 2013, 09:41
by ButterflyRacing
nicnir90 wrote: ...........................Annars är det ju ta bort en fjäder och sätta en laser på bromskivan mot väggen. Höja upp och ner för att konstatera hur stort felet är. .....................
Jaha....och hur vet du vad som är spårviddsförändring och vad som är bumpsteer då...??
Re: Bump steer non M3 E30
Posted: 18 Mar 2013, 09:42
by ButterflyRacing
Silverboy wrote:..................känns den riktig nervös vid ojämnheter i kurvar..
Vad har du för Toe ?
Re: Bump steer non M3 E30
Posted: 18 Mar 2013, 09:49
by ButterflyRacing
ButterflyRacing wrote:nicnir90 wrote: ...........................Annars är det ju ta bort en fjäder och sätta en laser på bromskivan mot väggen. Höja upp och ner för att konstatera hur stort felet är. .....................
Jaha....och hur vet du vad som är spårviddsförändring och vad som är bumpsteer då...??
EDIT:
Läs här.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6 ... &start=189
Re: Bump steer non M3 E30
Posted: 18 Mar 2013, 12:45
by nicnir90
ButterflyRacing wrote:nicnir90 wrote: ...........................Annars är det ju ta bort en fjäder och sätta en laser på bromskivan mot väggen. Höja upp och ner för att konstatera hur stort felet är. .....................
Jaha....och hur vet du vad som är spårviddsförändring och vad som är bumpsteer då...??
Det har du faktisk jäkligt rätt i
Tänkte inte på det
Men borde det inte funka att lätta lasern mot golvet och "rita" av linjen, då ser man ju om den bara flyttar sig parallellt eller också vrider sig
Annars var ju varianten med två indikator klockor helt klart intressant..
Btw, går det att säga vad som är acceptabel skillnad. Jag menar hur lite bumpsteer kan man utan att det märks? Kanske omöjligt att svara på då alla bilar/framvagnar beter sig olika och bilar används på olika sätt.
Re: Bump steer non M3 E30
Posted: 18 Mar 2013, 15:05
by ButterflyRacing
nicnir90 wrote:ButterflyRacing wrote:nicnir90 wrote: ...........................Annars är det ju ta bort en fjäder och sätta en laser på bromskivan mot väggen. Höja upp och ner för att konstatera hur stort felet är. .....................
Jaha....och hur vet du vad som är spårviddsförändring och vad som är bumpsteer då...??
Det har du faktisk jäkligt rätt i
Tänkte inte på det
Men borde det inte funka att lätta lasern mot golvet och "rita" av linjen, då ser man ju om den bara flyttar sig parallellt eller också vrider sig
Annars var ju varianten med två indikator klockor helt klart intressant..
Btw, går det att säga vad som är acceptabel skillnad. Jag menar hur lite bumpsteer kan man utan att det märks? Kanske omöjligt att svara på då alla bilar/framvagnar beter sig olika och bilar används på olika sätt.
Jag tycker att klockorna är lite "overkill". Det duger att man mäter med måttband eller skjutmått.
Jag själv använder ögonmåttet.
Jag vill ha bumpsteer så att hjulen går lite mot toe-in vi infjädring.
Detta för att motverka att man får ökad toe -out vid kraftig broms.
Hur mycker, beror på hur stadig upphängningen är och hur mycket man tror att allt rör sig vid belastning.
Ett par, tre mm kan väl vara lagom.
Bump steer non M3 E30
Posted: 18 Mar 2013, 19:30
by Silverboy
ButterflyRacing wrote:Silverboy wrote:..................känns den riktig nervös vid ojämnheter i kurvar..
Vad har du för Toe ?
Blev liggande och tänka på det det med sporvidd själv i natt, blev inte riktig klok på hur man skulle kunna skilja.
Minns inte vilken toe.. Hittade specs här eller på bimmers.no tror jag. Kan det varit 1grad in eller var det noll? Hmm.. Tror det var noll..
Bump steer non M3 E30
Posted: 18 Mar 2013, 19:37
by Silverboy
Om man har laser framåt och bakåt vill man ju se om den går ut/in både fram och bak bilen, eller motsatt.... Eller? Har inte kollat länken fullt och helt så kanske står där...?
Re: Bump steer non M3 E30
Posted: 18 Mar 2013, 20:46
by ButterflyRacing
Silverboy wrote:ButterflyRacing wrote:Silverboy wrote:..................känns den riktig nervös vid ojämnheter i kurvar..
Vad har du för Toe ?
Blev liggande och tänka på det det med sporvidd själv i natt, blev inte riktig klok på hur man skulle kunna skilja.
Minns inte vilken toe.. Hittade specs här eller på bimmers.no tror jag. Kan det varit 1grad in eller var det noll? Hmm.. Tror det var noll..
Jag förstår inte var det kommer ifrån att man ska ställa noll i toe ?
En e30 med mer camber än orginal, ska gå med toe out.
Det funkar med toe in på en gatbil.....men aldrig noll.