HellMek´s 318is (avslutad)
Posted: 19 Nov 2012, 21:08
Gillar egentligen inte BMW, men jag vill också vara med och leka så jag föll för grupptrycket (dvs matte´s aka cerveza tjat).
Eftersom jag är väldigt ovan vid rwd så inköptes en trött (men lätt) E36 318is. Vill ha ihop denna snabbt och lätt innan säsongen är slut så kostnaderna får också hållas på anständig nivå.
Så setupen är:
Orörd motor (sålänge den håller).
Sprut: Emerald
Spridare: Delphi 1000cc (E85)
Turbo: 16T från Volvo.
Intercooler: Har en lagom på hyllan, nåt gammalt hemmabygge.
Koppling: 4-puck sinter, Sachs 716 tryckplatta.
Svetsdiff.
På sikt ska även chassit fixas till så det blir lite väghållning.
-------------------------------------------------------------------------------------
Börjat pilla så smått nu. Beställde en fläns och packning från KL till mitt 16T. Beställde en 4-puck sinter från Dalhems. Är lite osäker på original tryckplatta, den känns klen. Ska provtrycka hos Möller och se om den bara är att kasta. Första alternativet sen är Saab 900 tryckplatta om det går att modda dit, dom trycker riktigt bra. Finns även Sachs Performance, men den kostar 3000 så där avvaktar jag. Är lite dumt att köpa massa dyra saker som passar M42 om jag nu byter till M50 i vinter.
Håller på och måttar in intercoolern, ska svetsa nya anslutningar på den samt fästen anpassade till bilen. Det som är bra är att den inte kommer att synas, sticker inte ut någonstans.
--------------------------------------------------------------------------------------
Bestämde mig för att lyfta ur motorn, är ju minimalt jobb när lådan ändå är borta. Bara lossa hela kabelstocken från bilen med ett par enkla handgrepp, lossa servopumpen, soppaslangar och vattenslangar och sen lyfta rakt upp. Smidigare med 4-banger än sexa misstänker jag.
Anledningen är att den läcker olja runt ventilkåpa, bröstkåpa och sump. Ogillar kladdiga motorer och varm turbo efter en incident med min gamla Mi16 som brann på en bankörning.
Nu så ska jag av med sumpen och få retur svetsad.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Var tvungen att ta bild på de fina svetsarna Marco Garver gjort


--------------------------------------------------------------------------------------------
Någon som vet om detta hålet är lämpligt att ta olja till turbon ifrån?

----------------------------------------------------------------------------------------------
Min spis ser ut såhär:

En ganska vacker typ av motor tycker jag
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Också tar vi det "titta jag har köpt massa fräna grejor" inlägget
Sprutet:

1000cc spridare:

Kupplung och spridarmotstånd:

Svetsat billet wg-fäste:

Värsta grenröret PPF hade:

Lite lågbudget-sillisar från Do88 för att gå från 3,5" -> 2":

Gayges:

Org. framlykta vs tûrkstyling:

----------------------------------------------------------------------------------------
Dök upp nya blinkers fram och sido idag med, saknade ju fram pga de fula stylinglamporna. Tog rökfärgade för prisskillnaden mellan vita, orange och smoke var försumbar.
Ska för övrigt slå sönder de gamla framlamporna så dom inte kan föröka sig och få fler att må illa i trafiken!
----------------------------------------------------------------------------------------
Handlat lite mer "skit":

Lilla turbon:


Var tvungen att provmontera de tonade blinkersarna:

Som synes har motorn trillat i med, hänger dock bara löst pga justeringar på turbosidan där det är lite trångt.
Har lite huvudbry med oljeanslutningen på turbon, måste ha en koppling som är M12x1,5 och 90 graders vinkel, nån som vet hur jag löser detta? TS brukar pressa mina slangar men här blev det trubbel.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Idag fixar jag elen
Nyss påbörjat:

Pillat ihop en ny spridarhärva eftersom jag vill köra sekventiellt. Original går spridarna 2 och 2.

Kabeln jag kör som spridarhärva är en trevlig kabel från swedol, bra till allt möjligt. T.ex att dra in en bunke sladd i kupen osv. Är 8+1 ledare, 8x1,5mm2 och 1x 2,5mm2. I grövsta laget, hade föredragit 0,75mm2 men det finns tyvärr inte. Kostar 22.- metern typ.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alla (viktiga) kablar till sprutet kopplade smile Snart dags att lägga på ström och koppla in datorn så man kan se att allt är ok smile
De kablar jag inte kopplat än är diverse aux.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lite mer skittråkiga bilder.








