Page 1 of 1

Hänsyn till camber vid parallelsteer e34?

Posted: 11 Mar 2013, 16:51
by urmakaren
Hejsan!
Jag har tänkt att modifiera min e34 framvagn lite så den passar bättre för drifting. Jag ska börja med att tillverka adaptrar alternativt bygga om styrarmen så jag får parallellsteer men jag hade även tänkt att ge den lite negativ camber. Det dumma är att e34 har två länkarmar som spindeln vrider sig om så det kanske är riktigt svårt att "helt" få parallellsteer?

Men frågan är om styrarmen sitter lägre ner än vad länkarmsfästet gör och man bygger om till parallellsteer, men sedan minskar cambervinkel, då går ju inte linjen genom länkarmsfästet i spindeln och styrarmen rakt bak som det ska göra, om man står rakt framifrån alltså. Då vill jag få det till att det blir anti-ackerman men man kanske inte behöver ta hänsyns till vad man än har för cambervinkel?
Mvh Einar

Re: Hänsyn till camber vid parallelsteer e34?

Posted: 15 Mar 2013, 20:06
by deltapim
Tror den här frågan hamnat på fel forum, grabbarna på rejsa brukar va riktigt bra på sånt där:P
Här turbar vi, inget annat xD

Ta mer än färna bort inlägget om de anses som annonsering eller på annat sätt strider mot reglerna!

Re: Hänsyn till camber vid parallelsteer e34?

Posted: 16 Mar 2013, 10:22
by Carlsson
deltapim wrote:Här turbar vi, inget annat xD


denna delen heter chassi och kaross inte Ppf turbo :roll:

Re: Hänsyn till camber vid parallelsteer e34?

Posted: 16 Mar 2013, 10:43
by nicnir90
Carlsson wrote:
deltapim wrote:Här turbar vi, inget annat xD


denna delen heter chassi och kaross inte Ppf turbo :roll:


Jag har märkt av en viss ökning av tou-in vid ökad camber, men detta avhjälps med att justera in styrstagen.

Just E34 är lite svår att räkna på då punkten som spindeln svänger runt ligger utanför den fysiska spindeln. Hur har du tänkt ändra cambern? Flytta in övre topplagringen tror jag förändrar minimalt på linjen för inre styrinfästningen. Så bumpsteer förändringen lär inte vara märkbar.

Original ligger ju inte ytre styrpunkten på linjen mellan spindelsväng centrum och topplagringen detta för att få accerman, du vill ju flytta ut denna punkten så att den ligger på linjen för att uppnå 0 accerman. Hur mycket skulle nog ganska lätt gå att räkna ut.