Page 1 of 2
Dkklang's E30 Turbo. Ny mappad, 613whp.
Posted: 21 Nov 2012, 19:57
by dkklang
Jag köpte förra sommaren en E30 som var nästintill färdig. Jag har sen dess hängt här rätt så mycket men inte känt att det har vart nödvändigt med en egen projekttråd.
Men nu ska det hända lite saker i garaget i vinter och jag känner att det kan vara roligt att dela med sig av vad som händer, kanske få lite konstruktiv kritik och nått kan kanske till och med va till nytta för nån annan!
Info och bilder på bilen finns på:
http://www.garaget.org/?car=311952" onclick="window.open(this.href);return false;
Har varit rätt så nöjd med bilen, men är sugen på lite mer effekt och framför allt få den mer körduglig.
Så planen i vinter är:
Vipec V44
Elektronisk laddtrycksstyrning
6st LS spolar
Bosch 1200cc spridare
Ny bredbandslamba
HD-vippor
Snygga till toppen (lätt portning)
Bygga nytt plenum
Och slutligen låta ärtan mappa och förhoppningsvis landa på rätt sida av 600whp!
Har hunnit riva ur det gammla prospark sprutet och köpt ett vipec och en AEM bredbandslamba.
Har även börjat knåpa lite på det nya plenumet. Kommer att använda original flänsen mot toppen och sedan svetsa på fullradietrattar och plenum kammaren.
Kapat bort krabban från flänsen och planat av den.
Ritade upp ungefär hur det ska se ut i CAD. Ska svarva 130mm långa alu fullradietrattar som blir 40mm som konar upp till 50 mm invändigt, avslutas i fullraide 4,5, tratten blir 70mm där radien är som störst. Godset i trattarna blir 4mm, själva plenumet blir i 5mm alu, kommer att använda 90mm rör och rörböjar.
Vad tror ni, behöver jag ha förstärkningspinnar om det ska hålla för ca 2bar?
Re: Dkklang's E30 Turbo. Vinterns uppdateringar
Posted: 21 Nov 2012, 22:41
by moxi
Sitter det pinnar i originalinsuget??
Finns ju folk här på forumet som kört över 2bar med plastinsuget..sen finns det folk som skjutit sönder sina plenium med bara 1bar. Skulle jag bygga ett insug så skulle svaret vara självklart..varför inte liksom??, arbetet tar ca 40min extra att kapa ett par stänger o sen svetsa dit..pice of cake liksom!
Lycka till!
Re: Dkklang's E30 Turbo. Vinterns uppdateringar
Posted: 22 Nov 2012, 09:15
by dkklang
moxi wrote:Sitter det pinnar i originalinsuget??
Finns ju folk här på forumet som kört över 2bar med plastinsuget..sen finns det folk som skjutit sönder sina plenium med bara 1bar. Skulle jag bygga ett insug så skulle svaret vara självklart..varför inte liksom??, arbetet tar ca 40min extra att kapa ett par stänger o sen svetsa dit..pice of cake liksom!
Lycka till!
Jo de har du rätt i, men var inte det extra jobbet jag tänkte på utan om pinnarna stör luftströmmarna så kan de ju va bra att skippa dom om dom inte skulle behövas.
Men å andra sidan behöver man nog inte va så noga med det.. Resten är ju inte direkt ritat för perfekt föde så..

Re: Dkklang's E30 Turbo. Vinterns uppdateringar
Posted: 24 Jan 2013, 21:28
by dkklang
Har nu kommit en bit med plenum bygget.
Fräst till "gaveln" med hål för trattarna, delat på en 90gardersböj och ett rör, 90mm i diameter.
Ramen ihoppunktad, dags att plana öppningen.
Rakt och snyggt.
Gör i ordning en fläns till spjällhuset.
Dags att börja med trattarna. Ritade upp dom i CAD och svarvar dom i en NC-svarv. Dom är 40mm invändigt som konar upp till 50mm och slutar i en fullradie.
Godstjocklek 4mm.
Kapar material
Ämnen som är grovborrade från ett håll.
Tempo 1
Tempo 2
Klart
Nu ska det bara punktas ihop
Punktas
Nu sitter allt ihop
Nu ska jag bara skära ut botten och lock, fixa stödpinnar och fäste för fulerailen, sen ska det helsvetsas.
Vet att det blev mycket bilder, men kan säkert hjälpa någon annan som också ska bygga eget insug.
Mvh Dennis
Re: Dkklang's E30 Turbo. Vinterns uppdateringar
Posted: 24 Jan 2013, 21:56
by Robin Olivi
Trevligt med lite cnc-arbeten. Även om man ser det hela dagarna på jobbet.
Blir nog bra det där men det är nog inte fel att sätta ett par pinnar i plenumet.
Re: Dkklang's E30 Turbo. Vinterns uppdateringar
Posted: 25 Jan 2013, 07:20
by dkklang
Robin Olivi wrote:Trevligt med lite cnc-arbeten. Även om man ser det hela dagarna på jobbet.
Blir nog bra det där men det är nog inte fel att sätta ett par pinnar i plenumet.
Ja visst, samma här. Men de blir lite roligare när man gör grejjer till bilen och sig själv, inte bara till industrin!
Det blir 3st 6mm pinnar, sen ska det nog hålla.
Enda jag är missnöjd med är att det är lite utrymme runt trattarna, ca 7mm. Vet inte om det gör nått, men man kanske skulle ha gjort mindre trattar igentligen eller byggt av 100mm rör..
Men det ska nog funka endå!

