Page 1 of 1

s38topp + m106block =möjligt?

Posted: 16 Dec 2006, 18:39
by worre
Går det har fått för mig att det inte ska vara för svårt någon som vet?
och vad man i sånna fall behöver göra.
mvh//Daniel

Re: s38topp + m106block =möjligt?

Posted: 16 Dec 2006, 18:41
by P.Herrdahl
worre wrote:Går det har fått för mig att det inte ska vara för svårt någon som vet?
och vad man i sånna fall behöver göra.
mvh//Daniel
b36 toppen skulle kanske funka.
Det som behövs är väl annan kedja, annat drev på veven då det är skillnad på dom vad jag hört, sen ska det va annan kedjespännare också.

Posted: 16 Dec 2006, 18:45
by worre
jo men det är ju inga problem. det är ju om den passar mot blocket i övrigt.

Posted: 16 Dec 2006, 20:59
by worre
låter ju underbart. Hur mkt högre är s38toppen mot m30?

Posted: 16 Dec 2006, 23:01
by JaJsEn
hör emd Raceaddic här på forumet, han har gjort det.

mvh Erik

Posted: 17 Dec 2006, 11:35
by worre
Raceaddic wrote:Det som behövs för att bygga en S38 B34 motor är

*bröstkåpa från S38

*Helst vev från S38 eller byta drev fram på veven (vet inte om det passar)

*Kamdrivning från S38 kedjeföljare, släpskena från S38 byta pinnen fram på blocket den kedjeföljaren går på till en från S38 då den har större diameter (bara att knacka ut den gamla och borra upp hålet till rätt dimention)

*Borra hål mittimot de övriga små vattenhålen i blocket 6mm är de

och de jobbigaste
:) fräsa M106 kolvarna för ventilutag för M5 toppen är olika vinklar på insug och avgassidan

fixa oljereturröret från S38 toppen till blocket.

är i stort dett det som behövs göra den jag byggde blev senare bromsad till 754hk 800nm+ av nya ägaren

man tackar och bockar för den infon. nu måste man bara välja hur man ska göra 8) arg m30 eller s38.. det är frågan

Posted: 17 Dec 2006, 16:02
by P.Herrdahl
robert wrote:
Raceaddic wrote:Det som behövs för att bygga en S38 B34 motor är

*bröstkåpa från S38

*Helst vev från S38 eller byta drev fram på veven (vet inte om det passar)

*Kamdrivning från S38 kedjeföljare, släpskena från S38 byta pinnen fram på blocket den kedjeföljaren går på till en från S38 då den har större diameter (bara att knacka ut den gamla och borra upp hålet till rätt dimention)

*Borra hål mittimot de övriga små vattenhålen i blocket 6mm är de

och de jobbigaste
:) fräsa M106 kolvarna för ventilutag för M5 toppen är olika vinklar på insug och avgassidan

fixa oljereturröret från S38 toppen till blocket.

är i stort dett det som behövs göra den jag byggde blev senare bromsad till 754hk 800nm+ av nya ägaren

3.8 eller 3.6 topp?
Skulle bli förvånad om det va 3,8.

Posted: 17 Dec 2006, 18:52
by P.Herrdahl
Raceaddic wrote:3.6 topp men det funkar lika bra med en 3.8 topp :D
Är topparna identiska alltså? Har hört att det ska vara lite skillnad på 3,6 an och 3,8an block m.m, men det kanske det inte är. :D

Posted: 27 Jan 2009, 09:49
by 336mik
For å få dobbelt kjede,kan man bruke del nr.8 her?
Er kjede likt? M30 før 11/1978.
http://bmwfans.info/original/E9/Cou/3.0 ... l-11_2437/

Posted: 27 Jan 2009, 16:26
by Carlsson
Går det att borra M30 blocket så S38B38 kolvarna passar då känns ju det som en billig lösning för folk med spruckna 3.8 block om det passar å göra så!? hur blir det med olje kylning av kolvarna går den å flytta från s38b38 till m30in? eller får man bygga det i m106 stuk?