Page 1 of 1

bmw 325e30 rallybil grupp H

Posted: 13 Dec 2006, 23:39
by tigerbjeorn
vad behöver man göra för att få ut 250 hästar (sugmotor)?

räcker det med balanserad renoverad motor, portad topp, mirafrästa ventiler,planad topp, större spridare, prospark tänning/sprut khöler 306grader kam, hårdare ventilfjädrar, lättat svänghjul, extraktor.

vill gärna slippa köpa högkomps kolvar.

några bra tips??

mvh björn

Posted: 14 Dec 2006, 10:08
by Bmwandreas
Det räcker inte..

250hk ur 2.5lit M20 är det inte många som klarat av att få.

Posted: 14 Dec 2006, 11:51
by wuffee
Rätta mig om jag har fel men är inte insuget en liten strypare också? Öppna spjäll vore väl inte helt fel att investera i :)

Mvh
Uffe

Posted: 14 Dec 2006, 14:35
by hartge
utan hög komps kolvar kan du glömma den effekten.....har varit med o byggt en sugis 2,5 med det mesta i utom o byta insug dock bytte vi till luftmasse mätare o det vart 243hk till slut

Posted: 14 Dec 2006, 22:27
by tigerbjeorn
funkar det inte att ta kolvar från tex m50 eller något för att öka upp kompet?
inga andra knep?
så bygga ett insug är ett måste?
tror tyvärr inte att man får byta veven i grupp h.. annars hade en dieselvev suttit fint.

Posted: 15 Dec 2006, 02:26
by Fisåkare
hartge wrote:utan hög komps kolvar kan du glömma den effekten.....har varit med o byggt en sugis 2,5 med det mesta i utom o byta insug dock bytte vi till luftmasse mätare o det vart 243hk till slut
Ja tyckte det blev ovanligt bra med effekt 243hk är riktigt bra faktisk.
Med tanke på att de "bara" va en 288graders Dr. skräck kam och ganska lågt komp.förhållande på JE kolvarna. kommer inte ihåg men de va inte över 11.0:1.

Om det nu är Martins M20 motor som du menar, eller? :?

Men du Björn :roll: ja har ju sagt att det är ok att ringa om de e nått du undrar :wink: Hehe..

Får du för dej att köra med org.komp tillsammans med Khölers 306gradare :shock: så kommer startmotorn att låta som om man skulle ha kopplat Duracel Kaninen till Barsebäck, ungefär :lol: .

Skämt å sido, smidda högkomps kolvar med 11.0 i komp. som minimum(inte under 12.0 egentligen med den kammen). Sedan är de, som åxå sagts tidigare, erfoderligt att montera 6st separata spjäll och.......... :? Oj da va dyrt de blev, för i detta läge kan de bli nödvändigt att byta sprut åxå. För om du kör med separata spjäll och mycket vass kammaxel så blir det inget vacum å skryta med direkt. Fast ja vet inte ett skvatt om Prospark, de kanske klarar det(om man kör mappsensor alltså) jag vet inte.

Men fixa spjäll å kolvar så låvar jag att man kan klämma ut 250hk. Martin skulle ha klippt, den lite väl magiska 250 hästars gränsen, med vassare kam och högre komp garanterat.

Sedan ska ju motorn hålla längre en till SS3 (tredje special sträckan).
Gärna flera rally deltävlingar efter varandra, och helst en hel rally säsong. Då krävs det speziale yber kraftige doningar i maskinen, ja du vet värsting ventiler och värsting vipparmar, kolvar, stakar och bla, bla....

Förlåt :oops: menade inte å låta pessimistisk :cry:
Aja, de vore hur som helst coolt om du spikade ihop en riktigt vass sugis, som ja får prov gasa nästa sommar 8) å njuta av sången :D .


Ha de bäst Björn.

MVH//Tobbe

Posted: 15 Dec 2006, 02:32
by tigerbjeorn
tjena =)!
jo förstod nästan att så var fallet, finns inga genvägar till mycket hästar.
vi får nog nöja oss med 200hk sträcket till att börja med och sen uppgradera efterhand. fast 200hk grupp h e30 kommer man nog inte så långt med. men va fan... kommer låta gott i skogen =)

Posted: 15 Dec 2006, 06:18
by Henke P
Hejsan.

här så har ni en url till rallysida,detta teamet kör med en Bmw med M20 maskin..
jag vet inte dock effekten men du kan maila ägaren och se om han har några siffror på den annars :)

http://www.psa.se/

//Henke P..