Page 1 of 1

E30 320ik 24valve T31A 1988

Posted: 06 Dec 2012, 19:23
by erik@e30
Jag införskaffade en gammal e34 520 1993 som inte gått allt för mycket i höstas för att skrota & ta vara på motorn & drivlinan till min e30.
Då jag precis som alla andra kockar redan förberett en del så va naturligtvis motorn ur & e34an skrotad i gårkväll onsdag när jag påbörjade skiftet.
Först rev jag ur avgassystem&kardan & lossa styrknut,fjäderben, bränsle & elsystem sen sänkte jag ner hela paketet på några eupallar.
Byte sedan bromsservot till ett från en Wv polo 2000 talare på 8,5 tum, detta igenom att kapa av tryckpinnen & gänga upp den & skruva på fästet för bromspedalen, vilket inte va helt lätt pågrund av att de va svårt att hålla still axeln/pinnen som skulle gängas upp., Jag kapade av en ca 2cm m8 skruv & stoppade i huvudcylindern som förlägning av tryckpinnen inne i vacumklockan, ( jag återkommer men info om känslan i pedalen efter detta då jag av osäker på denna moddifikation man ville göra den så lik den gammla som möjligt) Vidare så hamnade bromsoljebebållaren ganska snett vilket jag är missnöjd med men den kommer funka om jag har mycket olja i eller skaffar en annan behållare för kopplingen då den lutar mot motorn.
När jag va klar med bromsen så flyttade jag över m50in på e30ins balk,Monterade e36ans mororfästen som inte satt i samma hål som e34ans utan ett steg längre bak vilket gjorde att jag va tvungen att rensa dom gammla gängorna på grund av att de rostat i dom hålen & den översta / bakre bulten på avgassidan va mycket svår att få dit pågrund av att grenröret sattivägen. Sen monterade jag motorkuddar från volvo 140/240 som va mycket exentriska efter att jag sågat bort styrpinnanrna på dessa, anledningen till att jag valde dessa va att dom var mycket billiga. ca 100 kr st. efter detta sänkte jag ner bilen över motor/framvagn som fortfarande stod på 3st eupallar, DÅ gick lyften gick sönder/ låste sig vilket gav mig ett smärre helvete, 2pelarliften sänkte bilen oljämt & låste sig precis när de va 1 dm kvar till att frambalken kunde fästas i rambenen. men de orkar jag inte skriva om, Jag lyckades få fast frambalken, bärarmana & stötdämparna i bilen, monterade styrväxlel knuten "ett helvete" & satte på hjulen & lyckades få ner bilhelvetet från lyften, rullade över till nästa lyft & fortsatte med att montera e30ins växellådsbalk. e30ins kardan. kortade e34ans övre del av växellänkaget ca 3cm på mitten (alusvets)& monterade e34ans växelspak vad jag tror är åt fel håll för den nedre delen böjer sig frammåt & jag har för mig att dom sittter tvärtom & tog e30ins nedre stag & monterade med några aluminiumbrickor vid de främre fästet för de behövdes för axeln va bredare än huset/bussningen till växellådan. växelspaken kändes myckat bra efteråt. Sen monterade jag på kopplingens slavcylinder slang rakt på e34ans slavcylinder utan att förlänga slangen eller röret. Sedan va jag tvungen att justera in motorn med några planbrickor under motorkuddana för att få en bra position på motorn, ca 1cm på avgassidan & litemer på insugssidan, efter detta fick jag en ok men tight position på byxröret ner mot katalysatorn som innan låg an mot frambalken & torpedväggen, Sen behöver jag förlänga avgassystemet efter katten ca 15 cm på varje rör för att den ska passa mot original avgassystem på e30in, Notera att jag använder e34ans byxrör & katt. e34ans kylarslangar passar ok mot mitt e28 535 kyl på nedsidan men behövs förlängas vid den övre anslutningen men kylarslangen fungerar nog. Nu va kl försent 02:00 så jag packade ihop & åkte hem för att fortsätta imorgon fredag.

Mer info kommer,

Update 2012 12 09

Nu äntligen lever pulkan :-)

I fredagskväll va de dags för avslut.
Jag svetsade i 15 cm förlägningar på avgassystemet & fixate till kylarslangen, fixade en kloss till gasvajern som jag monterade där höljet sitter fast i spjälhuset på ca 25mm för att gassplället skulle öppnas fullt (annars slackade vajern) monterade på dom kylarslangarna till min webasto & värmeelementet/ lite trångt bakom insug, Lyckades få till vacumslangen till bromsservot bra med en 90graders vinkel. Sen monterade jag in kabelhärvan & ja va tvungen att dela på kontakten till styrenheten för den gick ej genom torpedväggen i ett stycke. Kopplade ihöp alla mina 30/ubat matar kablar & monterade en ny till startmotorn. skarvade in kabelhärvan enligt http://www.begla.se/e30m50pin.php , dok saknade min motor oljenivåguvare så varningslampan lyser hela tiden. Jag fick problem med att lufta koplingen för att jag hade klämt slangen mellan bromsoljebehållaren & huvudkopplingscylindern när jag monterade bromsservot så jag fick montera en lång slang som behållare under instrumentpanelen. efter jag fyllt olja & glyckol så startade motorn på första försöket :-) Mycket skönt...