Re: Dkklang's E30 Turbo. Snart klar!
Posted: 05 May 2013, 22:53
by dkklang
Nu va det länge sen man la upp nått här.
Bilen börjar blir klar och om en månad är det dags för bromsning hos ppf!
Lägger upp ett gäng bilder med bildtext
Plenumet punktat och klart för svetsning.
Fick göra en liten specialare på insuget då det blev lite trång mot bromsservon.
Provmontering.
Blästrat turbon och grenrör.
Målning.
Portning.
Original mot HD-vippa.
Fräste till en liten smidig vacumstation.
Tillverkade en alu plåt till tändspolarna och vacumstationen. Sen polering på det.
Monterat.
Dax att ta tag i elen.
Nästan klart.
Uppstart!
Tvätta av vinters damm.
Inflyttad i nya garaget.
Körde en provsväng, funkar kanon att puttra runt på startmappen, lätt startad och fin tomgång!
Nu ska jag bygga en ny 3,5" downpipe innan bromsning och se över så det inte är några läckage eller liknande.
Kan knappt vänta tills den är mappad och klar!
Re: Dkklang's E30 Turbo. Vinterns uppdateringar
Posted: 06 May 2013, 00:43
by TreLingon
Snyggt byggt !
Re: Dkklang's E30 Turbo. Vinterns uppdateringar
Posted: 06 May 2013, 19:17
by Robin Olivi
Fin puts, snyggt!

Re: Dkklang's E30 Turbo. Ny mappad, 613whp.
Posted: 06 Jun 2013, 16:42
by dkklang
Början till nya 3,5" downpipen i rostfritt.
Tiggad och klar.
Lindade den i avgasbandage och monterade, vart riktigt bra! Gjorde även nytt fäste till laddtrycksventilen.
Klar för mappning!
Lastad för avfärd mot Avesta.
I bromsrummet hos ppf.
Hann inte bygga klart avgassystemet så det blev att stimma lite..
Bromsningen gick riktigt bra. Fick rätta till min wg som hade gängats upp och klämt membranet lite, byta stift och krångla lite med tändkablarna bara.
Ärtan är riktigt skicklig och det märks att han bromsat en och annan bil!
Det slutade med turbon nästan bottnad på 2 bar och 613whp / 716 nm. Fick rampa laddtrycket då kopplingen inte orkade med vridet..
Riktigt nöjd och bilen går kanon fint, känns rätt hysterisk när det spinner på alla växlar
Kort klipp från bromsningen,
http://youtu.be/Chn6Fgk1tKA" onclick="window.open(this.href);return false; .
Nu blir det förhoppningsvis en mitten 10a och lite sladdande på gatebil i sommar!

Re: Dkklang's E30 Turbo. Ny mappad, 613whp.
Posted: 06 Jun 2013, 20:12
by Moseby Racing
snygt plenum du har bygd deg!

og gratis med fine tall

Re: Dkklang's E30 Turbo. Ny mappad, 613whp.
Posted: 06 Jun 2013, 21:48
by flexbert
Ser kanonfint ut!
Skulle ha varit ut och busat någon dag
Är ju en del roliga bilar häromkring nu

Re: Dkklang's E30 Turbo. Ny mappad, 613whp.
Posted: 06 Jun 2013, 22:07
by TornadoRed
Snyggt som fan. Lite avis blir man faktiskt

Re: Dkklang's E30 Turbo. Ny mappad, 613whp.
Posted: 06 Jun 2013, 22:13
by Pimplaren
Snyggt! Grattis till moset =)
Re: Dkklang's E30 Turbo. Ny mappad, 613whp.
Posted: 07 Jun 2013, 07:41
by dkklang
Tack grabbar! Kul att ni gillar den
flexbert wrote:Ser kanonfint ut!
Skulle ha varit ut och busat någon dag
Är ju en del roliga bilar häromkring nu

Ja de lär vi göra! Resgård är väl snart ihop med sin också, så kan vi ut å slira alla tre

Re: Dkklang's E30 Turbo. Ny mappad, 613whp.
Posted: 09 Jul 2013, 08:04
by flexbert
Är du ute och åker nå?

Re: Dkklang's E30 Turbo. Ny mappad, 613whp.
Posted: 09 Jul 2013, 08:58
by dkklang
flexbert wrote:Är du ute och åker nå?

Japp, varje dag då bruksbilen är trasig för tillfället..

Du då, fått till det med dis4an?
Ska vi ut å snyta nån dag?
