hartge wrote:utan hög komps kolvar kan du glömma den effekten.....har varit med o byggt en sugis 2,5 med det mesta i utom o byta insug dock bytte vi till luftmasse mätare o det vart 243hk till slut
Ja tyckte det blev ovanligt bra med effekt 243hk är riktigt bra faktisk.
Med tanke på att de "bara" va en 288graders Dr. skräck kam och ganska lågt komp.förhållande på JE kolvarna. kommer inte ihåg men de va inte över 11.0:1.
Om det nu är Martins M20 motor som du menar, eller?
Men du Björn

ja har ju sagt att det är ok att ringa om de e nått du undrar

Hehe..
Får du för dej att köra med org.komp tillsammans med Khölers 306gradare

så kommer startmotorn att låta som om man skulle ha kopplat Duracel Kaninen till Barsebäck, ungefär

.
Skämt å sido, smidda högkomps kolvar med 11.0 i komp. som minimum(inte under 12.0 egentligen med den kammen). Sedan är de, som åxå sagts tidigare, erfoderligt att montera 6st separata spjäll och..........

Oj da va dyrt de blev, för i detta läge kan de bli nödvändigt att byta sprut åxå. För om du kör med separata spjäll och mycket vass kammaxel så blir det inget vacum å skryta med direkt. Fast ja vet inte ett skvatt om Prospark, de kanske klarar det(om man kör mappsensor alltså) jag vet inte.
Men fixa spjäll å kolvar så låvar jag att man kan klämma ut 250hk. Martin skulle ha klippt, den lite väl magiska 250 hästars gränsen, med vassare kam och högre komp garanterat.
Sedan ska ju motorn hålla längre en till SS3 (tredje special sträckan).
Gärna flera rally deltävlingar efter varandra, och helst en hel rally säsong. Då krävs det speziale yber kraftige doningar i maskinen, ja du vet värsting ventiler och värsting vipparmar, kolvar, stakar och bla, bla....
Förlåt

menade inte å låta pessimistisk
Aja, de vore hur som helst coolt om du spikade ihop en riktigt vass sugis, som ja får prov gasa nästa sommar

å njuta av sången

.
Ha de bäst Björn.
MVH//Tobbe