Page 1 of 2

e46 N42: kall motor -> gasar till -> stannar -> surar ner

Posted: 18 Nov 2012, 15:11
by 3riksson
Som topic får inte ordning på min -02 318 med N42 motorn
misständer och går allmänt dåligt när den är kall.

Finns 100 olika saker det kan vara och dom enda felkoderna jag får (ibland) är
Kam givaren på insugssidan
misständningar cyl 2 och 3

Vilket inte är så lätt som det låter att fixxa
just fel på givaren och misständningar kan orsakas av i princip allt i motorrummet verkar det som (kedja som hoppat, vakuum problem (pump, slangar, oljeseparator osv), tändspolar, Valvetronic stegmotorn och så fortsätter det)

Fått igång INPA och DIS på laptopen men ännu inget direkt fel på nånting, framförallt inte i DIS som ger
bra mycket mera info än INPA.

Så nu är det dags att börja fumla i mörkret och se om nått är trasigt eller hoppat.

Så undrar om nån har verktygen för att låsa kammarna och se om kedjan har kuggat över, helst i Uppsala eller i närheten.
Kanske tom nån har varit med om liknande sak och löst det?

update:
nu kör den med koderna
2782
27BB
så kedjan måste kuggat =(

Re: Hjälp sökes: N42 verktyg för att se över kamkedjan i Upp

Posted: 29 Nov 2012, 22:21
by ordeophilip
Fått någon ordning på problemet?
Har en likadan och min strular också, bytte två st. tändspolar för två veckor sen men nu gick den inte som den skulle i måndags :(

Philip

Re: Hjälp sökes: N42 verktyg för att se över kamkedjan i Upp

Posted: 29 Nov 2012, 22:53
by 3riksson
Japp, jag tror faktiskt det =)
Den hade rappat över på kamkedjan, därför vart det "givarfel", när jag höll på fram och tillbaka så rappade den nog över en kugg till bäst som det var och började låta krig, då fick jag felkod 2782 - Camshaft sensor, exhaust och 27BB - Function, Canshaft control, exhaust, stop adaptions outside valid range.
Tog loss ventilkåpan och såg direkt att kammarna stod helt uppåt väggarna.

För att göra det här lite kortare än vad det är, jag tror den har gått och kompenserat en längre tid på vanosen och valvetronicen så gott den kunnat och därför iaf fungerat skapligt.

Länkar till albumet med mina fel så ser du ganska väl vad som hänt =)
GRYMT med kondens och gegga i vevhusventen och "oljeavskiljaren" under insuget (googla på ccv e46 så inser du snart vilket tråkigt jobb du har framför dig=) )
Glidskenan spräckt uppe och nere
Brusten fjäder till spännaren för kedjan
kedjan slut
Sprucket galler för oljepumpssilen, vilket gett spån och spint från glidskenorna i oljefiltret

https://www.dropbox.com/s/f06fm9l492u8j ... .20.26.jpg

Albumet med bilder, är ju dom på slutet som du ser.
https://picasaweb.google.com/1159878066 ... directlink

Skulle det vara samma fel på din så har du följande länkar att börja läsa in dig på =)
http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/07/09/89
http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/07/03/84
http://www.bimmerforums.co.uk/forum/att ... d.jpg1.jpg

Du behöver följande verktyg för att ställa kammtiderna och låsa kammarna
http://www.ebay.com/itm/360510770440?ss ... 1497.l2649

Även lite verktyg för att låsa balansaxlarna och lossa bulten till remskivan
Oljetråget ska bort
och för att göra detta så räckte det med att lossa på styrväxeln och hänga upp den på bilen nånstans med band
för att sedan bara lossa framvagnsbalken i rambenen och bryta ner den.

Har tom en prislista på allt du/jag behöver för bytet, kolla reamoem för art nr =) (bmw, novation, tar 8300:- bara för jobbet sen tillkommer material på det)
11417500328 oljesil - 380kr
11417507756 o ring till silen- 38kr
11237503107 stora bulten vevaxel-119kr
7119919970 insex m8x20 remskiva -9kr/st
11117511395 65X79X20 Packbox vevaxel 320kr
11367506178 o-ring 34X3,52 vanos -19kr
11361439705 21,95X1,78 vanos -22kr
11311439854 kedja -540kr
11317512520 spännskena -460kr
11317505608 glidskena -156kr
11317567680 spännare -365kr
11367500574 bult (två st) -39kr/st
11317502180 nedre drev -148kr

