Bmw e36 coupe 328 -98 turbo, Nu blir det v12 och en S400s!
Posted: 30 Jan 2013, 20:34
Finns ju ordentligt mycket intressanta trådar både på balla byggen och nyttig information, så tänkte lägga upp en tråd jag med..inte för bilen är nått speciell utan mest för att dela med mej lite. Sysslat en del med volvo innan, men en bmw med turbo har man alltid varit sugen på.
Bilen är en 328 coupe -98 M-sport utrustad. Tyvärr rätt rostig utvändigt, men hittades väldigt nära, med rätt utrustning, fälgar och okej pris.
Motorn är en org oöppnad m52b28 som fått smaka på turbo.
Spec:
Pulssplitt grenrör i 42mm svartstål.
T70 turbo 62mm in, 62,5mm ut, 0.95 bar laddtryck, öppen intern wg
1:2 ställbar malpassi btr.
Gröna 465cc med massa tryck!
e85
Alu ic
Org styrsystem, trycker genom org lmm.
M3 svänghjul/tryckplatta med 6-puckad sinter
En bild från i höstas (Beter den sej bra, ska den få en omlack)

Turbo var planen från början, men inget värsting bygge utan en rolig bruksbil.
Så handlade på mej lite grejor:

Sen satte jag i gång med grenrörsbygget, var och mallade hos polaren som hade en kaross med dummy motor:




Behöver jag säga att det blev trångt? (Några små justeringar fick naturligtvis göras efter jag pröva första gången
)

Ihop bränt med pinne innan lindning:

Svärde en hel del när grenröret monterades, kompakt å jävligt att komma åt, men tillslut satt det där:

Acn kunde behållas:)

Fått dragit lite ic rör:

Pannrummet (Insugningbälgen är utbytt mot en silliconslang nu och spjället innan spjället är borttaget)

En provkörningsfilm, dock med mindre spridare än vad som sitter där nu, var blött ute också..
http://www.youtube.com/watch?v=c4ZWWTPj ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen fick den plågas några timmar på isen:
http://www.youtube.com/watch?v=3Uh6_5DS ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagen efter iskörningen var det dags för bromsning, så det var ju bara att sladda dit
http://www.youtube.com/watch?v=-2W0ErkA ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;
Efter ca 10-12 pull fick vi ut 395whp och 485wnm på 0.95bar, TROR klippet är på en ~330whp repa med 0.6-0.65 i ladd. De sista 5 pullen låg på 389+
Bromspappret, fick med mej pappret på okorigerad effekt, Dinkorigerad effekt syns under denna:



Blev ett rätt långt inlägg hoppas nån orkar läsa
Här näst på bygget, så ska det byggas ett nytt insug, bygga dit en sep wg och gröna spridare för att se hur mycket det går att plocka ut den.
Säger absolut inte att den stackars m52 kommer hålla en evighet, men hittills har den gjort bra ifrån sej speciellt med tanke på att det Omappat org styrsystem och på bensin dessutom, så lika bra att fortsätta innan man stoppar i en m50!
Beställde dom sista grejerna som fattades till insugsbygget av ppf igår kväll och dom verkar redan vara på väg
Bilen är en 328 coupe -98 M-sport utrustad. Tyvärr rätt rostig utvändigt, men hittades väldigt nära, med rätt utrustning, fälgar och okej pris.
Motorn är en org oöppnad m52b28 som fått smaka på turbo.
Spec:
Pulssplitt grenrör i 42mm svartstål.
T70 turbo 62mm in, 62,5mm ut, 0.95 bar laddtryck, öppen intern wg
1:2 ställbar malpassi btr.
Gröna 465cc med massa tryck!
e85
Alu ic
Org styrsystem, trycker genom org lmm.
M3 svänghjul/tryckplatta med 6-puckad sinter
En bild från i höstas (Beter den sej bra, ska den få en omlack)

Turbo var planen från början, men inget värsting bygge utan en rolig bruksbil.
Så handlade på mej lite grejor:

Sen satte jag i gång med grenrörsbygget, var och mallade hos polaren som hade en kaross med dummy motor:




Behöver jag säga att det blev trångt? (Några små justeringar fick naturligtvis göras efter jag pröva första gången


Ihop bränt med pinne innan lindning:

Svärde en hel del när grenröret monterades, kompakt å jävligt att komma åt, men tillslut satt det där:

Acn kunde behållas:)

Fått dragit lite ic rör:

Pannrummet (Insugningbälgen är utbytt mot en silliconslang nu och spjället innan spjället är borttaget)

En provkörningsfilm, dock med mindre spridare än vad som sitter där nu, var blött ute också..
http://www.youtube.com/watch?v=c4ZWWTPj ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen fick den plågas några timmar på isen:
http://www.youtube.com/watch?v=3Uh6_5DS ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagen efter iskörningen var det dags för bromsning, så det var ju bara att sladda dit

http://www.youtube.com/watch?v=-2W0ErkA ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;
Efter ca 10-12 pull fick vi ut 395whp och 485wnm på 0.95bar, TROR klippet är på en ~330whp repa med 0.6-0.65 i ladd. De sista 5 pullen låg på 389+
Bromspappret, fick med mej pappret på okorigerad effekt, Dinkorigerad effekt syns under denna:



Blev ett rätt långt inlägg hoppas nån orkar läsa

Här näst på bygget, så ska det byggas ett nytt insug, bygga dit en sep wg och gröna spridare för att se hur mycket det går att plocka ut den.
Säger absolut inte att den stackars m52 kommer hålla en evighet, men hittills har den gjort bra ifrån sej speciellt med tanke på att det Omappat org styrsystem och på bensin dessutom, så lika bra att fortsätta innan man stoppar i en m50!
Beställde dom sista grejerna som fattades till insugsbygget av ppf igår kväll och dom verkar redan vara på väg
