M50 Turbo, effekt? hållbarhet?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
M50 Turbo, effekt? hållbarhet?
Halloj, tänkte prova på m50 i år och tänkte kolla vad man ska köra för delar, blir delvis budget bygge då bilen endast ska plågas runt korvmojjen, gatebil events och liknande
Kör såklart m50 block och 2.8 liter vev från m52
vilka kammar ska man köra? går det att plocka effekt på övre 500hk sidan med dubbla insug utan vanos?
kolvar och stakar från vanos eller icke vanos?
tänkte köra cooperring packning så skulle behöva ha ner komp lite,
h-profil som är en millimeter kortare kanske funkar?
original insug kan man väl ladda 1.5 bar med iaf?
turbo blir hx40 eller en sc61
ska köra med ett autronic sm4 med ärtan bakom spakarna och bränslet blir e85
något annat man bör tänka på vid överladd av m50 runt 500hk?
och ja, jag vet att det finns en sökfunktion men nu vill jag ha åsikter från folk med lite erfarenhet och inte vad man gjorde år 2000
tack på förhand
Kör såklart m50 block och 2.8 liter vev från m52
vilka kammar ska man köra? går det att plocka effekt på övre 500hk sidan med dubbla insug utan vanos?
kolvar och stakar från vanos eller icke vanos?
tänkte köra cooperring packning så skulle behöva ha ner komp lite,
h-profil som är en millimeter kortare kanske funkar?
original insug kan man väl ladda 1.5 bar med iaf?
turbo blir hx40 eller en sc61
ska köra med ett autronic sm4 med ärtan bakom spakarna och bränslet blir e85
något annat man bör tänka på vid överladd av m50 runt 500hk?
och ja, jag vet att det finns en sökfunktion men nu vill jag ha åsikter från folk med lite erfarenhet och inte vad man gjorde år 2000
tack på förhand
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: M50 Turbo, effekt? hållbarhet?
Polarn kör 600whp i sin M50B25 (smidd) med originalinsug och dubbla iv kammar, går kalasfint! Det som satte stopp för mer effekt var bränslet, kommer inte ihåg hur mycket det laddades men har för mig upp mot 1.8-2 bar.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
-
- Posts: 5
- Joined: 06 Jan 2013, 16:29
- Location: Ystad
Re: M50 Turbo, effekt? hållbarhet?
Jag har kört 575hp på m50b25 med dubbla insug kammar, 1,9bar i laddtryck
Re: M50 Turbo, effekt? hållbarhet?
En god vän åker en oöppnad 30 000 mils M50 anus på ca 600hp och kör den varje dag till jobbet och snyter ur den frekvent. T70 turbo och linksprut, E85
Henrik Braun
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
Re: M50 Turbo, effekt? hållbarhet?
knackan körde 744whp med org topp och dubbla insugskammar 1,8bar
pm om det är nått
M50 Turbo, effekt? hållbarhet?
Helt original bottendel enbart arp och coopering körde 615hk 513whp
Laddade 1,5.
Laddade 1,5.
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
Performance Center Syd
RPMotor
Re: M50 Turbo, effekt? hållbarhet?
vart och inhandlat lite grejor nu
2.8 vev
2.8 kolvar
icke vanos stakar
m50b25 block samt vanos topp
ska jag passa på o svarva kolvarna eller duger det med original komp o e85?
köper arp och cooperring från ppf sen
vart hittar man billiga men vettiga vevlager, packningssatser, kolvringar osv? såg att en del fanns här
hur får man i dubbla insugskammar?
2.8 vev
2.8 kolvar
icke vanos stakar
m50b25 block samt vanos topp
ska jag passa på o svarva kolvarna eller duger det med original komp o e85?
köper arp och cooperring från ppf sen
vart hittar man billiga men vettiga vevlager, packningssatser, kolvringar osv? såg att en del fanns här
hur får man i dubbla insugskammar?
Re: M50 Turbo, effekt? hållbarhet?
Du lär väl ska köra med iv-fjädrar i toppen? Isf är nya retainers ett måste. Och nej, du behöver inte svarva kolvarna. Men dessa stakar pallar bara med +/- 400whp. Över det så brukar dom kröka sig (been there done that)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: M50 Turbo, effekt? hållbarhet?
okej, får försöka hitta några iv-fjädrar och retainers från s50b32 blir nog bra har jag hört
så iv-stakar klarar inte mer än 400whp? isf får det bli h-profil
och ifall det blir h-profil så är man ju inte fast vid 328 kolvar längre och kan köra med iv-kolvar, är dom bättre? hur mycket mos pallar vilka kolvar?
så iv-stakar klarar inte mer än 400whp? isf får det bli h-profil
och ifall det blir h-profil så är man ju inte fast vid 328 kolvar längre och kan köra med iv-kolvar, är dom bättre? hur mycket mos pallar vilka kolvar?
Re: M50 Turbo, effekt? hållbarhet?
jorå, vissa kör med med 500whp oxå. Chansa så ser du om det går På E85 verkar alla originalkolvar hänga med rätt bra. Det är inte så ofta man läser om ras iaf, men det förekommer ibland.
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74