Page 1 of 2
s38 låda , modifikationer
Posted: 10 Sep 2012, 20:39
by Dawe_A
hejsan
Behöver ny växellåda till m5an, något som tål originaleffekten + ett par hk ungefär.
Original sitter där en getrag 280, omsvetsning av zf ligger nära i tiden just nu men vilka lådor passar rakt på?
En getrag 260 låda från 535, passar de rakt på med kardan, spakställ och hela faderullan ? Eller krävs det mods där också?
Finns säkert 100 trådar om just detta men jag hittar ingen som svarar precis lika. I vissa trådar sägs det att de flesta m5or blivit bestyckade med 260 lådor med tiden och i andra trådar så passar inte kardanen/delarna ihop alls.
Så kort och gått.
finns det någon annan låda än 280 som passar bolt on på s38 helt utan mods, som tål org effekten?
Re: s38 låda , modifikationer
Posted: 10 Sep 2012, 20:59
by HenrikF
260 passar om man tar spakställ och kardan från tex 535.
zf passar inte utan svetsning och förmodligen ombyggnad av spakställ och kardan.
volvolåda passar inte alls.
Och glöm inte glykolen!!
Re: s38 låda , modifikationer
Posted: 10 Sep 2012, 21:20
by Dawe_A
HenrikF wrote:260 passar om man tar spakställ och kardan från tex 535.
zf passar inte utan svetsning och förmodligen ombyggnad av spakställ och kardan.
volvolåda passar inte alls.
Och glöm inte glykolen!!
haha tack för den kängan. vissa saker har man aldrig bytt förut och för mig var det te.x glykol. det enda som hängt med mig sen år tillbaka är att man "måste" använda rätt glykol annars kan det nöta på toppen. Men nu vet man, de flesta toppar är ju i samma material så.. ah. så äre iaf.
260 låda med hela kardanen och spakställ från samma låda så är man hemma då. 280 lådorna växer ju inte på träd direkt.
fall någon moddat på en svetsad zf på s38 så hojta gärna till om hur ni fick bygga om, ett "moddat" spakställ kan ju tex vara att förlänga det 1cm och det är ju inte alls lika jobbigt som det låter. Custom kardan låter värre men där finns säkert någon lösning.
tackar
Re: s38 låda , modifikationer
Posted: 11 Sep 2012, 01:06
by Persson-
Många tror att dom har 260låda men har missat att 280 lådan är en bit längre:-)
Edit. Har varit med om det själv. Söker man hittar man mer om just detta! Min m5låda stod det 260 på har jag för mig.
Sv: s38 låda , modifikationer
Posted: 11 Sep 2012, 07:41
by Dawe_A
Okej jo sant den är ju "3 delad" . Men 260 från e34 med kardan och spakställ så är man hemma då..
skickat från en telefon
Re: s38 låda , modifikationer
Posted: 11 Sep 2012, 07:51
by mg
Men du fick ju med en extra låda?, riv den och byt synken på 3an och kör på.
Kan ju ta delar från den lådan som är på om du inte vill köpa nytt, annars går de att köpa ny synk på bmw med, och det va inte så farligt dyrt när jag kolla.
Den lådan du fick med ska va frisk i lager, bara synken som var dålig.
Lämna iväg till någon om du inte kan eller pallar ta tag i det själv.
Känns ju dumt att hålla på o kludda och svetsa om en låda eller bygga om bilen för att ha en annan låda.
Sv: s38 låda , modifikationer
Posted: 11 Sep 2012, 07:55
by Dawe_A
Hej .
Var de inte syncen på 2an som var kass på den jag fick till?
Isåfall kanske man ska göra som du sa. Ta 2an från lådan som sitter där idag o sätta ihop den som ligger bredvid.
Undra om det är svårt att byta sync själv, är man noga så borde det gå ju.
Folk tar ju 8-10 tusen för såna här arbeten i vanliga fall, därav jag tänkte "konvertera" till 260 eftersom att man får 8 st lådor för samma pris som en sync renovering av min 280.
Jag får kolla upp lite priser ev göra det själv.
skickat från en telefon
Re: s38 låda , modifikationer
Posted: 11 Sep 2012, 14:11
by Dawe_A
ska titta närmre på en zf konvertering , hur de blir mot kardan etc.