------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu börjar framänden växa fram:

Var hos Pelle och snyggade till tryckrören:


Har även byggt ett rör från turbo till luftfilter. Även det får nog ha en pulverlack hos Pelle eftersom det hänger under bilen.
Får nog offra mig och köpa billiga gummistövlar i veckan så jag kan få dit kardan och avgasrör.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Så ser det ut med luftfilter på plats.



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu har jag och Matte varit ute och mappat lite. Laddat upp till 0,7 än sålänge och den går riktigt bra redan där. Tanken är att ladda 1,5 som mest. Har något knepigt fel som gör att bilen misständer riktigt illa mellan 2500-3500 under belastning. På jämn gas i det området går den rent, likaså på fullgas från 3500 till varvstopp. Har bytt stift, kablar och spolar utan resultat. Tittar man i sprutet missar den inte på triggern heller. Är säkert nåt skitfel när man väl hittar det! Lite tråkigt bara för turbon snurrar igång redan vid 2000rpm, men det är det ju ingen glädje med när bilen hoppar som en kängru! Hade problem med att en säkring gick med, rev isär hela bilen för att blotta alla kabelhärvor och så visade det sig att det var så enkelt som kabelgenomföringen till bakluckan. Att jag inte ens tänkte på det när jag lagat samma fel på otaliga bilar förr!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu är felet hittat och bilen går rent och snyggt. Går bättre än original från tomgång och uppåt. Kan köra 40 km/t på femman och bara stampa fullt utan minsta protest. Lyckades dock köra sönder diffen så en ny efterlyses. Helst en hel bakvagn + kardan från en bil med sexa (188 diffen).
Jesper filmade lite idag: http://youtu.be/Ga0Y6ZoT7RM" onclick="window.open(this.href);return false;
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Har rivit diffen nu, det var dom små dreven inne i diffen som blivit tannalösa! Har en donator-diff från crille som jag ska använda innanmätet ifrån.
Hittade förresten en jävligt användbar länk för BMW-mekare, kanske känd sen innan men här är den iaf: http://tis.spaghetticoder.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Har ju glömt skriva att vi kört bilen i dyno nu, dom flesta har väl iofs sett det på facebook redan. Här är filmen: http://youtu.be/ylecv2H2epM" onclick="window.open(this.href);return false;
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Länk till bilen på garaget: http://www.garaget.org/?car=310588" onclick="window.open(this.href);return false;
----------------------------------------------------------------------------------------------
Har kopierat valda inlägg från min projekttråd på http://www.bonnmeck.se/" onclick="window.open(this.href);return false; därav ser det ut som det gör!
Eftersom jag är väldigt ovan vid rwd så inköptes en trött (men lätt) E36 318is. Vill ha ihop denna snabbt och lätt innan säsongen är slut så kostnaderna får också hållas på anständig nivå.
Så setupen är:
Orörd motor (sålänge den håller).
Sprut: Emerald
Spridare: Delphi 1000cc (E85)
Turbo: 16T från Volvo.
Intercooler: Har en lagom på hyllan, nåt gammalt hemmabygge.
Koppling: 4-puck sinter, Sachs 716 tryckplatta.
Svetsdiff.
På sikt ska även chassit fixas till så det blir lite väghållning.
-------------------------------------------------------------------------------------
Börjat pilla så smått nu. Beställde en fläns och packning från KL till mitt 16T. Beställde en 4-puck sinter från Dalhems. Är lite osäker på original tryckplatta, den känns klen. Ska provtrycka hos Möller och se om den bara är att kasta. Första alternativet sen är Saab 900 tryckplatta om det går att modda dit, dom trycker riktigt bra. Finns även Sachs Performance, men den kostar 3000 så där avvaktar jag. Är lite dumt att köpa massa dyra saker som passar M42 om jag nu byter till M50 i vinter.
Håller på och måttar in intercoolern, ska svetsa nya anslutningar på den samt fästen anpassade till bilen. Det som är bra är att den inte kommer att synas, sticker inte ut någonstans.
--------------------------------------------------------------------------------------
Bestämde mig för att lyfta ur motorn, är ju minimalt jobb när lådan ändå är borta. Bara lossa hela kabelstocken från bilen med ett par enkla handgrepp, lossa servopumpen, soppaslangar och vattenslangar och sen lyfta rakt upp. Smidigare med 4-banger än sexa misstänker jag.
Anledningen är att den läcker olja runt ventilkåpa, bröstkåpa och sump. Ogillar kladdiga motorer och varm turbo efter en incident med min gamla Mi16 som brann på en bankörning.
Nu så ska jag av med sumpen och få retur svetsad.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Var tvungen att ta bild på de fina svetsarna Marco Garver gjort



--------------------------------------------------------------------------------------------
Någon som vet om detta hålet är lämpligt att ta olja till turbon ifrån?

