Page 1 of 1
Transporter T4 Bra eller anus?
Posted: 03 Feb 2013, 21:46
by flp
Funderar på att byta ut min brukshink och har då lite funderingar på att skaffa en transporter.
Kan vara smidigt att köra skotern och lite diverse saker på den tänkte jag.
Ska man sattsa på dieseln eller är bensinmotorn ett bra val?
Bästa hade ju varit en dubbelhytt med långt flak iaf.
Hur ligger dem i bränsleförbrukning? Kända fel osv?
MVH Micke
Re: Transporter T4 Bra eller anus?
Posted: 03 Feb 2013, 23:50
by sellingj
du ska helt klart köra på stora diesel då lilla är tok trött och bensinaren är törstig.
jag hade stora diesel med 19" och blandad körning med ganska tung höger fot ca 0,8 långkörning 90-100 0,7 ungefär
jag hade min i 1,5år och de var aldrig några problem,starta och gick jämt.
maskinelt brukar de inte vara nå fel vad jag hör då de är en beprövad motor.
karossen är ju en oftast rostig men de går ju att fixa om man orkar.
satsa på nyare än 99 då blir dom lite trevligare invändigt.
Re: Transporter T4 Bra eller anus?
Posted: 04 Feb 2013, 01:04
by Dawe_A
Köp ingen bensinare vad du än gör. Har kört 2500 mil med en sådan på 1,5år inom jobbet och de är ta mig fan de törstigaste aset jag kört. FÖRUTOM det, så var det en underbar bil som (nästan) alltid startade.
http://www.blocket.se/blekinge/VW_Trans ... ?ca=22&w=1där kan du köpa min gamla trotjänare föresten.
MVH
Re: Transporter T4 Bra eller anus?
Posted: 04 Feb 2013, 11:52
by Krillian
En gammal fd taxi ford transit, en som har luftfjädring är smidig som tusan. Du kan lägga den platt på marken.
Transporter T4 Bra eller anus?
Posted: 04 Feb 2013, 17:37
by Thörn
Om du nu skulle köpa en bensin köp inte en VR6a dyrt och jobbigt att meka med och pajar nog mer än den 5cyl. Annars jäkligt go att köra.
Re: Transporter T4 Bra eller anus?
Posted: 04 Feb 2013, 23:10
by flp
sneglat lite på en 2.5l bensin synro dubbelhytt och en stora dieseln fwd med långflak enkelhytt.
skulle gärna fått vara syncro och dubbelhytt då vi har rätt mycke snö här uppe. samt att man får med sig så lite packning i enkelhyttarn.
någon som provat bygga nån låda "ovanför" flaket så man ändå får in skidorna på skotern under. blir de mycke frost å skit i en sån?
Vad kan bensinaren med syncro ha för bränsleförbrukning? hur mycke över litern kör man den på om man ändå vill ligga i drygt 100 långkörning?
MVH Micke
Re: Transporter T4 Bra eller anus?
Posted: 05 Feb 2013, 00:15
by Hool
Får du tag i en lång skåp får du in en skoter i lastutrymmet och du kan även få full ståhöjd.. Låg lasthöjd med..
Dieseln utan turbo är inte snabb men den är snål.. De tar sig fram bra i snö med bra däck..
F21 har mycket sånt där bös de säljer ut mellan varven.
Re: Transporter T4 Bra eller anus?
Posted: 05 Feb 2013, 21:15
by flp
Hool wrote:Får du tag i en lång skåp får du in en skoter i lastutrymmet och du kan även få full ståhöjd.. Låg lasthöjd med..
Dieseln utan turbo är inte snabb men den är snål.. De tar sig fram bra i snö med bra däck..
F21 har mycket sånt där bös de säljer ut mellan varven.
okay
hade i tankarna att man skulle byggt en påbyggnad så man får upp 2 skotrar, med ramper man drar ut underifrån påbyggnaden.
smidigt då man ofta är mer än 1 som ska ha skotern med sig på längre turer.
MVH Micke
Re: Transporter T4 Bra eller anus?
Posted: 09 Feb 2013, 08:16
by Spiidfriik
Ljudisolering är inte VWs starka sida. Bullrar, skramlar och visslar.