Page 1 of 2
Skillnader S50/M50 ?
Posted: 30 Dec 2012, 18:56
by Amaze
Är helt ny på BMW motorer och har förstått efter att läst en hel del på forumet att M50B25 är en bra motor att bygga turbo på.
Undrar bland annat vad skillnaderna mellan S50 och M50 motorerna är? Och vilken bilmodell och årsmodell som har M50B25 motorn som är mest lämpad som donatorbil.
Samt vilken motor man skulle välja om man ville ha upp motorvolymen ca en liter, till runt 3,5-3,8liter.
Mvh Stellan
Re: Skillnader S50/M50 ?
Posted: 31 Dec 2012, 11:36
by nookie
Amaze wrote:Är helt ny på BMW motorer och har förstått efter att läst en hel del på forumet att M50B25 är en bra motor att bygga turbo på.
Undrar bland annat vad skillnaderna mellan S50 och M50 motorerna är? Och vilken bilmodell och årsmodell som har M50B25 motorn som är mest lämpad som donatorbil.
Samt vilken motor man skulle välja om man ville ha upp motorvolymen ca en liter, till runt 3,5-3,8liter.
Mvh Stellan
Skillnaderna är många på m50 och s50, ska du upp på dom volymerna så e de nog bättre att utgå ifrån en S38 motor istället för att försöka stroka minst en liter, om de ens är möjligt på dom motorerna? 3,2 är väl möjligt på en 2,5a men efter de blir de nog tufft, någon annan får gärna rätta mig om jag har fel.
Re: Skillnader S50/M50 ?
Posted: 31 Dec 2012, 23:45
by Spiidfriik
Största skillnaden är att S50 har stela lyftare och M50 har hydrauliska som inte gillar hård körning eller höga varv. S50 har steglös enkel-VANOS, medan M50 har på/av VANOS och tidiga M50 har ingen VANOS alls. De tycker jag är de största skillnaderna.
Re: Skillnader S50/M50 ?
Posted: 01 Jan 2013, 14:57
by Amaze
Är underdelen av samma typ, och passar delarna sinsimellan motorerna?
Re: Skillnader S50/M50 ?
Posted: 01 Jan 2013, 15:10
by RoDe
Amaze wrote:Är underdelen av samma typ, och passar delarna sinsimellan motorerna?
Nej. Det är en massa skillnader mellan motorerna.
En helt annan motor s50.
Antingen så bygger du på m50 eller s50. Glöm att flytta vev, kolvar, stakar eller annat i toppen motorerna sinsemellan.
Läs på lite mer. Finns en massa att läsa på nätet om m50, vilka bilar och versioner den finns i osv.
Re: Skillnader S50/M50 ?
Posted: 01 Jan 2013, 16:36
by Amaze
Har använt sök funktionen här på forumet men inte fått fram så jätte mycket matnyttigt, har du tips på något annat ställe att söka på nätet?
Mvh
Re: Skillnader S50/M50 ?
Posted: 01 Jan 2013, 18:59
by Daniel86
Vad vill du veta, det är 2 helt olika motorer.
Från början byggd på samma block, men inget passar emellan.
Helt olika toppar, kammar drivning vanos som sagt solida lyftare osv osv.
Re: Skillnader S50/M50 ?
Posted: 02 Jan 2013, 04:15
by Spiidfriik
Info om M50:
http://www.bmwheaven.com/database/engin ... e=M50#/147http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M50M50 och S50 är snarlika men (nästan) ingenting passar mellan. Allt är lite (eller mycket) bättre i S50 (om du frågar mej). Därmed inte sagt att det är nåt fel på M50 (lyftarna undantaget). Finns stela lyftare till M50, men det är så pass dyrt att det blir lika bra att bygga på S50 istället.
Många säger att de inte har några problem med hydraullyftarna i sina 600+whp M50 och det är ju bra isf. Själv har jag stora problem med kavitation i lyftarna redan i helt orörda motorer. Även om de bara gått några km sen ny (just den var iofs en M52). Detta i samtliga M50 och M52 jag någonsin kört (hårt).
Re: Skillnader S50/M50 ?
Posted: 02 Jan 2013, 20:27
by Amaze
Anledningen till att jag undrar är att jag har som målsättning att bygga en bra sexcylindrig turbomotor från BMW men är helt okunnig när det gäller just detta märke.
Har läst att det byggs på både S50 och M50 men ville få klart för mig vilken som är den bästa och mest prisvärda motorn av dem att bygga på.
Re: Skillnader S50/M50 ?
