Page 1 of 14

Dawes E34 M5 sugis. Till salu / byte.

Posted: 13 Sep 2012, 11:13
by Dawe_A
helloj, tänkte slänga upp en liten projekttråd nu när de mest "långdragna" är gjort på bilen.

Det är en Avusblau E34 m5 3.8L från 1992 med nürburgring "paketet" el rutor runt om, el taklucka, el stolar och vitt helskinn i fint skick som köptes helt original med lite småfix, över lag väldigt bra skick på bilen. Ingen rost ens i skärmkanter och jättefin undertill. Det sitter även en ny org koppling på.

Image
Image

saker som behövdes åtgärdas efter köp är följande:

* Bygga nytt avgas
* byta bussningar / dämpare fram
* växellådan viner om lager och dålig sync på 3an.
m.m..

Här kommer ett par bilder på bilen någon vecka efter att jag köpt henne, där satt ingen ljuddämpare bak på det gamla tattarmekade avgaset.

Image

jag åkte till streetpower och handlade rostfria 3" avgasdelar samt 2st simons dämpare och en vecka senare samt svetshjälp av min hyggliga vän fritte "xtiz" hade jag ett nytt 3" rostfritt från grenrör och bakåt, byggbilder på detta finns tyvärr inte.

några dagar efter detta blev jag av med mitt körkort i 8 månader och är fortfarande av med det, därav tänkte jag att det är tillfälle för lite upgraderingar under vintern både för att jag inte kan köra och för att mycket pengar sparas när man inte kör bilen.
Eftersom att jag är erfaren av urflippade projekt som sätts på för hög nivå så ville jag göra något "litet och hyffsat enkelt" för bilen ska ut på banan nästa säsong (2013)

Efter mycket dividerande så kom jag fram till att eftersom att dämpare fram ändå måste bytas så byter jag till coilovers runt , detta var inte riktigt nog utan jag köpte även ett eftermarknadssprut av PPF, vipec v88 samt ett gäng VAG spolar som skulle installeras i bilen.

Ett par Ksport "pro street" blev det.
Image

Coiloversarna är bytta och klara baktill och på svetsning hos en kompis framtill, ska bli klara i mitten av nästa vecka pga semester.

och det är väl ungefär där jag är idag, sprutet är färdigdraget men efter mycket om och men så fick jag inte ner spolarna helt över tändstiften så av med ventilkåpan och lämna till precisionsmekaniska för urfräsning.

innan modds:
Image

efter modds:
Image

Så nu passar vag spolarna som handen i handsken och ska förmodligen startas på söndag med Fritte. =)
Image
Obs på bilden är inte mapsensor eller luft/vattentemp inkopplat men det är fixat i dagsläget.

Sen står man där och har inget direkt att göra på bilen .. hmm det är ju coolt med öppna spjäll som bmw motorsport bilarna har tänkte jag och slängde iväg originalplenum och beställde ett filter som kom efter 6 veckor ungefär.

såhär ser det ut.
Image

Under tiden jag bytte till coilovers bak så bytte jag även till de gula strongflex bussningarna i båda länkarmar fram, krängare bak + fram och powerflex till bärarmarna, jag har strongflex till silentblocken också men de är friska som sitter där så dessa byter jag inte just nu eftersom jag behöver lämna ifrån mig lyften i garaget ett tag.

jag har även en ARE tank till vevhusventen som ser ut såhär, nu med vanlig slanganslutning.
Image

planerna fram till säsongen 2013 bortsett från att få ovanstående helt klart och fungerande är:

Bya skivor och greenstuff belägg bak
greenstuff belägg fram
Nya fälgar.
Ny växellåda ev renovering av befintlig , prisförfrågan är skickad till peder idag innan jag hämtar en fin 3.8 låda av henrikF på forumet.
Ev 765 platta och 6puck med m30 enkelmasse för respons. tar isåfall detta ifrån min m535 som knappt gått 300 mil när lådan ändå är nere för byte/renovering
hella black framlysen.

När allting är klart så ligger nytt bränslesystem närmast i tiden eftersom att jag redan har Nukes ykort, bränslefilter och en BTR, isåfall blir det såhär:

orignaltank med org pump
catchtank
044 pump
automotive BTR
an8 matning och retur med rostfria rör under bilen, ev stålomspunnen slang.
nuke filter


Effektmål
340 Whp

Bränsle
E85

Slänger ut några coola bilder från e34 M5 tillverkningslokal i garching, tyskland. (m5 e34 är f.ö den sista bilen som M avdelningen plockade ihop här för hand)
Image

S38 in progress
Image
Fler bilder kommer när jag kommer hem =)

Re: Dawes E34 M5 3.8 sugis. "bana"

Posted: 13 Sep 2012, 11:34
by mr_z
När du ändå köpt sprut är det väl lika bra att hänga på en snurra?

Sv: Dawes E34 M5 3.8 sugis. "bana"

Posted: 13 Sep 2012, 11:42
by Dawe_A
Det är ju inte så "bara" trots allt utan det drar ju iväg hur man än gör.

Detta är planerna för nuet och få allting till att fungera bra sen köra lite bana nästa sommar.

Glömde nämna att cirka 550cc spridare ska köpas in.

skickat från en telefon

Re: Dawes E34 M5 3.8 sugis. "bana"

Posted: 13 Sep 2012, 12:02
by mr_z
Hehe, beror ju lite på hur man gör, tänkte göra nå liknande med min m5a när mitt andra projekt är hyfsat klart, ser ut att vara en fin bil förövrigt, lycka till

Sv: Dawes E34 M5 3.8 sugis. "bana"

Posted: 13 Sep 2012, 13:39
by Dawe_A
Tack :)

Någon som vet av vassare kammar man kan använda sig utav om man vill köra genom besiktningen varje år? :)

skickat från en telefon

Re: Dawes E34 M5 3.8 sugis. "bana"

Posted: 13 Sep 2012, 14:16
by Persson-
ska du kasta ur allt så det blir ett tomt skal om du ska köra på bana? tänkte viktmässigt!

