Page 1 of 2
*Nu med bilder* vad har jag för diffhus samt diffspärr?
Posted: 07 Dec 2006, 19:10
by robber
Köpte ett diffhus av en snubbe här.Det passar dock inte med min M5 lamelldiffspärr . Har massa nummer som står på den men inget ger någe utslag på realoem.com
lamellDiffen: 4061008081, 351428S25, 208023,
diffhuset : 00405321, GFT200925 , 1212441 den har 3.91 i utväxling
Vad äre för grejor jag har?
Posted: 14 Dec 2006, 12:40
by robber
ser mistänksamt likt ut ett E30 hus. kan så va fallet. Då drivaxlar mm va mindre än de som passar M5 E34?
Posted: 14 Dec 2006, 12:49
by Per Eriksson
bild?
Posted: 14 Dec 2006, 13:54
by Fanzy
tjenna.
hur ser diffhuset ut? vars sitter fästpungterna?
Sitter det 4 bulthål fram till uppe på diffhuset så är det till en E30/E34.
Den har även ett fäste på alu kåpan baktill upp till vänster. (bakifrån sett)
På den stora (530-M5) så sitter det en platta fastskruvad med 3 bultar på höger sida framåt. (den kanske inte sitter där nu
) men du ser ju om det finns 3 lediga hål.
Och i den plattar så är det en skruvhål framåt.som ska skruvas vid en bussning. Sen så ska det sitta 2 bultar i nederkant på alu kåpan baktill.
Enklare om ja hade bild men ja förklarar så gott det går
Posted: 14 Dec 2006, 13:59
by Fanzy
robber wrote:ser mistänksamt likt ut ett E30 hus. kan så va fallet. Då drivaxlar mm va mindre än de som passar M5 E34?
drivaxlarna från M5 passar inte på 525:ans medbringare på diffen.
har själv bytt men hitta medbringare som var ombyggda till den mindre modellen fast med stotora axeltappen.
för att slippa byta axlar och nav.
Men det luriga är att M5:ans hus och 525:ans hus ser exakt likadana ut. endast medbringarna som är olika (+ innehållet då). både axeldiameter på stumpen som går in i diffen och medbringarnas storlek vid bulthålen
Blev snurrigt det här
men Pm:a mig så kan ja försöka förklara det bättre
Posted: 14 Dec 2006, 16:43
by robber
Fanzy wrote:robber wrote:ser mistänksamt likt ut ett E30 hus. kan så va fallet. Då drivaxlar mm va mindre än de som passar M5 E34?
drivaxlarna från M5 passar inte på 525:ans medbringare på diffen.
har själv bytt men hitta medbringare som var ombyggda till den mindre modellen fast med stotora axeltappen.
för att slippa byta axlar och nav.
Men det luriga är att M5:ans hus och 525:ans hus ser exakt likadana ut. endast medbringarna som är olika (+ innehållet då). både axeldiameter på stumpen som går in i diffen och medbringarnas storlek vid bulthålen
Blev snurrigt det här
men Pm:a mig så kan ja försöka förklara det bättre
mkay
Dock va hela M5 lamelldiffen för stor för detta diffhus, rätt diffust
Huset va bra litet emot denna därför min spekulering om de kan va någe 3 serie grejor som jag fö är helt okunnig på.
Posted: 15 Dec 2006, 10:23
by Fanzy
okej
ja men sitter det 4 bult hål framtill uppe på huset så ärd et den lilla och då passar inte diffen
Posted: 15 Dec 2006, 10:47
by robber
Fanzy wrote:okej
ja men sitter det 4 bult hål framtill uppe på huset så ärd et den lilla och då passar inte diffen
Precis sånna tips jag vill ha! Ska kolla ikväll! sketa sjyre man!
Posted: 16 Dec 2006, 00:47
by robber
den har de 4a hålen!!! Så jag har fått den lilla lamelldiffade bakaxeln?
Posted: 16 Dec 2006, 16:07
by Fanzy
det är den lilla du har.
alltså den åt E30 och dom äldre E34:erna
Posted: 16 Dec 2006, 16:51
by Nisse Järnet
Finns väl en ännu mindre till E30?
Posted: 16 Dec 2006, 18:52
by JohanE
Här ser du hur de två varianterna av klumpar ser ut till E30in:
Liten och stor E30-diff
Posted: 16 Dec 2006, 20:45
by robber
Tack! Det är ingen uav dessa. Den har inte de där örat
De är garanterat en diffspärrad iaf dvs snurrar åt samma håll!
Det måste va den lilla diffen till E34 dvs till 520/525
Posted: 16 Dec 2006, 23:14
by JaJsEn
robber wrote: Tack! Det är ingen uav dessa. Den har inte de där örat
De är garanterat en diffspärrad iaf dvs snurrar åt samma håll!
Tja
angående örat, så om det är det som sitter på bakre alukåpan så spelar det ingen roll, koporna passar imellan olika diffar.
o att det snurrar åt samma håll behöver inte betyda att den är med lamellbroms tyvär, skruva av den bakre kopan o kolla istellet, säkrare.
mvh Erik
Posted: 17 Dec 2006, 12:19
by robber
JaJsEn wrote:robber wrote: Tack! Det är ingen uav dessa. Den har inte de där örat
De är garanterat en diffspärrad iaf dvs snurrar åt samma håll!
Tja
angående örat, så om det är det som sitter på bakre alukåpan så spelar det ingen roll, koporna passar imellan olika diffar.
o att det snurrar åt samma håll behöver inte betyda att den är med lamellbroms tyvär, skruva av den bakre kopan o kolla istellet, säkrare.
mvh Erik
Enligt numret på de så förtäller den att den är lamelldiffad enligt info jag hittat.
Posted: 18 Dec 2006, 09:48
by Fanzy
håll fast den ena medbringaren där du skruvar fast en drivaxeln. åse tar du tag i den på andra sidan å försök snurra. kan du hålla fast den ena och snurra den andra så äre ingen lamell. men är det stumt så är det lamell.
Sen ang vad den passar på så vore ju en bild på den grymt bra
slipper vi sitta å gissa en massa
fixa bild nu
Posted: 18 Dec 2006, 11:14
by robber
Fanzy wrote:håll fast den ena medbringaren där du skruvar fast en drivaxeln. åse tar du tag i den på andra sidan å försök snurra. kan du hålla fast den ena och snurra den andra så äre ingen lamell. men är det stumt så är det lamell.
Sen ang vad den passar på så vore ju en bild på den grymt bra
slipper vi sitta å gissa en massa
fixa bild nu
Hhaha ska kirra bild. glömmer helatiden kamera jävlen hemma dock. Ska kirra bilder i veckan så slipper vi all ovisshet mm
Men faktum kvarstår att den icke passar min bil så blir palla upp min bil på måndag och riva ned bakvagnen, byta alla bussningar samt skicka min diff till Novajurgen så han kan schimsa in M5 diffen i mitthus. Dvs de jag vilel undvika pga jag är lat och bekväm
Nåja ska kirra bilder asap