Page 1 of 4
Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 10 Mar 2013, 14:33
by zponka
Har en E34 med helsmidd M50B28iv med dubbla insugskammar, PT6765bb T3, 3.5"avgas, vems 3.6 som går får riktigt hög avgastemp, grenrör och turbo glöder som en sol vid lugnkörning. Har felsökt det mesta utan framgång.
Har kollat:
tändtabellen är BRA , VE tabellen är BRA, lambdavärden är BRA, vi har polvänt trigger, Triggerlogg är bra, kammarna står rätt i TDC
1mm på avgas och 1,5 på insug.
Strobbat tändningen
bytt VR-givare
tändningen fladdrar inte på varv om man låser den på 0 grader...
TDC markeringen på svängningsdämparen, är samma som när kolv är i Topp...
provtryckt insugssidan, den är tät.
mappsensor signal är tagen från insuget
Är slut på idéer, någon som har varit med om något liknande eller har tips?
MVH

Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 10 Mar 2013, 14:42
by Moker
kan tillägga att alla triggerinställningar i mappen är som det ska, inget onormalt! De flesta parametrar i mappen är som de ska, inget konstigt!
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 10 Mar 2013, 16:11
by markus
Trasig krysskil kanske.
EDIT. Läste för fort.
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 10 Mar 2013, 16:28
by Bmwandreas
Vad har du för avgastemp då?
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 10 Mar 2013, 16:39
by Moker
Bmwandreas wrote:Vad har du för avgastemp då?
Den är ej mätt andreas, men den är bra förhög genom att konstatera färgen på avgashus/grenrör och värmen allt ger ifrån sig.. Har du några ideer? Känns som de antingen är för högtmottryck (mkt otroligt) då detta uppkommer vid lugn körning dessutom! Eller att motorn är väldigt eftertänd.. Jag förstår verkligen inte hur den kan bli så eftertänd, då datorn och maskinen jobbar korrekt tillsammans... Bilen körs på e85!
Bör också nämna att man lyckas få upp 1 bar laddtryck genom att enbart torrvarva...
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 10 Mar 2013, 16:51
by Bmwandreas
Då står tändningen fel.
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 10 Mar 2013, 16:55
by Moker
Bmwandreas wrote:Då står tändningen fel.
Mmm, haha hur kan den stå fel när allt visar rätt liksom.... 0 grader i datorn = noll på motorn... Den tänder på rätt punkter på triggern osv osv.. sjukt jävla skumt!
TDC:n med b28 vev, på ickevanos block och ickevanos svängningsdämpare.. De stämmer va?, Vi har ju iof kollat så de stämmer.. men tänkte kolla om du går efter den markeringen också? Det är inga konstigheter på tändmappen, har mappat bilar, jag vet
Den ska till dig ärtan snart, därför vi försöker sortera ut allt så du slipper huvudvärk

Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 10 Mar 2013, 17:08
by Bronto
Är det inte så attt det finns olika triggerhjul för m50? Har för mig någon stans i bakhuvudet att vanos och ickevanos har olika triggerhjul...(olika nollpunkter) Kanske kan vara värt att kolla upp..
OBS! oara en gissning nu...
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 10 Mar 2013, 17:13
by Moker
Självklart du har rätt, finns två varianter, men som sagt, tändninngen är strobbad och alla inställningar är som det ska... Gjort de här ett antal gånger och vet vad jag gör

Misstänker ev något skumt jordfel som påverkar boxen eller ev att boxen är skum... Vi ska testa med en annan box och ta en titt på härvan!
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 10 Mar 2013, 17:35
by Bronto
Jo men vet du att nollpunkten är på samma ställe då? vet inte hur många graders förkjutning det är på dem... och är ju inte säkert Motorn står i TDC när du skjuter med stroben då.. så bara för att strecken stämmer säger ju kanske inget... har du prövat lossa ett stift och kollat att strecken stämmer med kolven i TDC?
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 10 Mar 2013, 17:51
by Moker
Bronto wrote:Jo men vet du att nollpunkten är på samma ställe då? vet inte hur många graders förkjutning det är på dem... och är ju inte säkert Motorn står i TDC när du skjuter med stroben då.. så bara för att strecken stämmer säger ju kanske inget... har du prövat lossa ett stift och kollat att strecken stämmer med kolven i TDC?
Aah, du pratar ett fall då man har en mapp för vanos och bytt till ickevanos triggerhjul, eller vise versa.. Då stämmer de inte, de blier 120 grader förskjutet och då startar knappt bilen... TDC är kollat att de är på rätt ställe, står i första posten.
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 10 Mar 2013, 17:52
by Joachim
hur många grader tändning har du faktisk då?
Lägg upp en bild på tändmappen..
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 10 Mar 2013, 17:58
by Pimplaren
Moker wrote:Bmwandreas wrote:Vad har du för avgastemp då?
Bör också nämna att man lyckas få upp 1 bar laddtryck genom att enbart torrvarva...
Kör ni med Launch-control på??

Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 10 Mar 2013, 18:02
by Moker
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 10 Mar 2013, 18:03
by Moker
Pimplaren wrote:Moker wrote:Bmwandreas wrote:Vad har du för avgastemp då?
Bör också nämna att man lyckas få upp 1 bar laddtryck genom att enbart torrvarva...
Kör ni med Launch-control på??

Aaah man kan tro det, men nä den är avstängd

... hahah
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 10 Mar 2013, 18:48
by Bmwandreas
Kollat med flera tändlampor?
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 10 Mar 2013, 19:25
by Moker
Nä de har vi faktiskt inte gjort ärtan.. Kan testa! Men jag kör på min egna m50b28 med exakt samma värden på trigger inställningarna... Bägge kör IV motorblock, bröstkåpa, svängningsdämpare och 2.8l vev. Men de kan ju va annorlunda från fabrik, kan va värt o testa!