Page 1 of 1

Oljepumps funderingar m20

Posted: 16 Mar 2013, 14:14
by -Jonte-
Lite funderingar kring oljepumpen och övertrycksventilen på en m20.

Hur kollar man så att grejjorna är fräscha? på oljepumpen ska man kunna mäta fjäder har jag förstått ?, men kan inte hitta på vad den "ska" ha för längd? någon som har koll på det måttet?

Sen övertrycksventilen kan man kolla den på nåt sätt så den är i okej skick?

Oljepumpen är en "högflödes" pump (m21) och har väll gått ca 1200-1300 mil i turbomotor, borde inte vara några bekymmer men skulle vara bra att veta så den verkligen är bra fortfarande


Mvh Jonathan

Re: Oljepumps funderingar m20

Posted: 16 Mar 2013, 22:35
by Kim Norgren
Du kan ju alltid dela pumpen och kolla ytorna i pumpen som "kugghjulen" ligger emot. Det ska väl helst inte vara allt för mycket repor. Man kan ju även kontrollera "kugghjulen" så dom ser bra ut utan slitage osv.

Har du haft problem med oljetrycket? Det bästa är väl att köra med oljetrycksmätare så man ser att det ligger hyffsat stabilt kall som varm.

Övertrycksventilen hade jag problem med tidigare på en M20 motor när det hade gått runt en del spån från lagren så den typ skar i halvöppet läge så jag fick lågt oljetryck. Det enda man kan kolla där vad jag vet är ju att dela den och kolla så kolven inte sitter fast osv. Går säkert att kolla på nåt mer sätt...

Ska väl tillägga att jag inte är nåt proffs på det där men det är dom tipsen som jag kan ge!

//Kim

Re: Oljepumps funderingar m20

Posted: 17 Mar 2013, 16:39
by -Jonte-
Okej , nej har igentligen inte haft några problem med oljetrycket , har åkt med oljetrycksmätare och det ända är väl att jag tyckt att det kanske har varit lite lågt oljetryck vid tomgång, (varm motor) låg runt 1kg men det är säkert tillräckligt, det ökar iaf med varvtalet utan bekymmer.

Aa tack då har jag lite grejor att kolla och mäta innan jag plockar ihop prylarna igen :)

Mvh Jonathan