Page 1 of 2

Avsäkring Link G4 extreme

Posted: 12 Jan 2013, 21:21
by brasnytihajjen
Kan baskemig inte hitta i manualen hur mycket sprutet skall avsäkras till, Står vad alla utgångar klarar av men inte vad sprutet drar? Någon som vet mer än mig? :roll:

Re: Avsäkring Link G4 extreme

Posted: 12 Jan 2013, 21:26
by Bmwandreas
5 amp

Re: Avsäkring Link G4 extreme

Posted: 12 Jan 2013, 21:50
by brasnytihajjen
Tack!

Re: Avsäkring Link G4 extreme

Posted: 15 Jan 2013, 09:15
by Nisse977
Samma sak med ett Vi-pec V88 gissar jag?

Re: Avsäkring Link G4 extreme

Posted: 15 Jan 2013, 09:18
by Bmwandreas
Yes

Re: Avsäkring Link G4 extreme

Posted: 15 Jan 2013, 09:19
by Nisse977
När jag ändå är inne på ämnet avsäkring. Vad, eller vilka komponenter i systemet rekommenderar ni att man säkrar av?
Jag hade tänkt säkra av styrbox och matning till tändspolarna. Elfläkten är redan avsäkrad sedan tidigare, likaså mina bränslepumpar.
Bör man avsäkra matningen till spridarna? De är väl inte avsäkrade original?

Re: Avsäkring Link G4 extreme

Posted: 15 Jan 2013, 10:49
by Bmwandreas
Kör ett relä till spridare 15 amp. Ett relä till tändningen 15 amp.

Re: Avsäkring Link G4 extreme

Posted: 15 Jan 2013, 13:50
by Nisse977
Ok både relä och avsäkring till spridarna alltså.

Re: Avsäkring Link G4 extreme

Posted: 15 Jan 2013, 14:06
by Bmwandreas
Mm så brukar jag köra.

Re: Avsäkring Link G4 extreme

Posted: 15 Jan 2013, 14:51
by Aleex
Eller kör du med ett relä med dubbla utgångar och kör ecu och spridare på varsin. Slipper du ett till relä :)
Istället för varsitt till ecu och spridare.

Re: Avsäkring Link G4 extreme

Posted: 15 Jan 2013, 15:38
by Nisse977
Japp hehe!
Har både dubbelrelä och enkelrelä med dubbla utgångar liggandes, får se vad jag kan pussla ihop.

En annan frågeställning:
Ger det störningar om man tex har en grov kabel från batteriet in till ett block där man sen delar ut matning till både motorstyrning, tändspolar mm? Förstår att inte spolarna ska ligga direkt på boxen hehe, men spelar det någon roll om deras matarkabel utgår från samma ställe som allt annat? Man har ju bara ett batteri så på ett sätt utgår allt ändå från samma punkt.

Re: Avsäkring Link G4 extreme

Posted: 15 Jan 2013, 18:45
by Aleex
Det är inga problem har gjort så på några st med bland annat link.

Re: Avsäkring Link G4 extreme

Posted: 15 Jan 2013, 19:20
by Bmwandreas
Ansluter man något annat än spridarna till ett relä kan man paja boxen. Finns några som anslutit bensinpump och spridare från samma matning och då ryker spridardrivers.

Re: Avsäkring Link G4 extreme

Posted: 15 Jan 2013, 19:51
by Aleex
Nu pratar jag om ecu och spridarna. Soppapump har en egen.

Re: Avsäkring Link G4 extreme

Posted: 15 Jan 2013, 20:13
by Bmwandreas
Mm men jag förklarade hur man inte ska göra.

Re: Avsäkring Link G4 extreme

Posted: 15 Jan 2013, 20:21
by Aleex
Jag missförstod dig :)

Re: Avsäkring Link G4 extreme

Posted: 16 Jan 2013, 15:23
by Nisse977
Då blir det:
Matarkabel ---> förgreningar till reläer för [spridare] [Tändspolar] [Ecu] ---> säkringar ---> ut till förbrukarna.

Små strömförbrukare typ relästyrning eller solenoider som laddtrycksventil och tomgångsventil, kan man enligt Vi-pecmanualen ta ström till från samma relä som Ecu´n får sin matning från.