Page 1 of 1

Hur fungera e85 och aluminium ihop

Posted: 23 Sep 2012, 22:43
by Shorty
Nu är jag igång med mina frågor igen. Man läser mycket om alu och e85 att det inte fungerar bra ihop. Jag har bara kört dessa ihop 4 månader så jag har inte så mycket att gå på.

Men min tank är byggd i obehandlad alu och även tanröret, slangar är i teflon och kopplingarna på dess i stål.

Men Sen har jag ju 044 pumpar i alu och nuke:s filter,btr,rail i alu. Vet ej om dessa är eloxerade invändigt eller ej ? Och om dom är det hjälper det mot e85 ?

Re: Hur fungera e85 och aluminium ihop

Posted: 24 Sep 2012, 07:12
by Shorty
Är det någon som med egna erfarenheter kan säga att alu och e85 inte fungerar ihop ?

Skulle vara skoj att få info om någon som verkligen sett det i verkligheten. Eftersom jag ev bygger en ny tank till min bil pga problem med pumpar så är jag inne på att bygga tanken i rostfritt. Men tyvärr så väger ju detta mer. Skulle vara skönt att slippa rostfritt och kunna fortsätta med alu.

/Stefan

Re: Hur fungera e85 och aluminium ihop

Posted: 24 Sep 2012, 19:20
by xelerator
De går inte ihop helt enkelt, finns rapporter att läsa i ämnet, går säkert att googla..

För de som arbetar med utveckling inom fordonsindustrin är detta känt sedan länge.

På samma sätt som "många" gummiblandningar ej fungerar ihop med bränslet..

Anodisering av alu hjälper.

Om det numer finns alulegeringar som tål e85 vet jag ej, finns kanske, men enklare att bara bygga i material som rostfritt pga lättillgängligheten.

Re: Hur fungera e85 och aluminium ihop

Posted: 24 Sep 2012, 19:46
by Shorty
Har läst lite om detta bla gjorde GM nån studie på det.
Har lagt ut samma fråga på rejsa och min facebook. Många kör och har kört med alu i systemet men ingen kan se nångra problem. Var väl även nån här på forumet som testat att lägga alu i en burk e85 för att se hur det blev. Det verkade som inget hände.

Jag har idag en alu tank i 2 mm alu. Att bygga i rostfritt är ju inga problem förutom att vikten blir rätt mycket mer.
Svårt att bestämma mig om jag ska göra som alla andra och fortsätta med alu.

/Shorty

xelerator wrote:De går inte ihop helt enkelt, finns rapporter att läsa i ämnet, går säkert att googla..

För de som arbetar med utveckling inom fordonsindustrin är detta känt sedan länge.

På samma sätt som "många" gummiblandningar ej fungerar ihop med bränslet..

Anodisering av alu hjälper.

Om det numer finns alulegeringar som tål e85 vet jag ej, finns kanske, men enklare att bara bygga i material som rostfritt pga lättillgängligheten.

Re: Hur fungera e85 och aluminium ihop

Posted: 24 Sep 2012, 22:03
by xelerator
Tester som folk gör hemma i garaget kan/tänker jag inte kommentera..

Utgår själv från vad som testats på industriell nivå, och byggde mitt system därefter.
Alla får bygga sitt system som de själva önskar såklart :wink: .


En sak bara, jag skulle fundera lite på säkerhetsaspekten också.
En alutank skulle jag bygga i minst 3mm gods, helst (snarare) i 5mm, i en vettig legering.

Rostfritt, typ 2mm iaf.

Den extravikten går att tjäna igen på annat, eller så får man leva med det helt enkelt.

Men så kanske jag är onödigt nojjig också :roll: ..

Re: Hur fungera e85 och aluminium ihop

Posted: 24 Sep 2012, 22:20
by JohanE
Det är då inte etanolen i sig som sliter på aluminiumen isåfall. Det lär vara additiven i bränslet. spritkök och behållare för både etanol och metanol är ju inte alltför sällan i aluminium och hur ofta går de sönder?
Hur det sen är med kavitation i ledningar och pumpar är en annan femma. Men får man kavitation så har man väl underdimensionerat någonstans (bränsleledningarna) och borde visa sig oavsett bränsle.

Re: Hur fungera e85 och aluminium ihop

Posted: 25 Sep 2012, 17:03
by Marco Garver
Det handlar om elektrisk konduktivitet.

E85 leder ström MÅNGA gånger bättre än bensin vilket leder till elektronvandring.

Teoretiskt sett kommer material från tanken att flyttas å in i pumpen.

