Page 1 of 9

m60/2 Turbo

Posted: 21 Jan 2013, 14:01
by Andy_b
Tänkte väll dra igång en tråd för oss som ska eller kör bmw v8 turbo

Där vi kan dela med oss av olika erfarenheter och problem och lösningar till dom
även vad ni tänkte köra för recept på era maskiner

Re: m60/2 Turbo

Posted: 21 Jan 2013, 20:41
by Andy_b
Börjar jag då med att vevhus venten är helt värdelös
ventilerar bara ur ena toppen med ett minimalt hål i oljefällan som sitter innanför vänstra bröstkåpan
Så slit bort allt vad orginal heter och bind ihop ventilkåporna med ett rör eller slang och ventilera ut genom det eller med en till rör/slang ur ena kåpan till ett litet kärl

slänger in en kass bild på hur sikko gjort på sin

Image

Ps tror inte kåporna är svetsbara

Re: m60/2 Turbo

Posted: 22 Jan 2013, 15:30
by JohnE
Vill minnas att jag sett en tråd om hur man kan sugmotor-vässa dessa också. Klart intressant ämne.
Jag håller visserligen inte på med en bmw-8a, men åtminstone en tysk dito.
Vad har dessa motorerna för komp orginal?

Någon som testat med "välbyggda" grenrör och tycker det är värt tiden/pengarna?

Re: m60/2 Turbo

Posted: 22 Jan 2013, 17:25
by Waldemarsson
bygger m60 turbo i e30. har kanske inte de bästa lösningarna men det får plats, det får man nöja sig med :o
Image
Image
AN10 svetsändar passar som käftsmäll i org fuelrail.

Image
Image

kanske till någons nytta inte vet jag :)

Re: m60/2 Turbo

Posted: 22 Jan 2013, 18:35
by Andy_b
satan vad plats det blir på v sida när man slipper styrsnäckan som 5 serie har

så här byggde jag mitt
Image

Re: m60/2 Turbo

Posted: 22 Jan 2013, 19:25
by come_on
ville det være helt dumt at køre fra spjældet direkte over til turbo :?: så man kun havde 20-30 cm rør.. fordele/ ulemper

mvh steffen

Re: m60/2 Turbo

Posted: 22 Jan 2013, 20:29
by erikjakan
V8 3.0 kammar ska tydligen vara dem vassaste, i med dem i en 4.4 eller 4.0a så blir den högvarvigare!

MVH Erik

Re: m60/2 Turbo

Posted: 22 Jan 2013, 20:36
by Jørg1e30
Ingen som provad s62 turbo? :)

Re: m60/2 Turbo

Posted: 22 Jan 2013, 20:58
by nicnir90
erikjakan wrote:V8 3.0 kammar ska tydligen vara dem vassaste, i med dem i en 4.4 eller 4.0a så blir den högvarvigare!

MVH Erik


Samma kammar i 3.0 och 4.0 :wink: iaf enligt http://www.usautoparts.net/bmw/engines/m60.htm

däremot ser insugskammen "bättre" ut :) så kanske M60 med quattro insugskammar ^^

Re: m60/2 Turbo

Posted: 22 Jan 2013, 21:11
by Andy_b
är lika kammar i 3an och 4an
sen passar inte kammarna från m62 och m60 med varandra dvs m60 går inte i m62 och m62 går inte i m60

m60 kammarna är lite lite vassare en m62 oxå
va runt 0,5 högre lyft samt 15-20 grader

skulle vart kul och kolla om m42 kammarna passar i dock

Re: m60/2 Turbo

Posted: 22 Jan 2013, 21:13
by Andy_b
come_on wrote:ville det være helt dumt at køre fra spjældet direkte over til turbo :?: så man kun havde 20-30 cm rør.. fordele/ ulemper

mvh steffen

så som det är på kompressor menar du?
nackdelen är ju att man förlorar ic

Re: m60/2 Turbo

Posted: 22 Jan 2013, 21:14
by Andy_b
erikjakan wrote:V8 3.0 kammar ska tydligen vara dem vassaste, i med dem i en 4.4 eller 4.0a så blir den högvarvigare!

MVH Erik

går inte varva mer en 6500 med orginal stakar och fjädrar säger dom
dock så varvar jag 6700 med chippet som satt i min

Re: m60/2 Turbo

Posted: 22 Jan 2013, 21:54
by come_on
Andy_b wrote:
come_on wrote:ville det være helt dumt at køre fra spjældet direkte over til turbo :?: så man kun havde 20-30 cm rør.. fordele/ ulemper

mvh steffen

så som det är på kompressor menar du?
nackdelen är ju att man förlorar ic



Ja som på kompressor.

Men også fordi i E30 er der ikke så meget plads til stor køler og intercooler. Så kunne være rart at køre uden intercooler.

Men nogen siger at turbo laver for varm indsugnings temperatur.

Re: m60/2 Turbo

Posted: 22 Jan 2013, 22:13
by Jørg1e30
Fulaste bilen ever men :) ser ut som et seriøst motorbygge.

http://m.youtube.com/watch?v=3btEVk2n8_o

Re: m60/2 Turbo

Posted: 23 Jan 2013, 13:09
by Nisse977
Är det någon skillnad på kammar vad gäller M62B44 och M62B44tub (vanosmaskinen som kom -98)

Jag har en 540i -97 utan vanos. Den har ett större insug än den senare vanosvarianten, men jag vet inte om kammarna är vassare.
Den är i alla fall lite toppigare än vanosmotorn :) Tycker den går gott, flyttar på 2 tons skåpet rätt ok. Måste vara grymt bra mos för pengarna med en sån i en E30 :D

Den motorn som satt i X5 4,6is = M62B46 utan vanos är på 342hk och 480Nm. Alltså 56 hästar mer än vanliga B44an.
Undrar vad det är för skillnad på 4,6an och 4,4an? Är knappast de 0,2 litrarna som gör hela skillnaden hehe! Måste vara vassare kammar och andra grenrör eller nått?

Re: m60/2 Turbo

Posted: 23 Jan 2013, 14:59
by cossi-bmw
Har på fler talet ställen pratats om att det ska gå hitta mellan 320-340hk i m60b40 med efter marknads spurt och en riktig mappnin och lite friare andnings väg. Dock har jag inte sett några papper på de

Re: m60/2 Turbo

Posted: 23 Jan 2013, 19:00
by Jørg1e30
En polare bromsade sin e28 med m60b40 med sprut til 290whp i dynapac. Helt orginal bara med sprut :)