Efter två långa kvällar är alltså motorskiftet klart. ca 17 timmar men endel strul inräknat..

Total kostnad
Donatorbil 3000kr - skrotning 500 =2500kr
Motorfästen+kuddar 700kr
Bromsservo "nytt" ca 1800kr
endel småplock som slangklammor,rörbitar,olja,glyckol,bromsvätska,svetsning m.m

Återkommer efter besiktning...

Re: E30 320i 1988 -> 24valve

Posted: 09 Dec 2012, 20:15
by erik@e30
Image
Image
Image
Image
Denna sista bild ser ni vart jag kapade pinnen till bromsservot

Re: E30 320i 1988 -> 24valve

Posted: 07 Jan 2013, 17:44
by erik@e30
Idag va jag och bilen på besök hos svenskbilprovning för regbesiktning.
Utan några större bekymmer gick bilen igenom & "vanlig" besiktning utfördes oxå till ett pris av 1580kr

De som gjodes utöver vanlig besiktning,
Invägningvägning 1300kg (ink10liter bränsle)
"allmän översyn av installation"
Ändring av däckdimension
Ändring av karosserikod
jag hade med regbeviset från donatorbilen med info.
Sen fick jag fylla i ett papper med vad jag hade bytt.
Jag skrev, Motor inlusive katalysator & sond, Växellåda,komplett motorstyrsystem.

Re: E30 320ik 24valve T31A 1988

Posted: 06 Feb 2013, 21:06
by Thörn
grattis, gött med regbesiktning

Re: E30 320ik 24valve T31A 1988

Posted: 10 Feb 2013, 22:10
by martin.j0hansson
Originalbromsar?:)

Re: E30 320ik 24valve T31A 1988

Posted: 11 Feb 2013, 22:29
by Sarja88
bra jobbat :) skulle va balt om man lyckades få igenom med turbo :P

Re: E30 320ik 24valve T31A 1988

Posted: 19 Sep 2013, 16:12
by erik@e30
I Juli /Augusti ramlade jag över en 328 it manuell 1995 årsmodell med en trasig drivaxel & mycket rost. så efter en veckas ägande så lämnade jag in vad som va kvar av bilen till närmaste skrot (kaross). Detta var nog mitt absolut kortaste bilägande någonsin. 7 dagar.

Som ni förstår så blev de lite delar till den gråa.
Motor, växellåda, kardan, styrväxel, motorstyrning ink immo, m.m

innan bytet tar plats tänkte jag svetsa in en bur från finess. Men innan buren hamnar i bilen tänkte jag rätta till lite "snabba lösningar" som lätt blir när man jobbar effektivt.

Bla.
Styrservo.
Bättre motorfästen.
Ny skärm, beggad bagagelucka & taklucka.
Ev rattaxel från e36.



Så idag tänkte jag fixa en egen mellanaxel till servon för e30 med-servoaxel är ju sådär lätt att fåtag på.

Så jag mätte lite på en axel om hur lång den skulle va, ca 15 cm från servon upp till bussningen.
kapade den gamla axeln ca 6 cm & svetsa ihop den... De blev görbra :-)
Image
Image
Image
Men när jag väl va klar så upptäckte jag att splinsen va olika på styrväxel med & utan servo så den passar inte :lol:

Så då kasta jag mig över den e36 mellanaxel jag hade över. Samma sak där. Mäta, kapa svetsa
Tog bort ca 16cm av den "bra" delen av axeln som gör att man inte får ratten rakt i ansiktet när man krockar :roll:
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Den färdiga axeln består av E30 Översta delen med bussning, bortkapade nitar ersatt med skruvar & bearbetad kortad nedre del av e36 knuten.

Image

De är himla bra att den axeln jag nu har är lite justerbar i längd :-)

Återkommer med mer när de är dags...

Re: E30 320ik 24valve T31A 1988

Posted: 19 Sep 2013, 17:34
by erikjakan
Modigt o skarva dem där delarna i aluminium..

Posted: 21 Sep 2013, 07:28
by johankihl
Du kan inte på allvar mena att du tänker köra med svetsad rattaxel utan deformationszon? Leta rätt på en bit som passar eller gör det ordentligt, du leker med ditt liv.

