Page 1 of 1

m50 koppling

Posted: 26 Dec 2012, 23:08
by sidny
någon som har koll på vad en 618 platta väger i jämnförelse med en 765?

har ett 228 svänhjul från en m10 och ett 240 från en m30 att tillgå, men då måste jag väl fördärva alla fästöron och så, och det känns inte direkt motiverande....
ett m20 hjul, som tex detta hjul passar väl bara man monterar m20 start eller byter till ett m20 bendix i m50 startten?

motorn är original ännu, men vill gärna göra uppgraderingen redan nu då kopplingen jag har är kass och bilen kommer att plågas ganska hårt i sommar.

men är lite i valet och kvalet om vilken väg jag skall gå, en 765 platta vore ju intressantare, men då jag misstänker att den är bra mycket tyngre så kanske det vore bättre idé att köra på 618 med ett lättviktssvänghjul, eller tänker jag fel?

ryms en 765 in under kåpan på en getrag 220? :oops: (kommer att köra på någon kralligare låda senare, men ser ingen ide att byta den nu direkt)

eller finns det bättre alternativ? ös på med förslag vettja! :D
ps, bilen kommer att överladdas nästa vinter, antagligen med en m112, men jag vill ha ett fungerande chassie och lära känna bilen på banan först, därför väljer jag att satsa på chassie denna vinter :)

mvh

Re: m50 koppling

Posted: 30 Dec 2012, 22:11
by sidny
är det seriöst ingen som vet vad en 618 vs. 765 platta väger?

Re: m50 koppling

Posted: 31 Dec 2012, 01:47
by RoDe
sidny wrote:är det seriöst ingen som vet vad en 618 vs. 765 platta väger?


Tror inte viktskillnaden mellan dem tryckplattorna är relavant för någon här när man ska välja tryckplatta för en överladdad motor. Effektmålet bestämmer.

Den viktskillnaden som är kan du svarva av på svänghjulet istället. Du kommer ändå inte undan bearbetning utav svänghjulet för att få rätt inspänningstryck för tryckplattan.

Förstår inte riktigt problemet med viktskillnaden :roll: