Page 1 of 1
M5 E34 Mätarhus
Posted: 10 Sep 2012, 21:35
by holsta
Tjena!
Jag har tänkt sätta i M5 mätarhus i min 525 e34 (M20).
Är det bara till att plugga i ? För dom mätarhusen jag har sett har inte förbrukningsmätare utan oljetemp.
Mvh Daniel
Re: M5 E34 Mätarhus
Posted: 10 Sep 2012, 22:31
by Pimplaren
holsta wrote:Tjena!
Jag har tänkt sätta i M5 mätarhus i min 525 e34 (M20).
Är det bara till att plugga i ? För dom mätarhusen jag har sett har inte förbrukningsmätare utan oljetemp.
Mvh Daniel
Provade mitt extra m5 mätarhus i bruks-525 och de fungerade bra! byt chippet på baksidan så får du din mätarställning osv
Ang oljetempen så har m5 en givare för de, 525 osv har ekonomimätaren istället!
Re: M5 E34 Mätarhus
Posted: 10 Sep 2012, 22:47
by Evinrude
Byter du chip så borde väl varvräknaren räkna fel, eller?
Men med tanke på att det är en tidig så kan det bli knas ändå, baksidan på instrumenthuset måste ha samma färg, dvs ungefär samma årsmodell
Re: M5 E34 Mätarhus
Posted: 10 Sep 2012, 23:05
by Pimplaren
Evinrude wrote:Byter du chip så borde väl varvräknaren räkna fel, eller?
Men med tanke på att det är en tidig så kan det bli knas ändå, baksidan på instrumenthuset måste ha samma färg, dvs ungefär samma årsmodell
Ja juste de finns lite olika färger på mätarhus! mitt var vitt, alltså 89 90 nånting..
Men varvräknaren räknar på samma vis på 6or, bara olika mellan 4cyl 6cyl och 8cyl såsom jag förstått de
Re: M5 E34 Mätarhus
Posted: 11 Sep 2012, 09:55
by Evinrude
Finns en grå baksida också innan -89 så har man den lär det bli jävligt bökigt att hitta ett m5-hus
Ja cylinderantalet är samma, men skalan på mätaren är ju annorlunda, sitter den tolkningen i chippet eller i själva huset? För sitter den i chippet så kommer m20in helt plötsligt varva 7500
Re: M5 E34 Mätarhus
Posted: 11 Sep 2012, 12:51
by holsta
Pimplaren wrote:Provade mitt extra m5 mätarhus i bruks-525 och de fungerade bra! byt chippet på baksidan så får du din mätarställning osv
Ang oljetempen så har m5 en givare för de, 525 osv har ekonomimätaren istället!
Är ditt extra till salu?
Evinrude wrote:Finns en grå baksida också innan -89 så har man den lär det bli jävligt bökigt att hitta ett m5-hus
Ja cylinderantalet är samma, men skalan på mätaren är ju annorlunda, sitter den tolkningen i chippet eller i själva huset? För sitter den i chippet så kommer m20in helt plötsligt varva 7500
Jag tror det visar samma på varvräknaren för det är bara ett motstånd som avgör om det är en 6a eller 4a som jag har förstått det.
Min m20 varvar ju redan 7200-7300. Därför jag vill ha ett m5 mätarhus
Re: M5 E34 Mätarhus
Posted: 02 Oct 2012, 00:20
by ole_m7
Byter du chip blir speedometer veldig fel. Om du har t.ex 535:a, sätter i 535:ans chip i et m5 mäterhus, har du 300km/t på mätern och 260 in real. :p