Page 1 of 3
324td -92
Posted: 22 Nov 2012, 16:55
by Beemerisch
Jaha då har man skaffat e30 igen .
De finns ju en viss kärlek till dom de e ju tydligt
Så ser skönheten ut , va upp till Östersund o hämta den (130mil tur/retur)
Ganska nöjd faktiskt , fin under men två dörrar behöver bytas .
Utrustad med all el o taklucka , ganska skönt de med , de enda som fattas e väl ac , men som sagt de finns ju taklucka
Planen är att lägga i en TDS maskin i den i vår nån gång , skulle va nice
O så ett m-tech 2 också . Så de blir lite stil på vagnen
Re: 324td -92
Posted: 22 Nov 2012, 18:59
by Beemerisch
Fina spisen
Endast 39***mil
Re: 324td -92
Posted: 25 Nov 2012, 21:00
by Beemerisch
Imorn hämtas en mekanisk pump
Re: 324td -92
Posted: 26 Nov 2012, 17:37
by Speedas
Fint me e30 touring
Re: 324td -92
Posted: 26 Nov 2012, 19:41
by Beemerisch
Aa ja gillar dom starkt
Dock min första faktiskt . Men ja e väldigt nöjd
Lite annorlunda med diesel också , inte jätte vanliga ändå .
Re: 324td -92
Posted: 26 Nov 2012, 19:42
by Beemerisch
Hämtade pumpen idag
Inte gått 20*** ens . Nöjd som fan
Re: 324td -92
Posted: 26 Nov 2012, 21:24
by KardanJr
Detta kommer följas. Jag har själv en 324 med tds-maskin. Inte så vanligt så det är roligt att se en till
Lycka till med bygget.
/Robin
Re: 324td -92
Posted: 26 Nov 2012, 22:51
by Beemerisch
Fan va nice
Har du med mekanisk pump eller ?
E de du som bytt maskin ?
Re: 324td -92
Posted: 27 Nov 2012, 16:33
by Clew
Jag hade en 324td -92 förut med mekanisk pump, 524td turbo, 524td grenrör, IC och 2,5" rakt rör.
Gick helt OK för att vara en gammal diesel, se film:
http://www.youtube.com/watch?v=QvGD8JYugxIFörutom att m51-motorn har kamkedja och 0,1liter volym extra så skiljer inte så mkt ändå.
Samma uråldriga förkammarteknik osv så man kan gott bygga på M21an
Säg till om du letar delar, har en del blandat från en trasig m21a.
Re: 324td -92
Posted: 27 Nov 2012, 18:03
by Beemerisch
Den gick jävligt bra du
Absolut värt att fundera på
Re: 324td -92
Posted: 27 Nov 2012, 22:36
by KardanJr
Beemerisch wrote:Fan va nice
Har du med mekanisk pump eller ?
E de du som bytt maskin ?
Första gången jag svarar på ett inlägg här nu så vi får se hur det blir
Ja, jag kör mekanisk pump som är nyrenoverad och ombyggd för massa mer diesel
Och ja, då den gamla 2.4a motorn visade sig vara skrot och jag ändå var tvungen att byta valde jag att lägga i en m51.
/Robin
Re: 324td -92
Posted: 27 Nov 2012, 23:08
by Beemerisch
Fan va nice , aa ja får ju även tips om att ha kvar m21 maskin som du ser , har fått tag i ett 524 grenrör o turbo också , dock med lagerras men finns väl säkert nån som kan renovera billigt .
Har pumpen renoverats sv "dieselmeken" eller ?
Du får gärna berätta mer om bytet
vad fick du byta o va de nått oväntat bekymmer med bytet ?
Väldigt tacksam för tips
Re: 324td -92
Posted: 03 Dec 2012, 18:59
by bingsingen
mekanisk pump er kun bra når man skal bytte element + man slipper det jævla elektronikkdritet.
Grymt med bmw diesel
Må lukte diesel skal en bli nöjd
Re: 324td -92
Posted: 03 Dec 2012, 18:59
by KardanJr
Jag ska försöka ta mig tid att göra en projekttråd för eller senare då bilen fortfarande inte är "klar"...
Men lite kort,
Jag köpte en 525tds för ca 4000kr. Plockade halva kardanen, motor och växellåda. Den har ju zf original..
Motorn passar fint med e36 motorfästen och egenbyggda kuddar i alu.
Spakstället var jag tvungen att korta och sen var det lite meck med tryckrör och oljekyl men inget större.
Eftersom jag har mekanisk pump slapp jag även krabbla med el..
Pumpen byggdes som du sa av dieselmeken och än så länge är jag väldigt nöjd.
Angående m21 eller m51 finns det ju både för och nackdelar men m51 känns ju extremt mycket modernare tycker jag...
Dessutom lär den hålla bättre om du ska upp på relativt mycket effekt..
/Robin
Re: 324td -92
Posted: 03 Dec 2012, 19:05
by bingsingen
KardanJr wrote:Jag ska försöka ta mig tid att göra en projekttråd för eller senare då bilen fortfarande inte är "klar"...
Men lite kort,
Jag köpte en 525tds för ca 4000kr. Plockade halva kardanen, motor och växellåda. Den har ju zf original..
Motorn passar fint med e36 motorfästen och egenbyggda kuddar i alu.
Spakstället var jag tvungen att korta och sen var det lite meck med tryckrör och oljekyl men inget större.
Eftersom jag har mekanisk pump slapp jag även krabbla med el..
Pumpen byggdes som du sa av dieselmeken och än så länge är jag väldigt nöjd.
Angående m21 eller m51 finns det ju både för och nackdelar men m51 känns ju extremt mycket modernare tycker jag...
Dessutom lär den hålla bättre om du ska upp på relativt mycket effekt..
/Robin
En kammerat benkade just 221 rwhp med standardelement i m51. Holset HX35 snurris
Re: 324td -92
Posted: 03 Dec 2012, 19:18
by Beemerisch
Måste fråga vad du menar med element ?
Men över 200 whp e ju fan inte illa
Re: 324td -92
Posted: 03 Dec 2012, 19:22
by Beemerisch
KardanJr wrote:Jag ska försöka ta mig tid att göra en projekttråd för eller senare då bilen fortfarande inte är "klar"...
Men lite kort,
Jag köpte en 525tds för ca 4000kr. Plockade halva kardanen, motor och växellåda. Den har ju zf original..
Motorn passar fint med e36 motorfästen och egenbyggda kuddar i alu.
Spakstället var jag tvungen att korta och sen var det lite meck med tryckrör och oljekyl men inget större.
Eftersom jag har mekanisk pump slapp jag även krabbla med el..
Pumpen byggdes som du sa av dieselmeken och än så länge är jag väldigt nöjd.
Angående m21 eller m51 finns det ju både för och nackdelar men m51 känns ju extremt mycket modernare tycker jag...
Dessutom lär den hålla bättre om du ska upp på relativt mycket effekt..
/Robin
Låter ju bra , tog du bara främre kardan ?
Bakaxelklumpen ska ju passa med e30 lock , om de e 188 huset , de e ju fint o få den utväxlingen på köpet
Har man tur kan de ju sitta lamell