e36 m50 turbo projekt, alpina vev i m50 ??
Posted: 05 Jan 2013, 13:45
Hej!
Dags för en projekttråd: Bilen är original en 318is 92a, som ja köpte våren 2011. Var meningen att endast laga en fräsch 318is som skulle användas som sommarbil. har spårat ur i nåt skede men har iaf hunnit kör med bilen i en par månader. :whistle:
en liten summering från 2011:
Bilen var i stort behov av en ny lack,
hade m3 e46 fälgar i garaget, så när bilen ändå skulle målas om passade jag på att göra plats för dom lossnade stora kakor med spackel
Sedan var det dags för målning, laga även lite rost
ombyggda sedan trösklar
Tillslut lagom till midsommar blev bilen färdig: Dock en hel del med apelsinskal. Men det blev 6 eller 7 lager klarlack så går o polera bort.
aldrig tyckt om gröna bilar men bmw laguna green är inte fel
La på en läpp o lite småplock o körde runt resten av sommaren
Besiktningstiden kom emot i sept så då kördes den in i garaget.. Hade nya koni coilovers, fjäderbensstag, nya powerflex bussningar o lite smått o gått som skulle plockas på.
NOG MED TILLBAKABLICKAR
Bestämde jag mej för att renovera bmwn ganska ordentligt, enligt ungefär detta upplägget:
Den ska va rostFRI,
Den ska gå bra på bana,
ha m50 motor o turbo. målet är ca 500whp med bra register.
den ska vara besiktad. (med baksäte)
Målet är att vara klar till sommaren 2014. (tidsoptimist som man är)
Lite ungefärlig spec:
m50b25
dubbla insugskammar
h-profil stakar
coopering packning
arp bultar
gjutet grenrör
hemlagat plenum
precision 6262 eller likvärdig
griffin kylare
intercooler
990cc spridare
automotive a1000 soppapump
automotive filter
automotive sopparegulator
maxxecu?? erfarenheter av detta mottages, annars autronic
fuelcell, catchtank?
zf låda
koni coiloverkit
turner motorsport krängningshämmare 30mm fram 24mm bak, ställbara
turner motorsport förstärkningskit till karossen, ex fjädertornsplattor, m3 förstärkningarna i bakvagnsinfästningen m.m.
turner motorsport bussningskit till bakvagnen
stag motsvarande x-brace m.m.
e46 330 skivor fram och e46 328 bak med redstuff belägg. (pga viktförhållande på e36 ska det inte vara 330 bromsar bak)
bromskylning fram
slipa hela underedet o måla med 2k grundfärg
sömsvetsa karossen
fullbur med förstärkningsstag till infästningen till bakvagnen
dock skall dörrsträvor o strävor bakom förarstolen vara skruvbart
Köpte en motor m50b25 med h profil stakar, arp överallt både i topp o botten, gjutet spa grenrör, motorfäste, ppf oljefilterlock, 990cc spridare o så en zf låda. Allt ska givetvis gås igenom förrän ja lägger i bilen
Lite blandade bilder jag tagit på sistone.
synd att göra detta sliparbete EFTER att man målat bilen. Men de e väl bara o va försiktig o skydda så gott de går
Slipa, slipa
Blev ett ganska långt inlägg med mycke bilder. :hihi: Men bilder talar bättre än 1000 ord
Dags för en projekttråd: Bilen är original en 318is 92a, som ja köpte våren 2011. Var meningen att endast laga en fräsch 318is som skulle användas som sommarbil. har spårat ur i nåt skede men har iaf hunnit kör med bilen i en par månader. :whistle:
en liten summering från 2011:
Bilen var i stort behov av en ny lack,
hade m3 e46 fälgar i garaget, så när bilen ändå skulle målas om passade jag på att göra plats för dom lossnade stora kakor med spackel
Sedan var det dags för målning, laga även lite rost
ombyggda sedan trösklar
Tillslut lagom till midsommar blev bilen färdig: Dock en hel del med apelsinskal. Men det blev 6 eller 7 lager klarlack så går o polera bort.
aldrig tyckt om gröna bilar men bmw laguna green är inte fel
La på en läpp o lite småplock o körde runt resten av sommaren
Besiktningstiden kom emot i sept så då kördes den in i garaget.. Hade nya koni coilovers, fjäderbensstag, nya powerflex bussningar o lite smått o gått som skulle plockas på.
NOG MED TILLBAKABLICKAR
Bestämde jag mej för att renovera bmwn ganska ordentligt, enligt ungefär detta upplägget:
Den ska va rostFRI,
Den ska gå bra på bana,
ha m50 motor o turbo. målet är ca 500whp med bra register.
den ska vara besiktad. (med baksäte)
Målet är att vara klar till sommaren 2014. (tidsoptimist som man är)
Lite ungefärlig spec:
m50b25
dubbla insugskammar
h-profil stakar
coopering packning
arp bultar
gjutet grenrör
hemlagat plenum
precision 6262 eller likvärdig
griffin kylare
intercooler
990cc spridare
automotive a1000 soppapump
automotive filter
automotive sopparegulator
maxxecu?? erfarenheter av detta mottages, annars autronic
fuelcell, catchtank?
zf låda
koni coiloverkit
turner motorsport krängningshämmare 30mm fram 24mm bak, ställbara
turner motorsport förstärkningskit till karossen, ex fjädertornsplattor, m3 förstärkningarna i bakvagnsinfästningen m.m.
turner motorsport bussningskit till bakvagnen
stag motsvarande x-brace m.m.
e46 330 skivor fram och e46 328 bak med redstuff belägg. (pga viktförhållande på e36 ska det inte vara 330 bromsar bak)
bromskylning fram
slipa hela underedet o måla med 2k grundfärg
sömsvetsa karossen
fullbur med förstärkningsstag till infästningen till bakvagnen
dock skall dörrsträvor o strävor bakom förarstolen vara skruvbart
Köpte en motor m50b25 med h profil stakar, arp överallt både i topp o botten, gjutet spa grenrör, motorfäste, ppf oljefilterlock, 990cc spridare o så en zf låda. Allt ska givetvis gås igenom förrän ja lägger i bilen
Lite blandade bilder jag tagit på sistone.
synd att göra detta sliparbete EFTER att man målat bilen. Men de e väl bara o va försiktig o skydda så gott de går
Slipa, slipa
Blev ett ganska långt inlägg med mycke bilder. :hihi: Men bilder talar bättre än 1000 ord