Sen rekomenderade bmw att byta
11137511224 oljetrågspackning -370kr
11120032224 ventkåpspackning -1085kr

hoppas det räcker med information annars är det bara att fråga mera ;) (ps längsta inlägget någonsin från min sida=) )

Re: Hjälp sökes: N42 verktyg för att se över kamkedjan i Upp

Posted: 30 Nov 2012, 13:27
by HenrikF
Jag hade en sån 316 med n42 motorn. Köpte med motorras, bytte motor till en som var testad. Efteråt tyckte jag att bilen var obeskrivbart slö och törstig. Och hade felkod på givarna. Nu förstår jag varför det inte hjälpte att byta givare. ÄVen denna motor hade kuggat. '
Vad la du i tid på detta jobbet eriksson?

Re: Hjälp sökes: N42 verktyg för att se över kamkedjan i Upp

Posted: 30 Nov 2012, 16:41
by 3riksson
vet inte riktigt än, fick grejjorna från BMW nyss och verktygen från ebay har inte kommit än tyvärr.
Men däremot har det tagit bra med tid att sätta sig in i ämnet, ingen motor jag iaf bara river isär och får allt rätt igen ;)

Men det tar sin lilla tid om man säger så.

Re: Hjälp sökes: N42 verktyg för att se över kamkedjan i Upp

Posted: 03 Dec 2012, 11:46
by Brox
snacka om mardröm att meka med!

usch äckligare motor får man leta efter.

Re: Hjälp sökes: N42 verktyg för att se över kamkedjan i Upp

Posted: 03 Dec 2012, 19:53
by ordeophilip
har sett att det är lite gegga i oljepåfyllningslocket. senast jag fick upp en felkod så var det P1341: Multiple cylinder Misfire with Fuel Cut-Off.
Då kollade jag om den tände på alla tändstift vilket den inte gjorde. bytte då två t-spolar och sen gick den i en och en halv vecka.
men varför blir det kondens? isåfall är det väl inte tätt eller är jag ute och cyklar?

Re: Hjälp sökes: N42 verktyg för att se över kamkedjan i Upp

Posted: 03 Dec 2012, 23:08
by 3riksson
Kan mycket väl vara kamaxelgivaren för dig, vet iaf att fuel cut koden har betydligt lättare lösningar verkar det som efter allt läsande än mitt problem.
Tror faktiskt det var lättare att knäcka enigman än att felsöka den här jävla N42 motorn.
En kod kan ju vara typ 15 olika saker...

Re: Hjälp sökes: N42 verktyg för att se över kamkedjan i Upp

Posted: 10 Dec 2012, 21:16
by 3riksson
Jahopp
Ur askan in i elden kan man kalla det
kamkedjebytet gick fin fint.
hur enkelt som helst med verktygen för det

MEN nu när man startar den kall, så dör den så fort man ska iväg eller varvar till litegranna, för att vara exakt
den varvar precis som den ska men sen sjunker den bara till noll och dör

Försöker man starta igen, ingen kompression.
Man kan ibland nöta igång den eller bara vänta 10min då går den lite smådåligt men går att varva ur så släpper det.

När den väl är "varm" och går så går den hur fint som helst tills morgonen efter.

Vart skulle ni börjat leta?

Re: e46 N42: kall motor -> gasar till -> stannar -> inget ko

Posted: 10 Dec 2012, 21:37
by Brox
Efter en ny bil på blocket :mrgreen:

Re: e46 N42: kall motor -> gasar till -> stannar -> inget ko

Posted: 10 Dec 2012, 22:44
by 3riksson
Den ska inte få vinna ;)
Det är ju så nära nu, kan bara inte förstå varför den går bra när den är varm för, men alltid dum med kall motor.

Re: e46 N42: kall motor -> gasar till -> stannar -> inget ko

Posted: 11 Dec 2012, 06:49
by Doktorn
Låter ju som tryckare som blivit överfulla / tomma men det brukar ju gå över..?

Re: e46 N42: kall motor -> gasar till -> stannar -> inget ko

Posted: 11 Dec 2012, 09:19
by erik@e30
problemet med den motorn är ju dom justerbara öppningstiderna som den har på insugskamen, (Den stora elmotorn på ventilkåpan) Antar att den ställt sig i något konstigt läge...
Den motorn har ju desutom funktionen att den kan gasa igenom att bara justera öppningstiderna så spjället står öppet hela tiden & den justerar gas med just den motorn... Antar att den krånglar för dig eller ventilmekanismen.