----------------------------------------------------------------------------------------------
Min spis ser ut såhär:

En ganska vacker typ av motor tycker jag

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Också tar vi det "titta jag har köpt massa fräna grejor" inlägget

Sprutet:

1000cc spridare:

Kupplung och spridarmotstånd:

Svetsat billet wg-fäste:

Värsta grenröret PPF hade:

Lite lågbudget-sillisar från Do88 för att gå från 3,5" -> 2":

Gayges:

Org. framlykta vs tûrkstyling:

----------------------------------------------------------------------------------------
Dök upp nya blinkers fram och sido idag med, saknade ju fram pga de fula stylinglamporna. Tog rökfärgade för prisskillnaden mellan vita, orange och smoke var försumbar.
Ska för övrigt slå sönder de gamla framlamporna så dom inte kan föröka sig och få fler att må illa i trafiken!
----------------------------------------------------------------------------------------
Handlat lite mer "skit":

Lilla turbon:


Var tvungen att provmontera de tonade blinkersarna:

Som synes har motorn trillat i med, hänger dock bara löst pga justeringar på turbosidan där det är lite trångt.
Har lite huvudbry med oljeanslutningen på turbon, måste ha en koppling som är M12x1,5 och 90 graders vinkel, nån som vet hur jag löser detta? TS brukar pressa mina slangar men här blev det trubbel.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Idag fixar jag elen

Nyss påbörjat:

Pillat ihop en ny spridarhärva eftersom jag vill köra sekventiellt. Original går spridarna 2 och 2.

Kabeln jag kör som spridarhärva är en trevlig kabel från swedol, bra till allt möjligt. T.ex att dra in en bunke sladd i kupen osv. Är 8+1 ledare, 8x1,5mm2 och 1x 2,5mm2. I grövsta laget, hade föredragit 0,75mm2 men det finns tyvärr inte. Kostar 22.- metern typ.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alla (viktiga) kablar till sprutet kopplade smile Snart dags att lägga på ström och koppla in datorn så man kan se att allt är ok smile
De kablar jag inte kopplat än är diverse aux.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lite mer skittråkiga bilder.








------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu börjar framänden växa fram:

Var hos Pelle och snyggade till tryckrören:


Har även byggt ett rör från turbo till luftfilter. Även det får nog ha en pulverlack hos Pelle eftersom det hänger under bilen.
Får nog offra mig och köpa billiga gummistövlar i veckan så jag kan få dit kardan och avgasrör.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Så ser det ut med luftfilter på plats.



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu har jag och Matte varit ute och mappat lite. Laddat upp till 0,7 än sålänge och den går riktigt bra redan där. Tanken är att ladda 1,5 som mest. Har något knepigt fel som gör att bilen misständer riktigt illa mellan 2500-3500 under belastning. På jämn gas i det området går den rent, likaså på fullgas från 3500 till varvstopp. Har bytt stift, kablar och spolar utan resultat. Tittar man i sprutet missar den inte på triggern heller. Är säkert nåt skitfel när man väl hittar det! Lite tråkigt bara för turbon snurrar igång redan vid 2000rpm, men det är det ju ingen glädje med när bilen hoppar som en kängru! Hade problem med att en säkring gick med, rev isär hela bilen för att blotta alla kabelhärvor och så visade det sig att det var så enkelt som kabelgenomföringen till bakluckan. Att jag inte ens tänkte på det när jag lagat samma fel på otaliga bilar förr!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu är felet hittat och bilen går rent och snyggt. Går bättre än original från tomgång och uppåt. Kan köra 40 km/t på femman och bara stampa fullt utan minsta protest. Lyckades dock köra sönder diffen så en ny efterlyses. Helst en hel bakvagn + kardan från en bil med sexa (188 diffen).
Jesper filmade lite idag: http://youtu.be/Ga0Y6ZoT7RM" onclick="window.open(this.href);return false;
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Har rivit diffen nu, det var dom små dreven inne i diffen som blivit tannalösa! Har en donator-diff från crille som jag ska använda innanmätet ifrån.
Hittade förresten en jävligt användbar länk för BMW-mekare, kanske känd sen innan men här är den iaf: http://tis.spaghetticoder.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Har ju glömt skriva att vi kört bilen i dyno nu, dom flesta har väl iofs sett det på facebook redan. Här är filmen: http://youtu.be/ylecv2H2epM" onclick="window.open(this.href);return false;
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Länk till bilen på garaget: http://www.garaget.org/?car=310588" onclick="window.open(this.href);return false;
----------------------------------------------------------------------------------------------
Har kopierat valda inlägg från min projekttråd på http://www.bonnmeck.se/" onclick="window.open(this.href);return false; därav ser det ut som det gör!