Det känns ledsamt att renovera en låda för låt säg 8500kr som ändå är erkänt dålig på många sätt, dvs att den kanske börjar leva jävel efter bara ett par varv på banan sen ändå.. samt att zf är goare att växla med.
passar 535/m5 kardanerna mot zf lådan eller är det helt knas? Läste i en tråd att en kille kör e28 535 med omsvetsad zf och org kardan.
Men hur jag än gör så ska jag plocka isär min reserv 280 låda och ta en kik
en annan idé är ju ett "rörligt" bultmöster anpassat för zf låda, som en gängad stav påsvetsad på en järnbit , 90 graders vinkel som man sätter i var och en gänga i blocket, fast bakifrån och på så sätt får ett annat mönster bredvid.
ni som bygger adapterplattor emellan som förvandlar bultmönstret till zf, hur gör ni med längden på axeln i och med att växellådsspacern bygger ett par cm? spacer mellan vevaxel och svänghjul för att flytta ut allt en bit?
tankarna flödar.
Re: s38 låda , modifikationer
Posted: 11 Sep 2012, 15:47
by plato
tror dem flesta skär av svepet och svetsar på ett nytt från orglådan för att få axeln och synka.
Re: s38 låda , modifikationer
Posted: 11 Sep 2012, 17:00
by Daniel86
Tänk på utvälxlingen om du ska använda en vanlig 5 pet zf.. blir ingen fortåkarbil med 1:1 på 5an.
Re: s38 låda , modifikationer
Posted: 11 Sep 2012, 18:37
by Dawe_A
Daniel86 wrote:Tänk på utvälxlingen om du ska använda en vanlig 5 pet zf.. blir ingen fortåkarbil med 1:1 på 5an.
Bros på du menar med åka fort bil, på motorväg eller 420m ? jag vill ha så låg utväxling som möjligt, aka bankrånarutväxling.
är även på g att byta till 3.07 i diffen istället för 3.91 .
Re: s38 låda , modifikationer
Posted: 11 Sep 2012, 18:45
by HenrikF
gillar du bankrån ska du inte ha zf.
istället ska du råna en bank och köpa en kärnfrisk 280låda som passar rakt på din bil utan massa jidder som aldrig kommer bli klart.
Re: s38 låda , modifikationer
Posted: 12 Sep 2012, 01:57
by Daniel86
Ja 3.91 och 1:1 blir rena döden. Kommer göra runt 90 vid 3000 på 5an
3.07 = 116kmh vid 3000 på 5an
Sitter ju 2.93 original på 3/528 3/523 och det blir skapligt fast ändå inte bra, 122 vid 3000 på 5an.
För att det ska bli drägligt att åka med zf lär man ner på dieselutväxlingen 2.65.. men det är ju till "lilla" 188 klumpen så det hjälper inte dig så mkt.
Re: s38 låda , modifikationer
Posted: 12 Sep 2012, 02:50
by jorgen
förstår inte hysterin att åka med så sjukt låga utväxlingar i diffen. En bil ska orka med att köras mot varstopp på högsta växelen. Kanske coolt på zatzy o påstå att ens bil ska göra över 300khm enligt autopowers tabell men knappat något som impar på mej. Det är ju knappast så att em m5e34 kommer att kännas som pigg med en zf o en 2.65 utv i baken...
Sv: s38 låda , modifikationer
Posted: 12 Sep 2012, 05:40
by Dawe_A
Vem har nämt att det ska vara 2.65 i diffen?
Med min m535 har jag väldigt låg utväxling och den känns väldigt pigg. Enligt panelen har jag 1800 rpm i 100km/h . M5an har strax under 3000 cirka och det är inte alls kul att låta maskin tugga i 4500rpm i låt säga 30 mil .
Eftersom att jag kommer kunna dra lite längre på varje växel så tror jag bilen kommer gå snabbare tider på 402m också för den sakens skull..
Vi gillar helt enkelt olika:)
skickat från en telefon
Re: s38 låda , modifikationer
Posted: 12 Sep 2012, 07:04
by HenrikF
en m5 klarar av att ligga på 4500rpm i 30mil. Var inte orolig.
Re: s38 låda , modifikationer
Posted: 12 Sep 2012, 13:11
by Daniel86
Ja det är klart den klarar 4500 i 30 mil men hur kul är det?
Jag bryr mig inte i hur fort bilen går, det är mer att hålla lagom låga varvtal när man förflyttar sig från a-b som är det sköna.
Drar dessutom en skvätt mindre bensin och det skadar inte.