Sköldens 700hk e30 sleeper-bygge (gamla Ondketchup)
Posted: 10 Nov 2012, 02:04
Hej allihopa! Härmed startar jag mitt projektbygge över vintern! (säkert lite till.)
Om mig:
Heter Thommy Sköld, född 92, bor i stockholm. Har hållt på med motorcyklar sen jag föddes istortsett, har tävlat i enduro och cross, och tävlar nu i Roadracing på elitnivå.
Gillar allt som går fort, självklart ska man ha en bil som går utav h*****e också.
Har trimmat mycket crossmotorer och roadracing motorer, men att ge sig på nåt med ladd är nytt för mig! men jag är inte den som är rädd för utmaningar, ska bli ett kul projekt och hoppas kunna lära mig mycket under tiden.
Bilen och dess historia:
Åkte ner den 4e november till gnosjö för att köpa "Ondketchup", sagt och gjort så blev det!
Här är bilens spec när jag köpte den:
Bmw 327 tic E85 2012
Bil spec
-Botten M20b25
-Smidda spm stakar
-smidda Ross kolvar
-smidda dieselvev
-diesel oljepump
-75mm dump
-60mm wg
-Garret GT4094R
-100mm spjällhus
-1680cc spridare
-Toppen byggd av topptrim
-ppf race ventiler
-ppf ventilfjäderset
-ppf retainers
-HD vippor
-Z58 turbokam
-ARP bultar
-Hemma byggt plenum
-Grenrör niklas g
-stor ic
-fuelcell med 2st 044 + en till matning till catchtanken
-aeromotive regulator
-aeromotive filter
-Sprut haltech E11v2
-växellåda zf
-kardan 328
-bakaxel 535
-sviktstålaxlar
-Bromsar wilwood
-stående pedalställ
-Hydalisk handbroms
Över 800hk med 2.0 bar i ladd!
Vision:
Vill bygga om den till en bil som får köras på gata, vill ha en sleeper look på den. Därmed har jag ett stort jobb med att fixa interiören på den, eftersom den är helt rensad och har bur i sig.
Kommer bli mycket "attention to detail" vilket jag alltid är noga med. Det känns som johan som hade den innan byggde motorn med kärlek, sen vart det brottom att få ihop den och gasa så mycket är lite slarvigt gjort om man frågar mig, men de kommer de bli ändring på.
Blir till att fixa en interiör till den, har en aim mxl dash som ska kopplas mot haltech sprutet, lacka om och fixa lite med exteriören, motorutrymmet ska lackas och lite småsaker fixas så som wiggins snabbkopplingar till laddet och kylvattnet, plenumet och alla rör ska ytbehandlas osv osv.
Även kolvringarna ska bytas under vintern, mer än så kommer inte hända i hjärtat på den.
Så här såg de ut när vi lossade henne klockan 4 på måndag morgon... (t minus 3 timmar tills jobb)
parkerad fint i verkstan
Interiören för tillfället...
Bakluckan där batteri och etanol tanken befinner sig
over and out, ny update imorgon!
Mvh Thommy
Om mig:
Heter Thommy Sköld, född 92, bor i stockholm. Har hållt på med motorcyklar sen jag föddes istortsett, har tävlat i enduro och cross, och tävlar nu i Roadracing på elitnivå.
Gillar allt som går fort, självklart ska man ha en bil som går utav h*****e också.
Har trimmat mycket crossmotorer och roadracing motorer, men att ge sig på nåt med ladd är nytt för mig! men jag är inte den som är rädd för utmaningar, ska bli ett kul projekt och hoppas kunna lära mig mycket under tiden.
Bilen och dess historia:
Åkte ner den 4e november till gnosjö för att köpa "Ondketchup", sagt och gjort så blev det!
Här är bilens spec när jag köpte den:
Bmw 327 tic E85 2012
Bil spec
-Botten M20b25
-Smidda spm stakar
-smidda Ross kolvar
-smidda dieselvev
-diesel oljepump
-75mm dump
-60mm wg
-Garret GT4094R
-100mm spjällhus
-1680cc spridare
-Toppen byggd av topptrim
-ppf race ventiler
-ppf ventilfjäderset
-ppf retainers
-HD vippor
-Z58 turbokam
-ARP bultar
-Hemma byggt plenum
-Grenrör niklas g
-stor ic
-fuelcell med 2st 044 + en till matning till catchtanken
-aeromotive regulator
-aeromotive filter
-Sprut haltech E11v2
-växellåda zf
-kardan 328
-bakaxel 535
-sviktstålaxlar
-Bromsar wilwood
-stående pedalställ
-Hydalisk handbroms
Över 800hk med 2.0 bar i ladd!
Vision:
Vill bygga om den till en bil som får köras på gata, vill ha en sleeper look på den. Därmed har jag ett stort jobb med att fixa interiören på den, eftersom den är helt rensad och har bur i sig.
Kommer bli mycket "attention to detail" vilket jag alltid är noga med. Det känns som johan som hade den innan byggde motorn med kärlek, sen vart det brottom att få ihop den och gasa så mycket är lite slarvigt gjort om man frågar mig, men de kommer de bli ändring på.
Blir till att fixa en interiör till den, har en aim mxl dash som ska kopplas mot haltech sprutet, lacka om och fixa lite med exteriören, motorutrymmet ska lackas och lite småsaker fixas så som wiggins snabbkopplingar till laddet och kylvattnet, plenumet och alla rör ska ytbehandlas osv osv.
Även kolvringarna ska bytas under vintern, mer än så kommer inte hända i hjärtat på den.
Så här såg de ut när vi lossade henne klockan 4 på måndag morgon... (t minus 3 timmar tills jobb)
parkerad fint i verkstan
Interiören för tillfället...
Bakluckan där batteri och etanol tanken befinner sig
over and out, ny update imorgon!
Mvh Thommy