Kul att det uppskattas
Hade inte tänkt ha någon tråd alls från början, jag skulle bara bygga om bilen lite, och gjorde som jag brukar göra, nämligen tillverkar delar själv, gräver ner mig i hur saker verkligen funkar osv. Dokumenterar väl med bra bilder och text. En polare sa till mig att skapa en tråd på rejsa, så det gjorde jag, och vips kom det positiv respons, folk ville se mer och mer, vilket var kul. Idag är den uppe i 360.000+ läsningar och 126 sidor.
Tråden funnits sen 2006 och bilen har utvecklats under åren från att ha varit en bananpassad rosthög vid köptillfället 2005, till att bli en helrenoverad sleeper byggd för bankörning med 600hk å 800Nm under huven
Hade tänkt göra en innehållsförteckning någon gång, då jag vet att det är många e30 byggare som läser tråden och söker information om "hur var det man gjorde det där nu då, vilka mått skulle man tänka på" osv. I princip allt jag gjort står beskrivet där. Går själv tillbaka och kikar när jag glömt bort saker jag gjorde för flera årsen. Bra "kom ihåg"-sida för mig också.
Började med en smått trimmad 320 med 325-motor och chassi anpassat för bankörning, ett DTA E48 motorstyrning satt redan monterad. Vidareutvecklade den med större och bättre bromsar (på ekonomiskt sätt), sen gick det vidare till att förbättre väghållningen ytterligare, byggde rostfritt avgassystem med extraktorgrenrör, gjorde total karossrenovering, sen renovering av motor inför en blivande kompressormatning.
Motorbygget spårade så klart ur i princip med en gång och slutade med en helsmidd O-ringad 2,7 liters maskin. Vortech-kompressorn jag köpt på ebay visade sig vara av fel modell, så nu var min fina nya smidda motor en total overkill då kompressorn antagligen i bästa fall bara skulle kunna skrämma upp maskinen till ca 300hk som bäst.....
Då fick det istället bli ett bra turbosystem, så jag kontaktade Ärtan på PPF och beställde ett för tillfället lämpligt system för rimliga pengar.
Resten kan ni läsa i min tråd om intresse finns. Men läs den INTE om ni är rädda för att fastna i läsandet
På sidan 47 börjar jag krafsa i toppen
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php ... &start=966Motorn började jag bygga om några sidor tidigare.