Page 1 of 2

Bra koppling för m50

Posted: 09 Nov 2012, 18:22
by Forre
Är ute efter en bra koppling setup för m50 motorn. Sett att många kör med m20 svänghjul och 618 tryckplatta, Inte så jätte duktig på detta , men vad behövs göras för att detta ska passa på en zf låda ? Vad finns det annars för möjligheter ? Vad händer med Sinterkoppling på orginal tryckplatta tex ? Ute efter ca 400 hk.
Tack på förhand !

Re: Bra koppling för m50

Posted: 09 Nov 2012, 19:31
by Nisse Järnet
Kör m20 hjul, m20 lilla startern och m20 svänghjulsbultar samt sinter och 618 så har du fina grejer. Passar rätt på.

Re: Bra koppling för m50

Posted: 09 Nov 2012, 19:46
by ToTTeN
Nisse Järnet wrote:Kör m20 hjul, m20 lilla startern och m20 svänghjulsbultar samt sinter och 618 så har du fina grejer. Passar rätt på.



Håller med. Kört min grymt hårt och många gånger nu. Finns inget som säger att de skulle tveka. Dock åker jag med "lite" effekt

Re: Bra koppling för m50

Posted: 09 Nov 2012, 19:53
by Forre
okej låter kanon detta , läst att man måste fila för startmotorn ? men inte med den lilla då? Ingenting annat , svarva elr liknande på svänghjulet för att det ska passa ? Lästa nånstans att dom hade fått förlänga tryckstången.

Re: Bra koppling för m50

Posted: 10 Nov 2012, 20:04
by Danneeandersson
Bäst är att svetsa på 2 st klackar ca 10mm tjocka på kopplingsarmen som ligger an mot urtrampningslagret istället för att förlänga pinnen till slavcylindern!

Re: Bra koppling för m50

Posted: 11 Nov 2012, 21:12
by Forre
okej , japp löser sig nog när jag får se hur det ser ut.

Re: Bra koppling för m50

Posted: 14 Nov 2012, 19:22
by Forre
Forre wrote:okej låter kanon detta , läst att man måste fila för startmotorn ? men inte med den lilla då? Ingenting annat , svarva elr liknande på svänghjulet för att det ska passa ? Lästa nånstans att dom hade fått förlänga tryckstången.




söker svar på mina frågor

Re: Bra koppling för m50

Posted: 15 Nov 2012, 01:28
by TreLingon
Forre wrote:
Forre wrote:okej låter kanon detta , läst att man måste fila för startmotorn ? men inte med den lilla då? Ingenting annat , svarva elr liknande på svänghjulet för att det ska passa ? Lästa nånstans att dom hade fått förlänga tryckstången.




söker svar på mina frågor



Inge fila på startmotor för lilla start och svänghjul ! Vissa svänghjul är bolt on och vissa måste svarvas. Du ser när du sätter på den om du behöver eller inte !
Tryckstången ? Du menar slavcylindern ? Sätt på 10mm klackar på kopplingsarmen så slipper du förlänga pinnen ! Det är bättre !

Re: Bra koppling för m50

Posted: 15 Nov 2012, 17:03
by Forre
Okej japp , finns ett lätt som tydligen sitter på de modeller innan 84 men verkar vara svårt att få tag på . Menar du svetsa då elr ?

Re: Bra koppling för m50

Posted: 16 Nov 2012, 11:06
by Enmar
Mitt m20 svänghjul är av "nyare" modellen så det är avsvarvat på baksidan för att inte ta i tråget.
Detta svänghjul är tillsalu btw:p

Re: Bra koppling för m50

Posted: 19 Nov 2012, 18:08
by TreLingon
Forre wrote:Okej japp , finns ett lätt som tydligen sitter på de modeller innan 84 men verkar vara svårt att få tag på . Menar du svetsa då elr ?


Ja svetsa på du :)

Re: Bra koppling för m50

Posted: 19 Nov 2012, 19:46
by Forre
Hörde att man kunde lägga brickor mellan gafflen med, om jag inte fattade fel

Re: Bra koppling för m50

Posted: 29 Nov 2012, 20:21
by TreLingon
Forre wrote:Hörde att man kunde lägga brickor mellan gafflen med, om jag inte fattade fel


Kör med det som är beprövat så slipper du problem bara min tanke !

Re: Bra koppling för m50

Posted: 04 Dec 2012, 19:55
by Forre
japp ska göra det ! :)

Re: Bra koppling för m50

Posted: 17 Dec 2012, 21:04
by dre racing@
måste man inte flytta starten innåt?

Bra koppling för m50

Posted: 17 Dec 2012, 22:18
by Bolero
Nej.

Re: Bra koppling för m50

Posted: 17 Dec 2012, 23:31
by AGranlund
hur gör ni som åker 765 platta? med start och svarvning osv?