Page 1 of 1
Verktyg dubbla insugskammar
Posted: 11 Sep 2012, 17:15
by RoDe
Ingen som har ett verktyg för att ställa in dubbla insugskammar?
Har för mig att det var någon på forumet som tillverkade ett eget.
Blir inte klok på att läsa mig till det heller
Re: Verktyg dubbla insugskammar
Posted: 11 Sep 2012, 18:19
by ramberg
Re: Verktyg dubbla insugskammar
Posted: 11 Sep 2012, 20:59
by Nisse Järnet
Vet inte hur rätt det är men jag mätte och gjorde en liten metallrundstav i exakt rätt storlek (öppning i mm vid TDC) sen stoppade jag staven över lyftaren (mellan lyftare och där lyftaren tar stopp i kambryggan eller hur man ska säga) och vred försiktigt kammarna tills tråden började gå trögt då stod den ju på rätt mått i TDC
Hoppas jag iaf
Re: Verktyg dubbla insugskammar
Posted: 11 Sep 2012, 22:29
by RoDe
PMa:t han etech två gånger utan svar.
Hjälp i Sthlm sökes.
Re: Verktyg dubbla insugskammar
Posted: 13 Sep 2012, 09:22
by Bäckis
Behövs absolut inga som helst verktyg. Montera kammarna så avgas nästan är helt stängd och insug recis öppen sen ställer du in dem på det lyftmått du ska ha. Finns inget verktyg som kan ställa in kammar som inte är original rätt.
Verktyg dubbla insugskammar
Posted: 13 Sep 2012, 11:03
by Ronnie AVR
Kan ställa in dom åt dig mot ersättning.
Re: Verktyg dubbla insugskammar
Posted: 14 Sep 2012, 15:39
by RoDe
Bäckis wrote:Behövs absolut inga som helst verktyg. Montera kammarna så avgas nästan är helt stängd och insug recis öppen sen ställer du in dem på det lyftmått du ska ha. Finns inget verktyg som kan ställa in kammar som inte är original rätt.
Jo jag vet. Va nån på skogens hemsida som hade tillverkat ett eget verktyg för att ställa in ca:1mm öppning. Nåt sånt jag tänkte på.
Re: Verktyg dubbla insugskammar
Posted: 18 Sep 2012, 14:56
by Mikael S
E-tech på Skogenracing är lite långsam men han har visst låtit skära ut flera verktyg som han tänkte sälja, vi kör alla med dom inställningarna på våra maskiner och känns som en bra balans
Verktyg dubbla insugskammar
Posted: 18 Sep 2012, 14:59
by Ronnie AVR
Mikael S wrote:E-tech på Skogenracing är lite långsam men han har visst låtit skära ut flera verktyg som han tänkte sälja, vi kör alla med dom inställningarna på våra maskiner och känns som en bra balans
Vilket mått kör ni med?
Re: Verktyg dubbla insugskammar
Posted: 18 Sep 2012, 18:12
by Mikael S
Ronnie AVR wrote:Mikael S wrote:E-tech på Skogenracing är lite långsam men han har visst låtit skära ut flera verktyg som han tänkte sälja, vi kör alla med dom inställningarna på våra maskiner och känns som en bra balans
Vilket mått kör ni med?
0.5mm på båda.
Min 2.8 med endast tillsnyggad topp gav 658whp hos motornord vid 1.6bar (turbon i botten), jag har kört 233 i slutfart
En kompis 2.8 med orginaltopp gav 579whp hos ppf vid 1.35bar (turbon i botten) han körde 235 i slutfart på kjula med nya turbon på 1.7bars ladd
Verktyg dubbla insugskammar
Posted: 18 Sep 2012, 18:20
by Ronnie AVR
Oki. Ska pröva vrida lite på dom vid nästa bromsning om man byter turbo.
Re: Verktyg dubbla insugskammar
Posted: 18 Sep 2012, 18:35
by Mikael S
Ronnie AVR wrote:Oki. Ska pröva vrida lite på dom vid nästa bromsning om man byter turbo.
Ja gör gärna det, intresannt att se skillnaden. Skulle haft ett par snällare trimkammar igentligen, sett bromspapper på 100hk i skillnad på en sån motor som min och din utan att ändra nått annat
Verktyg dubbla insugskammar
Posted: 18 Sep 2012, 18:47
by Ronnie AVR
Ja då kan de verkligen va intresant om de kan ge så mycket. Vad väger din bil på startplattan? Har kört 235 i slutfart med 800 WHP men massa andra med typ 650 WHP kör samma slutfart dock kanske inte dom väger 1550 kg som min gör :/
Re: Verktyg dubbla insugskammar
Posted: 18 Sep 2012, 19:37
by Mikael S
Ronnie AVR wrote:Ja då kan de verkligen va intresant om de kan ge så mycket. Vad väger din bil på startplattan? Har kört 235 i slutfart med 800 WHP men massa andra med typ 650 WHP kör samma slutfart dock kanske inte dom väger 1550 kg som min gör :/
1260 väger min med mig i, vikten är otroligt avgörande. Om din bil väger 1550kg behöver du mycket riktigt 800whp ungefär för din slutfart. Låter dock rätt tung, en kompis vägde sin E30 turbo touring med urtaget baksäte till 1220 utan förare
Verktyg dubbla insugskammar
Posted: 18 Sep 2012, 19:59
by Ronnie AVR
Vägde den på ärtans vågar han använder sig av med viktfördelning när jag var upp dit och bromsa bilen. Utan mig i och ca 20 liter soppa och ingen huv var de 1450 har jag för mig. Så 35 liter soppa till mig och huven borde va ca 1550. Min kombi är ju fullsmetad med AC i samt elhissar taklucka. Tjänstevikt på pappret är 1370 plus buren och den är inte ett kilo lättad
Re: Verktyg dubbla insugskammar
Posted: 18 Sep 2012, 20:10
by Mikael S
Ronnie AVR wrote:Vägde den på ärtans vågar han använder sig av med viktfördelning när jag var upp dit och bromsa bilen. Utan mig i och ca 20 liter soppa och ingen huv var de 1450 har jag för mig. Så 35 liter soppa till mig och huven borde va ca 1550. Min kombi är ju fullsmetad med AC i samt elhissar taklucka. Tjänstevikt på pappret är 1370 plus buren och den är inte ett kilo lättad
Ja men då skulle jag vilja påstå att din bil går så bra som den borde, i alla fall slutfartsmässigt
234km/h i slutfart räcker till fina nior så finns lite att hämta på i starten
Verktyg dubbla insugskammar
Posted: 18 Sep 2012, 20:17
by Ronnie AVR
Ja 10:13 med 1.68 och har kört som bäst 1.51 i 60 ft så en 9a ska gå om man lyckas hitta en zf låda som funkar. Mycket låd och kardan strul denna sommar men påt igen nästa år