Själv har jag diagnostiserat samma fel på två sådana bilar.
den ena tog bmw på förlängd garanti den andra hade grym motorskadeförsäkring som tog de, Bägge byttes motorer på bmw.

Re: e46 N42: kall motor -> gasar till -> stannar -> inget ko

Posted: 11 Dec 2012, 20:15
by 3riksson
Jo där nånstans står jag oxå och funderar på om det kan vara Valvetronic motorn som behöver "kalibreras om"
Vrider man på axeln manuellt så den ser att nått rört sig så går den till ändlägena när man slår på tändningen <- vrup -> vrup sen ställer den sig runt mitten på kuggkransen.

alt är jag just nu inne på
Variabla trattarna i insuget, den "motorn" som rör dessa piper och håller på ibland. (var gasspjället som pep)
Kan man kalibrera om motorn som rör trattarna? Hade loss den och provkörde på bordet och fick dutta och hålla på tills den passade i hålet igen

Drar med ett par frågor på engång:
-Vet du om man kan kalibrera om VVTn i DIS ?
-Kan man prova VVT ventilerna (dom 2 i mitten av motorn) på nått bra sätt?
-eller ventilmekanismen: Pratar vi om det rent mekaniska nu?

Det luriga är varför kompet försvinner för att sen typ 10min senare finnas där, vad händer därimellan, surar den bara ner sig så det är soppa i förbränningsrummen?
hänger sig ventilerna rent mekaniskt? är det för högt oljetryck pga felande överströmmare i oljepumpen som "låser" nånting som gör att den tappar kompet?

Har du någon mera info om dom du konstaterade liknande fel på?

Re: e46 N42: kall motor -> gasar till -> stannar -> inget ko

Posted: 11 Dec 2012, 22:43
by erik@e30
som du säkert vet så fungerar ju den motorn(valvetronicken) som viloklack på vippan, Typ som axeln som håller m20 vippan på plats fast den kan röra sig upp & ner och på de viset påverka hurmycket av kamaxelns nock verkligen ska lyfta ventilen/ igenom att ändra förspäningentyp.. jaja du förstår nog.. Men de som är konstigt är ju att kompet försvinner, (som tidigare skrivit, För mycket ventil lyft = inget komp) men om du är helt säker på att valvtronicen inte ställer sig i maxöppningsläge så kan de ju inte va den...
För om den va stängd så hade du ju haft komp.. = stängda ventiler...
Om du är 100% säker på att de är rätt så gåöver kamkedjan en gång till.. De får inte slacka någonstans,, Oftast kedjesträckaren som ställer till de har jag förstått... Kolla så du har oljetryck så hydrallyftarna & kedjesträckaren har en chans att fungera...

Tyvärr låter de i mina öron som att kamtiderna vandrar & därför kommer kompet ibland & sedan går :-(

Att valvetronicmotorn kollar ändlägena & sedan ställer sig i mitten tror jag är ett sundhetstecken!!

Re: e46 N42: kall motor -> gasar till -> stannar -> inget ko

Posted: 12 Dec 2012, 18:06
by AGranlund
nu har ja inte läst riktigt allt på slutet men, åk till en bmw verkstad å be att dom läser av den och sen lär in Valvetronic-anslagen skulle kunna tänka mig att det är dom som spökar. vi har bytt huuuur många kamkedjor som hällst på jobbet och även hela valvetronic skiten pga av att den kärvar, skit svårt att känna det men de blir iaf bra när man bytt axeln å alla vippor mm... kan vara den absolut sämsta bmw motor de gjort.! någonsin..

Re: e46 N42: kall motor -> gasar till -> stannar -> inget ko

Posted: 13 Dec 2012, 21:59
by 3riksson
Hej hej.
Nu har jag updaterat DIS till V57 och fick alla funktioner jag letat ihjäl mig efter i v44.
anywho
Körde valvetronic adaptionen, både start och stop lägena + själva inlärningsprocessen.
Det fungerade och bilen gjorde väll det den skulle antar jag.

MEN på 0.3mm så stannar den, slänger ur sig felkod 2865 men säger dock att man ska strunta i den.
Nog för att jag litar på tyskarna men ska den verkligen stanna när den når ner till 0.3mm?