Dawes E34 M5 sugis. Till salu / byte.
Posted: 13 Sep 2012, 11:13
helloj, tänkte slänga upp en liten projekttråd nu när de mest "långdragna" är gjort på bilen.
Det är en Avusblau E34 m5 3.8L från 1992 med nürburgring "paketet" el rutor runt om, el taklucka, el stolar och vitt helskinn i fint skick som köptes helt original med lite småfix, över lag väldigt bra skick på bilen. Ingen rost ens i skärmkanter och jättefin undertill. Det sitter även en ny org koppling på.
saker som behövdes åtgärdas efter köp är följande:
* Bygga nytt avgas
* byta bussningar / dämpare fram
* växellådan viner om lager och dålig sync på 3an.
m.m..
Här kommer ett par bilder på bilen någon vecka efter att jag köpt henne, där satt ingen ljuddämpare bak på det gamla tattarmekade avgaset.
jag åkte till streetpower och handlade rostfria 3" avgasdelar samt 2st simons dämpare och en vecka senare samt svetshjälp av min hyggliga vän fritte "xtiz" hade jag ett nytt 3" rostfritt från grenrör och bakåt, byggbilder på detta finns tyvärr inte.
några dagar efter detta blev jag av med mitt körkort i 8 månader och är fortfarande av med det, därav tänkte jag att det är tillfälle för lite upgraderingar under vintern både för att jag inte kan köra och för att mycket pengar sparas när man inte kör bilen.
Eftersom att jag är erfaren av urflippade projekt som sätts på för hög nivå så ville jag göra något "litet och hyffsat enkelt" för bilen ska ut på banan nästa säsong (2013)
Efter mycket dividerande så kom jag fram till att eftersom att dämpare fram ändå måste bytas så byter jag till coilovers runt , detta var inte riktigt nog utan jag köpte även ett eftermarknadssprut av PPF, vipec v88 samt ett gäng VAG spolar som skulle installeras i bilen.
Ett par Ksport "pro street" blev det.
Coiloversarna är bytta och klara baktill och på svetsning hos en kompis framtill, ska bli klara i mitten av nästa vecka pga semester.
och det är väl ungefär där jag är idag, sprutet är färdigdraget men efter mycket om och men så fick jag inte ner spolarna helt över tändstiften så av med ventilkåpan och lämna till precisionsmekaniska för urfräsning.
innan modds:
efter modds:
Så nu passar vag spolarna som handen i handsken och ska förmodligen startas på söndag med Fritte. =)
Obs på bilden är inte mapsensor eller luft/vattentemp inkopplat men det är fixat i dagsläget.
Sen står man där och har inget direkt att göra på bilen .. hmm det är ju coolt med öppna spjäll som bmw motorsport bilarna har tänkte jag och slängde iväg originalplenum och beställde ett filter som kom efter 6 veckor ungefär.
såhär ser det ut.
Under tiden jag bytte till coilovers bak så bytte jag även till de gula strongflex bussningarna i båda länkarmar fram, krängare bak + fram och powerflex till bärarmarna, jag har strongflex till silentblocken också men de är friska som sitter där så dessa byter jag inte just nu eftersom jag behöver lämna ifrån mig lyften i garaget ett tag.
jag har även en ARE tank till vevhusventen som ser ut såhär, nu med vanlig slanganslutning.
planerna fram till säsongen 2013 bortsett från att få ovanstående helt klart och fungerande är:
Bya skivor och greenstuff belägg bak
greenstuff belägg fram
Nya fälgar.
Ny växellåda ev renovering av befintlig , prisförfrågan är skickad till peder idag innan jag hämtar en fin 3.8 låda av henrikF på forumet.
Ev 765 platta och 6puck med m30 enkelmasse för respons. tar isåfall detta ifrån min m535 som knappt gått 300 mil när lådan ändå är nere för byte/renovering
hella black framlysen.
