Få bort pulverlack, fälgar?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Hej! Jag håller på att renovera ett gäng BBS Style 5 fälgar, och får tyvärr inte bort färgen som jag ska, och blästern hugger tyvärr inte i de... Någon som har råd på vilken metod jag ska testa?
Med vänlig hälsning, Fredrik
Med vänlig hälsning, Fredrik
Re: Få bort pulverlack, fälgar?
Kan möjligtvis gå att värma med varmluftspistol lr liknande o se om den flagnar bort, alt smälter så den går att skrapa bort?
Pulverlack är bra, tills man vill få bort den
Mattias Johansson
Gamleby
X73-9258703
Bmw E28 M535 Turbo. S38 på G.
Gamleby
X73-9258703
Bmw E28 M535 Turbo. S38 på G.
Bödvar wrote:Kan möjligtvis gå att värma med varmluftspistol lr liknande o se om den flagnar bort, alt smälter så den går att skrapa bort?
Har testat med gassvets men kommer gå åt mycket gas tyvärr... Hade tänkt dränka dem i bromsvätska?
Även läst något om att blanda sågspån med bromsvätska, men inget de skrev en bra förklaring till dock :/
Tror blant annet gasolin.no har lakkfjerner til pulverlakk. Har ikke egen erfaring med middelet dessverre.. Jeg satte mine i svarven, men da var det jo bare kantene som skulle bli av med lakk..
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
- P.Herrdahl
Håller på och renoverar ettpar RH splittisar och tog förtunning och strök på, efter ett tag blev lacken typ klibbig så då va det bara fram med borrmaskin utrustad med roterande stålborste och gno på.
Dessa är också bra till detta då de tar lacken men ej skadar aluminiumet!
Dessa är också bra till detta då de tar lacken men ej skadar aluminiumet!
Jag kör med ett medel som liknar detta: Biltema färgborttagningsmedel
Samma lukt och konsistens.
Men pulverlack sitter ju lite grann så jag smetar på ordentligt och lägger fälgen med medel i plast några timmar. Sen ser den ut såhär:
Då går det att spola av med vatten. Sen får man ta resten med mer medel eller slipa/skrapa.
Samma lukt och konsistens.
Men pulverlack sitter ju lite grann så jag smetar på ordentligt och lägger fälgen med medel i plast några timmar. Sen ser den ut såhär:
Då går det att spola av med vatten. Sen får man ta resten med mer medel eller slipa/skrapa.
Last edited by JohanE on 09 Dec 2012, 21:10, edited 1 time in total.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT
M3, M3-replika, 325i, 320iT
Har köpt biltemas nu, ska testas, ska troligen lägga på ett lager ikväll, lägga i en sopsäck och låta stå, så återkommer jag med "feedback"
Har provat biltemas på original m-system 2 fälg, och det funkade lika bra som vatten... Hittade nåt som var på väg ut ur sortimentet pga nåt farligt skit och det funkade mycket bättre men inte bra...
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Silverboy wrote:Har provat biltemas på original m-system 2 fälg, och det funkade lika bra som vatten... Hittade nåt som var på väg ut ur sortimentet pga nåt farligt skit och det funkade mycket bättre men inte bra...
Värt ett försök säger jag!
Nästa gång testar jag skita på lacken, biltmas en skit!;)
Nu ska jag testa CRC Gasket Remover
Nu ska jag testa CRC Gasket Remover
Som sagt, prova vatten istället!
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Silverboy wrote:Som sagt, prova vatten istället!
Dududu, nu idag så tog jag ut en som fått ligga i en vecka med skiten, nästan ALL lack väck, grund och allt! Så inte så illa! Men köpte även nåt från CRC som kosta drygt 150 burken... men nu är istortsätt allt väck, ska skrapa väck så mycket jag kan, dock har man inte helt fri tillgång till högtryckstvätten på skolan (fordon), och läraren gnällde över oväsen... Imorgon ska jag få väck ALLT! Sen blir de nog lack under helgerna!
man ska bada fälgar i Myrsyra! kung grejor! men smaka inte om du inte e självmordsbenägen
bmw is tha shit!
Bmw 540I 4.4l
Bmw 328i touring -95 brukis
Bmw 325i sedan -91 skrot
Bmw 535i -92 såld
bmw 323 e21 rosthög
Audi V8 Quattro
Ford sierra x2
Vw Polo cc
kawai Kx450f
Bmw 540I 4.4l
Bmw 328i touring -95 brukis
Bmw 325i sedan -91 skrot
Bmw 535i -92 såld
bmw 323 e21 rosthög
Audi V8 Quattro
Ford sierra x2
Vw Polo cc
kawai Kx450f
M-pirre-M wrote:man ska bada fälgar i Myrsyra! kung grejor! men smaka inte om du inte e självmordsbenägen
Klunkar sånt skit var dag!
Men nu e stortsätt all färg väck, tatt sin lilla tid med olika borttagningsmedel, lackeraren har väntat lagom länge nu
Jag brukar lämna in mina på syrabads behandling dom tar ca400 för 4 fälg. skitbra är det. vet ej dock hur det är med pulverlack. 2komp funkar hundra.
CRC gasket remover funkar bra annars som ovan har sagt.
CRC gasket remover funkar bra annars som ovan har sagt.
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
Richard Loord
0768396509
Vet någon om syra bads behandling finns i Helsingborg? Nu börjar jag tröttna.. Funkar de att lägga in i ugnen?
OldBeemer wrote:Vet någon om syra bads behandling finns i Helsingborg? Nu börjar jag tröttna.. Funkar de att lägga in i ugnen?
Ligger inte Fälgfixarna i helsingborg? De kan ta bort färgen åt dig