M20B20 Turbo

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
BMWE34_M20B20
Posts: 3
Joined: 11 Dec 2006, 14:46

M20B20 Turbo

Post by BMWE34_M20B20 »

Hei

Har sett litt rundt på forumet, og er ganske imponert over kunnskapen som er her :shock:

Det jeg lurer på er kor mange bar/psi du kan lade på ein E34 520ia M20B20 uten å måtte bytte noko av deler inni motoren og fortsatt ha ein driftsikker motor og gearkasse?

Og om nokon som vet om ein DIY for den type motor?

Mvh

BMWE34_M20B20, Norway.
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

Tja,

har gjort en väldigt billig konvertering av min 320 med m20b20 får nått årsedan

vände original grenrören upp o ner o svetsa en addapter till turbon,

turbon ja hadde va en garret tb03 (sitter o volvo o saab turbos under 80-talet)

ic tog ja ifrån en BMW 745

LMM o spridare ifrån en 735 med motronic.

domp tog ja ifrån en saab (svart bosch återcirkulerande)

LMM på sugsidan.

med detta kunde ja köra med i överigt helt orörd motor upp till ca 0,5bar på vanlig 95 oktanig soppa,

sen skaffade jag mig en ställbar BTR o större spridare (från BMW 745) o körde på 100% e85, de gick men fick buta tryckplatta när ja börja köra upp mot 0,8-0,9 bar.

sen hoppade WG slangen o efter en tripp upp på 1,1bar så gick nog topp pakningen, o då orka ja inte mer, så nu håller ja på med en mer seriös konvertering.

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
BMWE34_M20B20
Posts: 3
Joined: 11 Dec 2006, 14:46

Post by BMWE34_M20B20 »

Takk for kjapt svar :) Og dette oppsettet på 0,5 bar vil ein M20B20 motor og automatkassa tåle uten problem?

Kor mange Hk sånn ca er det snakk om?

Mvh

BMW34_M20B20
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

vet inte hur det är med automatlådorna, men min getrag 240 (som anses vara klen) höll hela sommaren med mig bakom spakarna, o de v ainga lungna mil den rullade då.

angående hk så brukar man kunna få en hyffsad uppskattning om man tar övertrycket gånger originaleffekten

alltså

130hk*1,5bar=195 (1,5bar pga 1 bars atmosvärstryck och 0,5 bars övertryck).

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
BMWE34_M20B20
Posts: 3
Joined: 11 Dec 2006, 14:46

Post by BMWE34_M20B20 »

Hmmm. Får ta kontakt med BMW Norge, og høyre kor mange NM og HK automatkassa tåler. Men rekner med det skal gå bra.

Noko spesielt eg bør passe på, lure løsninger når det gjelde å montere turbo på M20B20?

Mvh

BMWE34_M20B20
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

ska kolla när ja kommer hem om ja inte har några bilder på mitt bygge, så kan du få lite inspiration.

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
Kalle Snedtramp
Posts: 13
Joined: 27 Sep 2006, 18:46

Post by Kalle Snedtramp »

precis vad jag sökte efter. har en likdan motor i bruks-kombin o den är ju trött som fan. så jag går som bäst och klurar på en konvertering i budgetvariant. så ös på med alla bra tips och lösningar, vet ju att kunskapen finns här. vill absolut inte öppna eller lyfta motorn, då får det vara.

mvh/Thomas
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

det krongligaste som ni kommer stöta på blir nog att fixa oljereturen ner i tråget,

ja fick plocka ner mitt tråg o borra o dona med det löst för att inte få nån skit i oljan, o då måste man lyfta mtoorn lite, men man behöver inte plocka ur den.

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
Kalle Snedtramp
Posts: 13
Joined: 27 Sep 2006, 18:46

Post by Kalle Snedtramp »

jag funderade på om man kunde sno oljenivågivarens hål för en retur? eller blir det för lång retur med dåligt fall eller för litet hål kanske?

laftmängdmätaren.. är det absolut måste att ha en större eller går det ändå?

vilken turbo till vardagsbruk? bra spoolup och hellst ska den räcka till lite varv med. t3a med större avgashus? t04?
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

angående oljenivå givarens hål vet jag inte, kanske funkar, men tänk på att man måste ha fall p åreturen hela vägen från turbon till tråget.

angående LMM så borde det kansek gåatt få ordnat med original, men varför prova när det är välkännt att det funkar bra med 535:ans LMM o spridare.

fördelen med det är att motorn tror den drar isig mindre luft än vad den igentligen gör o riglerar spridarna därefter, o med dom större spridarna så får motorn den extra soppa den behöver på toppen.

antingen så satsar man på nått modärnare agg från nån volvo motor, typ ett 16t

elelr om amn vill komma undan billigare så tar man bara nån gammal t3 snurra, båda funkar bra, även om t3:an kan ha lite trögare spool, men den funka klockrent till min, o ja hadde den som vardagsbil (vilket va lite jobbigt ibland, då de bruka bli en del skruvande på helgerna)

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
Post Reply