När allting är klart så ligger nytt bränslesystem närmast i tiden eftersom att jag redan har Nukes ykort, bränslefilter och en BTR, isåfall blir det såhär:
orignaltank med org pump
catchtank
044 pump
automotive BTR
an8 matning och retur med rostfria rör under bilen, ev stålomspunnen slang.
nuke filter
Effektmål
340 Whp
Bränsle
E85
Slänger ut några coola bilder från e34 M5 tillverkningslokal i garching, tyskland. (m5 e34 är f.ö den sista bilen som M avdelningen plockade ihop här för hand)
S38 in progress
Fler bilder kommer när jag kommer hem =)
Det är en Avusblau E34 m5 3.8L från 1992 med nürburgring "paketet" el rutor runt om, el taklucka, el stolar och vitt helskinn i fint skick som köptes helt original med lite småfix, över lag väldigt bra skick på bilen. Ingen rost ens i skärmkanter och jättefin undertill. Det sitter även en ny org koppling på.
saker som behövdes åtgärdas efter köp är följande:
* Bygga nytt avgas
* byta bussningar / dämpare fram
* växellådan viner om lager och dålig sync på 3an.
m.m..
Här kommer ett par bilder på bilen någon vecka efter att jag köpt henne, där satt ingen ljuddämpare bak på det gamla tattarmekade avgaset.
jag åkte till streetpower och handlade rostfria 3" avgasdelar samt 2st simons dämpare och en vecka senare samt svetshjälp av min hyggliga vän fritte "xtiz" hade jag ett nytt 3" rostfritt från grenrör och bakåt, byggbilder på detta finns tyvärr inte.
några dagar efter detta blev jag av med mitt körkort i 8 månader och är fortfarande av med det, därav tänkte jag att det är tillfälle för lite upgraderingar under vintern både för att jag inte kan köra och för att mycket pengar sparas när man inte kör bilen.
Eftersom att jag är erfaren av urflippade projekt som sätts på för hög nivå så ville jag göra något "litet och hyffsat enkelt" för bilen ska ut på banan nästa säsong (2013)
Efter mycket dividerande så kom jag fram till att eftersom att dämpare fram ändå måste bytas så byter jag till coilovers runt , detta var inte riktigt nog utan jag köpte även ett eftermarknadssprut av PPF, vipec v88 samt ett gäng VAG spolar som skulle installeras i bilen.
Ett par Ksport "pro street" blev det.
Coiloversarna är bytta och klara baktill och på svetsning hos en kompis framtill, ska bli klara i mitten av nästa vecka pga semester.
och det är väl ungefär där jag är idag, sprutet är färdigdraget men efter mycket om och men så fick jag inte ner spolarna helt över tändstiften så av med ventilkåpan och lämna till precisionsmekaniska för urfräsning.
innan modds:
efter modds:
Så nu passar vag spolarna som handen i handsken och ska förmodligen startas på söndag med Fritte. =)
Obs på bilden är inte mapsensor eller luft/vattentemp inkopplat men det är fixat i dagsläget.
Sen står man där och har inget direkt att göra på bilen .. hmm det är ju coolt med öppna spjäll som bmw motorsport bilarna har tänkte jag och slängde iväg originalplenum och beställde ett filter som kom efter 6 veckor ungefär.
såhär ser det ut.
Under tiden jag bytte till coilovers bak så bytte jag även till de gula strongflex bussningarna i båda länkarmar fram, krängare bak + fram och powerflex till bärarmarna, jag har strongflex till silentblocken också men de är friska som sitter där så dessa byter jag inte just nu eftersom jag behöver lämna ifrån mig lyften i garaget ett tag.
jag har även en ARE tank till vevhusventen som ser ut såhär, nu med vanlig slanganslutning.
planerna fram till säsongen 2013 bortsett från att få ovanstående helt klart och fungerande är:
Bya skivor och greenstuff belägg bak
greenstuff belägg fram
Nya fälgar.
Ny växellåda ev renovering av befintlig , prisförfrågan är skickad till peder idag innan jag hämtar en fin 3.8 låda av henrikF på forumet.
Ev 765 platta och 6puck med m30 enkelmasse för respons. tar isåfall detta ifrån min m535 som knappt gått 300 mil när lådan ändå är nere för byte/renovering
hella black framlysen.
När allting är klart så ligger nytt bränslesystem närmast i tiden eftersom att jag redan har Nukes ykort, bränslefilter och en BTR, isåfall blir det såhär:
orignaltank med org pump
catchtank
044 pump
automotive BTR
an8 matning och retur med rostfria rör under bilen, ev stålomspunnen slang.
nuke filter
Effektmål
340 Whp
Bränsle
E85
Slänger ut några coola bilder från e34 M5 tillverkningslokal i garching, tyskland. (m5 e34 är f.ö den sista bilen som M avdelningen plockade ihop här för hand)
S38 in progress
Fler bilder kommer när jag kommer hem =)