Skickat från min HTC One med Tapatalk 4

Re: E30 320ik 24valve T31A 1988

Posted: 23 Sep 2013, 19:28
by blidd
+1 Kan inte kosta många lappar från bmw med ny :D

Re: E30 320ik 24valve T31A 1988

Posted: 28 Oct 2013, 21:18
by Got2b_makkan
kör du skivor bak ?
tänkte kolla upp vad jag ska göra för att regga min e30 visserligen en 318 men tror inte detta kan vara nå problem då det e samma kaross.
har lyckats besiktiga bilen med min m50b25 motor. (ser helt original ut. har mkt mer plats än vad du har på bilderna.) förra ägaren har med fått igenom bilen, med nya motorn. Men nu vill jag reggbesiktiga då jag ska köra hårt med bilen och har fått höra att försäkringen kan gå åt pipan om man har en oreggad motor i bilen :P rätt stor skillnad på en 4cylindrig motor och 6cylindrig :p

// Markus

Re: E30 320ik 24valve T31A 1988

Posted: 28 Oct 2013, 21:19
by Got2b_makkan
Got2b_makkan wrote:kör du skivor bak ?
tänkte kolla upp vad jag ska göra för att regga min e30 visserligen en 318 men tror inte detta kan vara nå problem då det e samma kaross.
har lyckats besiktiga bilen med min m50b25 motor. (ser helt original ut. har mkt mer plats än vad du har på bilderna.) förra ägaren har med fått igenom bilen, med nya motorn. Men nu vill jag reggbesiktiga då jag ska köra hårt med bilen och har fått höra att försäkringen kan gå åt pipan om man har en oreggad motor i bilen :P rätt stor skillnad på en 4cylindrig motor och 6cylindrig :p

// Markus
undrar också varför du bött broms servon :P

Re: E30 320ik 24valve T31A 1988

Posted: 28 Oct 2013, 22:08
by erik@e30
Got2b_makkan wrote:
Got2b_makkan wrote:kör du skivor bak ?
tänkte kolla upp vad jag ska göra för att regga min e30 visserligen en 318 men tror inte detta kan vara nå problem då det e samma kaross.
har lyckats besiktiga bilen med min m50b25 motor. (ser helt original ut. har mkt mer plats än vad du har på bilderna.) förra ägaren har med fått igenom bilen, med nya motorn. Men nu vill jag reggbesiktiga då jag ska köra hårt med bilen och har fått höra att försäkringen kan gå åt pipan om man har en oreggad motor i bilen :P rätt stor skillnad på en 4cylindrig motor och 6cylindrig :p

// Markus
undrar också varför du bött broms servon :P
Det beror på hur du vill besiktiga din bil.
Jag har bara regbesiktigat med utbytt motor, Då är de begränsat vilken effektökning du får göra. Jag nådde den gränsen på pricken när jag gick från 129 till 150hk i min e30 med den vikten jag hade i bilen.

Har man en 325 från början får man ha mer effekt.

Alternativt till att "bara" regbesiktiga med utbytt motor är att regga bilen som Amatörbyggt fordon med hjälp av SFRO men det är ett helt annat typ av jobb.

Ja kör med bromsskivor bak.

m52 Originalinsuget får inte plats med mitt originala bromsservo som min bil va utrustad med. Så jag bytte bromsservot för att fåplats med motorn som så många andra har fått göra

Re: E30 320ik 24valve T31A 1988

Posted: 28 Oct 2013, 22:12
by Got2b_makkan
erik@e30 wrote:
Got2b_makkan wrote:
Got2b_makkan wrote:kör du skivor bak ?
tänkte kolla upp vad jag ska göra för att regga min e30 visserligen en 318 men tror inte detta kan vara nå problem då det e samma kaross.
har lyckats besiktiga bilen med min m50b25 motor. (ser helt original ut. har mkt mer plats än vad du har på bilderna.) förra ägaren har med fått igenom bilen, med nya motorn. Men nu vill jag reggbesiktiga då jag ska köra hårt med bilen och har fått höra att försäkringen kan gå åt pipan om man har en oreggad motor i bilen :P rätt stor skillnad på en 4cylindrig motor och 6cylindrig :p

// Markus
undrar också varför du bött broms servon :P
Det beror på hur du vill besiktiga din bil.
Jag har bara regbesiktigat med utbytt motor, Då är de begränsat vilken effektökning du får göra. Jag nådde den gränsen på pricken när jag gick från 129 till 150hk i min e30 med den vikten jag hade i bilen.

Har man en 325 från början får man ha mer effekt.

Alternativt till att "bara" regbesiktiga med utbytt motor är att regga bilen som Amatörbyggt fordon med hjälp av SFRO men det är ett helt annat typ av jobb.

Ja kör med bromsskivor bak.

m52 Originalinsuget får inte plats med mitt originala bromsservo som min bil va utrustad med. Så jag bytte bromsservot för att fåplats med motorn som så många andra har fått göra

okey tack så mkt kanske det är rätt hopplöst då jag lättat min till 1k :P får väll kolla upp detdär med amatör bygge :)