Page 1 of 1

6 Växlad låda till M50 (GS6-37BZ/DZ)

Posted: 01 Jan 2013, 17:39
by Rasmus91
Ja.. kort sagt passar GS6-37BZ/DZ rakt på en m50b25?
Motor och låda ska inte sitta i en bmw btw.

Lådan sitter bland annat på nyare 320d 520d 120d. E46.

Re: 6 Växlad låda till M50 (GS6-37BZ/DZ)

Posted: 01 Jan 2013, 22:46
by plato
Rasmus91 wrote:Ja.. kort sagt passar GS6-37BZ/DZ rakt på en m50b25?
Motor och låda ska inte sitta i en bmw btw.

Lådan sitter bland annat på nyare 320d 520d 120d. E46.
passar fint!

Re: 6 Växlad låda till M50 (GS6-37BZ/DZ)

Posted: 01 Jan 2013, 22:52
by Rasmus91
plato wrote:
Rasmus91 wrote:Ja.. kort sagt passar GS6-37BZ/DZ rakt på en m50b25?
Motor och låda ska inte sitta i en bmw btw.

Lådan sitter bland annat på nyare 320d 520d 120d. E46.
passar fint!
Skitbra! Den är väl minst lika stryktålig som 260z och 320z ZF lådorna? Blir att jaga reda på en sådan då!
Tackar!

Re: 6 Växlad låda till M50 (GS6-37BZ/DZ)

Posted: 02 Jan 2013, 01:33
by JohanE
Passar gör den. Men det är inte bara att byta. En av de små skruvarna på undersidan hålar inte alls.
Svänghjul och koppling passar inte från M50. Ingående axel är kortare, lite tjockare och har tätare splines så du lär ha ett svänghjul med lager för axeltappen då den inte når in till veven. Urtrampningslagret från M50 passar inte på den lite grövre axeln.

Re: 6 Växlad låda till M50 (GS6-37BZ/DZ)

Posted: 02 Jan 2013, 12:10
by Rasmus91
JohanE wrote:Passar gör den. Men det är inte bara att byta. En av de små skruvarna på undersidan hålar inte alls.
Svänghjul och koppling passar inte från M50. Ingående axel är kortare, lite tjockare och har tätare splines så du lär ha ett svänghjul med lager för axeltappen då den inte når in till veven. Urtrampningslagret från M50 passar inte på den lite grövre axeln.
Jasså, och jag som trodde jag skulle komma smidigt undan genom att byta till en 6växlad istället för byta ut nissan diffen till e36 och behöva göra adaptrar för nissan drivaxlar osv.
Något förslag? Har inte gjort något likande tidigare. Kanske inte är så mycket jobb med det som det låter?

Re: 6 Växlad låda till M50 (GS6-37BZ/DZ)

Posted: 02 Jan 2013, 16:15
by RoDe
Vilket lut är det på denna lådan?

Re: 6 Växlad låda till M50 (GS6-37BZ/DZ)

Posted: 04 Jan 2013, 21:56
by Rasmus91
RoDe wrote:Vilket lut är det på denna lådan?
M20 Lut (15grader) vad jag kunnat få fram.

Iallafall lådan är beställd.. Försöker luska ut vilket svänghjul jag behöver byta till som passar.

Tex denna kommer från en 320d med 6växlad låda. http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=22876736" onclick="window.open(this.href);return false;
Skulle denna passa på m50b25 tror ni?

Re: 6 Växlad låda till M50 (GS6-37BZ/DZ)

Posted: 04 Feb 2014, 12:25
by Fredro
Hej!
Uppar denna fråga...
något svar på hur detta blev?

funderar på samma operation fast med vxl-låda från en M54B30 -03 (borde vara M50-lut?)

Re: 6 Växlad låda till M50 (GS6-37BZ/DZ)

Posted: 06 Feb 2014, 10:05
by kungen12321
Köp en GS6-56DZ/BZ låda från 330d/I 530d/I E60/E90 så får du en gris till låda:)

Re: 6 Växlad låda till M50 (GS6-37BZ/DZ)

Posted: 07 Feb 2014, 07:51
by Fredro
JohanE wrote:Passar gör den. Men det är inte bara att byta. En av de små skruvarna på undersidan hålar inte alls.
Svänghjul och koppling passar inte från M50. Ingående axel är kortare, lite tjockare och har tätare splines så du lär ha ett svänghjul med lager för axeltappen då den inte når in till veven. Urtrampningslagret från M50 passar inte på den lite grövre axeln.

*bekräftar*

Re: 6 Växlad låda till M50 (GS6-37BZ/DZ)

Posted: 15 May 2017, 22:56
by robin92
Någon som har lösning?

Re: 6 Växlad låda till M50 (GS6-37BZ/DZ)

Posted: 08 Jun 2017, 14:15
by bmw-slangen
Vänta nu, jag är väldigt säker på att M20 har lutning på 20 grader och M50 har 30 grader (Källa : TIS).

Så då är väl lutningen på de växellådor gjorda för det dvs lådlutningen blir 20 respektive 30 grader.



Men generellt sett gäller väl att även växellådor från E46 passar på en M50, M52 och M54 motor - eller hur?

Det är väl dessa ovanligare 6-petade GS6-37BZ (är väl runt den här tidsperioden då de byter namngivning från typ S5D 320Z till GS5-39DZ) som är lite udda?

Aha, verkar vara främst de 6-petade av typen GS6-xyzw som har den nya typen av ingående axel som JohanE beskriver!
De 5-petade GS5-39DZ verkar ju exempelvis ha den gamla typen av ingående axel (och bör ju således passa på M50, M52 och M54).



Angående Fredro's frågeställning så kommer det bli samma problem - eller hur?
Var ju 2003 som E46 330i fick 6-växlad som standard, vilket innebar att man växlade från S5D 320Z till GS6-37BZ.

En S5D 320Z borde väl fungera bolt-on på en M50 - eller hur?
En GS6-37BZ får man på en M50 uppenbarligen de problem som JohanE nämner.