Sv: Dawes E34 M5 3.8 sugis.

Posted: 13 Sep 2012, 14:32
by Dawe_A
Nej det blir full inredning :) eventuellt sportstolar fram beroende på hur mycket jag flyger runt i originalstolen.
Det blir ingen "renodlad banbil" utan min alltiallo. Viktminskningen är ju ett plus men annars är den nog bra välbalanserad från BMW M :)

Beställde precis en 3bars mapsensor så förhoppningsvis kan jag montera den i helgen :) Ska i samma veva mäta ut vart hålen ska vara i min ITG plåt sen lämna den på vattenskärning.

bilder kommer =)

skickat från en telefon

Re: Dawes E34 M5 3.8 sugis. "bana"

Posted: 13 Sep 2012, 15:26
by Turbo_folke
Du verkar ha lite mer fart på detta projekt än E36. Bra jobbat!!! Fortsätt så 8)
Ös på med bilder. Alltid kul att se :)

Re: Dawes E34 M5 3.8 sugis. "bana"

Posted: 13 Sep 2012, 19:07
by HenrikF
Dawe_A wrote: Image
Kanske är det så att jag är homosexuell. Men jag blir fan upphetsad av detta. Hade jag kunnat få resa i en tidsmaskin är detta första stället jag hade velat åka till. Det andra är tillbaka till innan jag köpte min första bilsport, som förmodligen startade detta intresse..

Re: Dawes E34 M5 3.8 sugis. "bana"

Posted: 13 Sep 2012, 19:15
by mr_z
HenrikF wrote:
Dawe_A wrote: Image
Kanske är det så att jag är homosexuell. Men jag blir fan upphetsad av detta. Hade jag kunnat få resa i en tidsmaskin är detta första stället jag hade velat åka till. Det andra är tillbaka till innan jag köpte min första bilsport, som förmodligen startade detta intresse..
Hahaha underbart! Isf är det nog många som är homo på denna sida

Re: Dawes E34 M5 3.8 sugis. "bana"

Posted: 13 Sep 2012, 19:55
by m5emme
Har för mig att dessa motorer mår bättre av att ha dubbla rör i avgaset och en X-pipe strax efter grenrören, i ett enkelt system stör pulserna ut varandra= tappar effekt, kan vara värt att tänka på eftersom du försöker få ut max sugmotor hästar.

byggde 2x2.5" rostfritt på min jag hade, de lät riktigt gött

Re: Dawes E34 M5 3.8 sugis. "bana"

Posted: 13 Sep 2012, 20:39
by Dawe_A
m5emme wrote:Har för mig att dessa motorer mår bättre av att ha dubbla rör i avgaset och en X-pipe strax efter grenrören, i ett enkelt system stör pulserna ut varandra= tappar effekt, kan vara värt att tänka på eftersom du försöker få ut max sugmotor hästar.

byggde 2x2.5" rostfritt på min jag hade, de lät riktigt gött

Jo det var väl tanken från början men det fick bli ett 3" efter att ha sett lite schyssta siffror från andra s38 sugisar med ett enda 3" från grenrör. Tänkte även lite för enkelhetens skull fall man vill ha turbo i bilen framöver.

Jag måste säga att det är riktigt vasst sound i bettan med 3" rostfritt ändå 8)

Re: Dawes E34 M5 3.8 sugis. "bana"

Posted: 13 Sep 2012, 20:50
by Dawe_A
HenrikF wrote:
Dawe_A wrote:
Image
Kanske är det så att jag är homosexuell. Men jag blir fan upphetsad av detta. Hade jag kunnat få resa i en tidsmaskin är detta första stället jag hade velat åka till. Det andra är tillbaka till innan jag köpte min första bilsport, som förmodligen startade detta intresse..

haha ja det är så att man ryser till lite granna :)

Re: Dawes E34 M5 3.8 sugis. "bana"

Posted: 13 Sep 2012, 22:08
by Pimplaren
3" RF räcker inte långt på en e38 turbo =)

Blir mysigt annars! har du vägt den? Min m5 upplevs som lättare än 525 men den är minst 400kg mer :) hehe

Re: Dawes E34 M5 3.8 sugis. "bana"

Posted: 13 Sep 2012, 23:16
by bingsingen
fränt med sugis, tycker det er mycket grymmare enn turboshitet... det er det kun diesel som skal ha i mina ögon :twisted:

Sv: Dawes E34 M5 3.8 sugis. "bana"

Posted: 14 Sep 2012, 07:25
by Dawe_A
Pimplaren: jag tror att 3" räcker till mer än vad vi tror men jag hade aldrig tänkt mer än 650 whp och det räcker det nog till annars bygger man nytt :) turbo ligger långt bort i tiden så det blir ett senare problem . , nu är de vass sugmotor som gäller. :)

Kollade kammarna när jag lyfte ventilkåpan och de såg ut och kändes som nya. :)

skickat från en telefon

Sv: Re: Dawes E34 M5 3.8 sugis. "bana"

Posted: 14 Sep 2012, 07:27
by Dawe_A
bingsingen wrote:fränt med sugis, tycker det er mycket grymmare enn turboshitet... det er det kun diesel som skal ha i mina ögon :twisted:
Hehe ja det är riktigt grymt med en vass sugis men är det effekt man vill åt så är det ju turbo/kompressor som gäller som vi alla vet..



skickat från en telefon