Page 1 of 1
Motor i linje med bakvagn
Posted: 27 Sep 2012, 19:21
by spetsen
Hur noga är det egentligen med att motor/växellåda sitter linje med diffhuset?. tänkte höja upp motorn för att tråget är så pass lågt
Re: Motor i linje med bakvagn
Posted: 28 Sep 2012, 05:24
by erikjakan
Viktigt.
Man kan ha motorn förskjuten mot diffen men dem måste sitta paralellt.
Dvs höjer du motorn i framkant, då måste du vinkla upp diffen lite i framkant.
Svetsa om tråget istället!
/Erik
Re: Motor i linje med bakvagn
Posted: 28 Sep 2012, 09:07
by spetsen
tackar för svar!
Re: Motor i linje med bakvagn
Posted: 28 Sep 2012, 17:26
by knotan
Detta diskuterades när jag byggde micran , med tänkte på att det inte fanns Plata blev det rätt fel mwd kardanen. Vissa sa att der aldrig skulle funka , men det visade sej funka bra. Jag körde dock med delad kardan och stödlager vilket troligen hjälpte till en del....
Re: Motor i linje med bakvagn
Posted: 28 Sep 2012, 17:34
by knotan
Såg ut ungefär så här. Detta var bara testningen. Den slutgiltiga så vart bakre kardan 40-50mm längre och sen såklart ett bytt stödlager+gummi..
Jag åkte dock bara med banslick och timeattack med den. Aldrig deagracing...kanske hade blivit värre med stillastående starter och 100% grepp...
http://i493.photobucket.com/albums/rr29 ... ardan1.jpg
Re: Motor i linje med bakvagn
Posted: 28 Sep 2012, 17:57
by MattiasH
Med samma vinkel på bägge knutarna och knutkorsen i linje (som på knotans bild) så funkar det.
Har du olika vinklar eller att knutkoren inte linjerar så kommer det klonka och leva fan om kardan innan den rasar, inte så kul
Alltså utgående axel på lådan och pinjongaxeln ska vara parallella men behöver inte linjera.
Re: Motor i linje med bakvagn
Posted: 28 Sep 2012, 18:11
by BusE
Med andra ord så skulle det ha blivit sämre om "knotan" skulle ha vinklat upp bakaxeln för att få mindre vinkel på den bakre delen av kardan?
Eller tänker jag fel?
Re: Motor i linje med bakvagn
Posted: 28 Sep 2012, 18:27
by MattiasH
stämmer bra
Re: Motor i linje med bakvagn
Posted: 30 Sep 2012, 11:01
by knotan
Av nyfikenhet varför blir det så?
Re: Motor i linje med bakvagn
Posted: 01 Oct 2012, 17:28
by Bumpe
Kolla på animeringar av hur ett knutkors och en CV-knut (konstantfartsknut) jobbar kommer du förstå. När ett knutkors rör sig i vinkel ändras hastigheten mellan de 2 huvuddelarna i korset. Säger vi att drivpaketet lutar 3 grader och växellådan har ett konstant varvtal på säg 1000 varv/min så kommer varvtalet på kardanstången att variera. Sitter då bakaxeln helt horisontalt kommer det inte att bli någon vridning i den knuten.
Således kommer drivpaketet och fraämre knuten ha en hastighet medan stången, bakre knuten och bakaxeln ha en annan.
Sitter dock alla kors i helt rak linje och du har samma 3 grader vinkel på bakaxeln så kommer enbart stången att ändra hastighet eftersom både främre och bakre knuten vrider sig lika mycket/ändrar lika mycket fart
Digitalpasset på medbringaren är en bra ide så du har samma lut!
Hoppas du fattade
Re: Motor i linje med bakvagn
Posted: 01 Oct 2012, 18:29
by dre racing@
BRA beskrivet Bumpe!
Re: Motor i linje med bakvagn
Posted: 01 Oct 2012, 18:37
by spetsen
Får se hur det blir med allt. När jag höll på och skruvade ur motorn för byte av tråg så konstaterade jag att tråget är bara lite lägre en framvagnsbalken. Åkte nog ned i ett grandcanyon hål och slog i. Blir nog att låta det sitta och byta från 35profil till 50 så kommer man ju upp
Re: Motor i linje med bakvagn
Posted: 01 Oct 2012, 18:41
by ButterflyRacing
Som sagt så ska motor och låda vara paralella med ingående i bakaxeln.
Man kan flytta i höjd och sidled.
Det finns ett annat sätt att göra det.....man lutar korsen lika mycket...fast åt olika håll.
Då kan man ha axeln i tex 90 grader mot lådan. men det är ju inte så aktuellt på en bil.
Re: Motor i linje med bakvagn
Posted: 01 Oct 2012, 21:25
by knotan
ok nu förstår jag varför,
det jag hade hittat på nätet var en guide från nått utländskt offroadforum, där stod det beskrivet lite annorlunda,
, men det kan mycket väl vart jag som missuppfattade den gången..