Posted: 02 Jan 2013, 20:30
by ricco
Amaze wrote:Anledningen till att jag undrar är att jag har som målsättning att bygga en bra sexcylindrig turbomotor från BMW men är helt okunnig när det gäller just detta märke.
Har läst att det byggs på både S50 och M50 men ville få klart för mig vilken som är den bästa och mest prisvärda motorn av dem att bygga på.
isf får du nog börja med att berätta vilken effekt du vill ha ut, OCH hur mycket pengar du vill punga ut!
Re: Skillnader S50/M50 ?
Posted: 02 Jan 2013, 21:43
by Amaze
1200hk, pengar är inte den viktigaste aspekten utan mer hållbarheten på motorn.
Re: Skillnader S50/M50 ?
Posted: 02 Jan 2013, 21:55
by JohnE
Amaze wrote:1200hk, pengar är inte den viktigaste aspekten utan mer hållbarheten på motorn.
1200hk och hållbarhet, bottenlös plånbok alltså. Bygg S50 om du tvunget vill ha en av de motorerna, men jag skulle nog kika närmre på S38..
Re: Skillnader S50/M50 ?
Posted: 02 Jan 2013, 22:07
by Amaze
Ingenting är tvunget, blev bara så att jag blev nyfiken på just de motorerna eftersom det verkar vara "populära" motorer att bygga på. Har själv bara erfarenhet av volvos rödfyra och tänkte att två cylindrar och åtta ventiler till inte kan vara till nackdel när man letar efter effekt per liter.
Re: Skillnader S50/M50 ?
Posted: 02 Jan 2013, 22:15
by JohnE
Amaze wrote:Ingenting är tvunget, blev bara så att jag blev nyfiken på just de motorerna eftersom det verkar vara "populära" motorer att bygga på. Har själv bara erfarenhet av volvos rödfyra och tänkte att två cylindrar och åtta ventiler till inte kan vara till nackdel när man letar efter effekt per liter.
Rätt tänkt, lättare att få hållbar effekt med sexa framför fyra. Tror att de motorerna är populära för att de finns tillgängliga i ganska god mängd och är ett billigt ursprungsmaterial. Dessutom kostar "medelmåttig" effekt ganska lite pengar i förhållande till andra motorer.
Ska man däremot redan från början sikta på raketeffekt så tror jag det finns klokare utgångsmaterial. Dock har jag inte erfarenheten nog att kunna mer exakt rekommendera recept. Lycka till, hur som helst.
Re: Skillnader S50/M50 ?
Posted: 02 Jan 2013, 22:26
by Nisse Järnet
Spiidfriik wrote:Info om M50:
http://www.bmwheaven.com/database/engin ... e=M50#/147http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M50M50 och S50 är snarlika men (nästan) ingenting passar mellan. Allt är lite (eller mycket) bättre i S50 (om du frågar mej). Därmed inte sagt att det är nåt fel på M50 (lyftarna undantaget). Finns stela lyftare till M50, men det är så pass dyrt att det blir lika bra att bygga på S50 istället.
Många säger att de inte har några problem med hydraullyftarna i sina 600+whp M50 och det är ju bra isf. Själv har jag stora problem med kavitation i lyftarna redan i helt orörda motorer. Även om de bara gått några km sen ny (just den var iofs en M52). Detta i samtliga M50 och M52 jag någonsin kört (hårt).
Är det vid stenhård 24h bankörning då eller?
Re: Skillnader S50/M50 ?
Posted: 05 Jan 2013, 03:12
by Spiidfriik
Nisse Järnet wrote:Spiidfriik wrote:Info om M50:
http://www.bmwheaven.com/database/engin ... e=M50#/147http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M50M50 och S50 är snarlika men (nästan) ingenting passar mellan. Allt är lite (eller mycket) bättre i S50 (om du frågar mej). Därmed inte sagt att det är nåt fel på M50 (lyftarna undantaget). Finns stela lyftare till M50, men det är så pass dyrt att det blir lika bra att bygga på S50 istället.
Många säger att de inte har några problem med hydraullyftarna i sina 600+whp M50 och det är ju bra isf. Själv har jag stora problem med kavitation i lyftarna redan i helt orörda motorer. Även om de bara gått några km sen ny (just den var iofs en M52). Detta i samtliga M50 och M52 jag någonsin kört (hårt).
Är det vid stenhård 24h bankörning då eller?
Nejdå, bara gata. Och värre i konbana.
Re: Skillnader S50/M50 ?
Posted: 05 Jan 2013, 09:56
by Bmwandreas
S50B32. Bäckis har inte rört sin sen vi bromsade 1220 hk och nu körs den på mer effekt.