Page 1 of 1
Demontera & Montera M50 Topp
Posted: 06 Dec 2006, 16:02
by Overcharged
När man ska planslipa en M50 topp måste man väl ta ut ventilerna? eller?
Om man ska demontera toppen och ta bort ventilerna och sedan montera allt igen, vad är det då för specialverktyg man behöver?
behövs väl något verktyg när man skall få dit ventilerna igen?
såg också i haynes boken att man var tvungen att ha ett specialverktyg när man skulle demontera kamöverfallen? verktyget tryckte ner överfallen....
behövs det verkligen?
många frågor nu men jag hoppas någon kan vara schysst och svara på dem
förresten vilket är bäst:
planslipa eller planfräsa?
Posted: 06 Dec 2006, 17:23
by E30Anders
Tja!!
Japp, ventilerna måste ut!!
Om du vill göra det enkelt för dig så lyfter du av toppen, plockar ur kammarna och sedan lämnar du toppen till den lokala firman som håller på med motorarbeten.
Dom har bra grejer för att plocka ur ventilerna, så slipper du krångla med en ranglig ventilbåge från biltema
Jag lät motormekano i halmstad göra det på min topp, det blir inte så dyrt...
Min topp planfrästes.
MVH/ Anders
Posted: 06 Dec 2006, 17:28
by bmw_fredde
min topp med oversize ventiler måste dom tas ur, men med polarns med original planade han med ventilerna i!
Kamaxlarna går och skruva i och ur utan det verktyget men man får va försiktig och skruva lite i taget på alla skruvar! jag har lyckats ha av en insugskam en gång
Posted: 06 Dec 2006, 17:38
by E30Anders
Jag har en topp liggandes som har varit planad med ventilerna i och där ser man att det har nuddat ventilerna, men det kanske går om man tar jävlig lite
MVH/ Anders
Posted: 06 Dec 2006, 17:46
by Overcharged
hmm okey
men den hade kanske vart planad tidigare...hade ju vart skönt att slippa plocka av och på ventiler...men han i halmstad vad tog han för att plana toppen och montera/demontera ventilerna på ett hum?
då gäller det att va försiktig med kammarna då
men det går att använda biltemas verktyg? är det jävligt att få det bra?
har alldrig plockat ut ventiler innan
Posted: 06 Dec 2006, 19:55
by skadad_1983
ja fick tillbaks min topp igår ifrån planing och jag hade tagit ut ventilerna det var inga problem så länge du har ett rejält verktyg först prova jag med biltemas men den var för kort , jag menar när du ändå har av toppen så slippa in ventilerna och bytta ventiltätningar när du ändå e igång det gjorde iallafall jag så e det gjort också
Posted: 06 Dec 2006, 19:58
by skadad_1983
ps det var första gången för mej som jag pilla av ventilerna och det var det lättaste än så länge på min topprenovering inga som helst problem det du ska tänka på är att när du sätter ihop det igen så ge varje ventil en liten klapp med hammerna eller något så dem fästena till ventilerna hamnar rätt , eller rättar sagt sätter sej på plats
Posted: 06 Dec 2006, 20:49
by Peter_1982
Ett tips om du inte gillar biltemas rangliga ventilbåge, bygg dig en egen av en stor robust tving. Det gjorde jag o det funkade verkligen skitbra. Rejäl o stabil o funkade faktiskt bättre än alla andra ventilbågar jag använt.
Även på min oplanade originaltopp var man tvungen att ta ur ventilerna. Jag la en stålskala över ytan o ventilerna stack upp så att säga. Sen skadar det ju inte som någon innan sa att byta ventiltätningar och slipa in ventilerna igen...
Finns ganska billiga tätningar på motornord, 15kr stycket. Kollade iofs aldrig vad de kostade på BMW för jag ändå skulle beställa annat från Motornord samtidigt men...
EDIT, andra bra saker att ha när du ska plocka lös ventilerna är en sån magnet på en pinne för att få bort knastrena lättare (eller en skruvmejsel med magnetisk spets) samt en bra näbbtång. Gjorde denna procedur för nån månad sen, tog en dryg timme o plocka ur alla ventiler.
Posted: 06 Dec 2006, 22:12
by Overcharged
Tack för alla bra tips! Man får väl ta och bygga en sån där ventilbåge då
Posted: 15 Dec 2006, 09:24
by Micke325
http://www.pelicanparts.com/bmw/techart ... emoval.htm
En bra mek sida. Bra förklarat och fina bilder.
Men där säger dom att man inte ens ska försöka plocka ur kamarna utan specialverktyg. Inte ens försöka lossa överfallsmuttrarna lite i taget.
Anledningen till detta är att kammen är så lång att den knäcks väldigt lätt av trycket från ventilfjädrarna.
När jag skulle plana min topp så fick firman göra allt det där.
Nån som har nått bra sätt att få ur kammarna? =)