I praktiken har det dock inte varit ett problem under dom 6år jag testat detta.

Marco

Re: Hur fungera e85 och aluminium ihop

Posted: 25 Sep 2012, 19:39
by Klangen
Funkar gör det säkert... På hobbynivå.

Industriellt; glöm det.

Re: Hur fungera e85 och aluminium ihop

Posted: 26 Sep 2012, 06:53
by Marco Garver
Kan du ge ett exempel där det varit problem i praktiken inom industrin samt hur problemet yttrade sig.

/M

Sv: Hur fungera e85 och aluminium ihop

Posted: 26 Sep 2012, 08:08
by Oskar
En sak att tänka på är att om man tänkt regga bilen med fuel cell och e85 så får den inte vara i aluminium enligt SFRO - fick jag veta efter att jag monterat min Aeromotive stealth fuel cell.
Det stod på aeromotives hemsida att e85 var godkännt som bränsle men när jag kontaktade dem för ett intyg på detta så menade de att det bara gällde pumpen, inte tanken :-( dock är ju även pumpen i aluminium så det hela verkar lite konstigt...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Re: Hur fungera e85 och aluminium ihop

Posted: 26 Sep 2012, 14:02
by Anderss50
Har funderat lite på de oxå varför de inte skulle gå. Mycket som är aluminium redan som fuelrail,an kopplingar, filterhus, pumpar mm så varför inte?? Inte allt som är ytbehandlat heller.

Re: Hur fungera e85 och aluminium ihop

Posted: 27 Sep 2012, 00:58
by RoDe
Anderss50 wrote:Har funderat lite på de oxå varför de inte skulle gå. Mycket som är aluminium redan som fuelrail,an kopplingar, filterhus, pumpar mm så varför inte?? Inte allt som är ytbehandlat heller.


Allt som du rabblat upp är ju oftast ytbehandlat, eloxerat. Dem delarna behöver inte alltid vara färgglatt ytbehandlade heller.

Finns direktiv och rekommendationer som även SFRO måste följa och det kan inte vara tomma fakta som är tagna ur luften.

Läs länken nedan och bilda er egna uppfattning. En 48sidors rapport från SPI (svenska petroleum institutet)

http://spbi.se/wordpress/wp-content/upl ... PI_E85.pdf

Re: Hur fungera e85 och aluminium ihop

Posted: 13 Oct 2012, 20:54
by Burn0ut
Rejsa.nu har ajden kapat upp en 5 år gammal alutank han haft E85 i. Ser ju inte helt opåverkat ut iaf!

Image
Image
Image
Image

/Johan

Re: Hur fungera e85 och aluminium ihop

Posted: 13 Oct 2012, 22:56
by Shorty
Jo nåt har ju hänt men under 5 år så har man ju bytt soppafilter minst 5 ggr osv. Jag kör med nuke:s filter och det rekomenderas att man byter minst en gång per år.

Jag kommer "chansa" och köra med alu tank tills jag ser någon förändring eller märker problem. Är ju väldigt få som rapporterar problem.

Re: Hur fungera e85 och aluminium ihop

Posted: 09 Nov 2012, 23:51
by Shorty
Har haft lite diskutioner på annat håll angånde detta. Är det någon som haft problem med igensatta filter/spridare när ni kört alu tank med e85 ? Det ja själv fick problem med var nuke:s filter. Detta då med insatsfilter av papper. Fått till svar att man med e85 ska ha 100 micron filter som insatts då dessa är i rostfritt. Är det papperet i sig som inte funkar med e85 eller är det som en del hävdar att alu:n fäller ifrån sig nåt ?

/Stefan

Re: Hur fungera e85 och aluminium ihop

Posted: 10 Nov 2012, 14:04
by Nisse Järnet
Jag kör Nuke papper och gjort i alla år, dom kan sättas igen efter ett tag men jag byter varje vår och då funkar det kalas. Har dock ingen alu fuel cell.

Re: Hur fungera e85 och aluminium ihop

Posted: 11 Nov 2012, 12:52
by Klangen
Marco Garver wrote:Kan du ge ett exempel där det varit problem i praktiken inom industrin samt hur problemet yttrade sig.

/M


Fråga Scania... om de är imponerade över koppar samt aluminiums beständhet mot etanol..

Svaret är enkelt, som jag skrev ovan.
Hobbynivå fungerar det, men kanske inte på en industrifordon som förbrukar 10-15L / Mil.
Viss skillnad, jag lovar..
Spridarna sätts igen, pumpar skär osv..



Mvh