BMW E36 325i Turbo
Posted: 07 Dec 2006, 16:49
Nu tänkte jag försöka mig på det här med överladdad bmw.
Haft bilen i 2½ år och verkligen totalruttnat på orginaleffekten. Siktar på åtminstånde 350hk nu. Helst över 400hk.
Första gången jag gör ett sånt här ingrepp, så det kommer ta tid och svett.
Hoppas på att ha bilen rullande till 2007. Men med mina ekonomiska förutsättningar är 2008 troligare.
Bilen är iaf en 325 från 1992. M50B25 icke vanos.
Powerflexbussningar i bakvagn, lamelldiff 3.15, bremboskivor med carbopad belägg fram, glasfiberstolar etc. Ganska moderat modifierad just nu.
Motorrecept blir ungefär såhär:
Std kolvar & stakar, 3,5mm MLS (inhandlat), ARP topplocksskruv(inhandlat), PPF grenrör(beställt), M20 svänghjul, ppf-koppling och tryckplatta, Vems motorstyrning, lämpliga spridare.
Resten har jag inte funderat så mycket på. Tar det som det kommer..
Idag ska jag försöka få ur motorn. Allt klart för att lyfta ur den.
Såhär blev motorn byggd:
Nya lager,ringar och packboxar
12,9 skruv till ramöverfall
MLS 3,5mm t-packning
ARP pinnbult til toppen
Dubbla insugskammar
PPF svartstål grenrör
Borg Warner T04 hybidturbo
TiAL 38mm Wastegate
Greddy type-r dump
990cc Precision spridare
Autronic SM4
VAG tändspolar
Kina IC
3" avgas
Tryckrör ovanför framvagnsbalken också. Schtekigt
KW V2 Coilovers
Hispec 6 kolvs alu bromsok
335mm skivor med aluhub, slitzade
Haft bilen i 2½ år och verkligen totalruttnat på orginaleffekten. Siktar på åtminstånde 350hk nu. Helst över 400hk.
Första gången jag gör ett sånt här ingrepp, så det kommer ta tid och svett.
Hoppas på att ha bilen rullande till 2007. Men med mina ekonomiska förutsättningar är 2008 troligare.
Bilen är iaf en 325 från 1992. M50B25 icke vanos.
Powerflexbussningar i bakvagn, lamelldiff 3.15, bremboskivor med carbopad belägg fram, glasfiberstolar etc. Ganska moderat modifierad just nu.
Motorrecept blir ungefär såhär:
Std kolvar & stakar, 3,5mm MLS (inhandlat), ARP topplocksskruv(inhandlat), PPF grenrör(beställt), M20 svänghjul, ppf-koppling och tryckplatta, Vems motorstyrning, lämpliga spridare.
Resten har jag inte funderat så mycket på. Tar det som det kommer..
Idag ska jag försöka få ur motorn. Allt klart för att lyfta ur den.
Såhär blev motorn byggd:
Nya lager,ringar och packboxar
12,9 skruv till ramöverfall
MLS 3,5mm t-packning
ARP pinnbult til toppen
Dubbla insugskammar
PPF svartstål grenrör
Borg Warner T04 hybidturbo
TiAL 38mm Wastegate
Greddy type-r dump
990cc Precision spridare
Autronic SM4
VAG tändspolar
Kina IC
3" avgas
Tryckrör ovanför framvagnsbalken också. Schtekigt
KW V2 Coilovers
Hispec 6 kolvs alu bromsok
335mm skivor med aluhub, slitzade