Page 1 of 2
utväxling bmw för stripp?
Posted: 26 Dec 2005, 08:50
by Nicke Blom
Tjena
Jag har byggt en 525-24v turbo en olättad bil
som ska testköras lite när snön smält bort!
motorn ska väl ge 450-500hk iaf när allt
är färdigmappat..(helst mer)
har nu utväxling 3,20 ca.
vad kan vära lämplig utväxling för stipp?
Jag måste nämligen byta till en diffbromsad axel
då det sitter en klump utan nu!
det blir nog ca 26tum höga hjul eller 235/45-17
förslag?? nån kanske har nåt liggandes?
Posted: 26 Dec 2005, 10:54
by Love
M5:ans klump har 3,90 i utväxling,den borde funka bra.
Har tänkt köra en så'n på min 535:a.
nej
Posted: 26 Dec 2005, 11:26
by Nicke Blom
Okej 3,90 då varvar väl min ihjäl?
Vad har du för hastighet då vid 6500rpm??
jag tror jag har 1-1 på 5an.
Posted: 26 Dec 2005, 11:49
by Love
Svårt att svara på vad min varvar då den inte är ihopplockad!
Men varva ihjäl den lär du inte lyckas med.En Volvo med 3.90-4.10 utväxling varvar ca:3000v/min på 4:an(1:1)men då är det med standard däck,ska du åka med högre däck så minskar ju varvet lite.
Ska du ha en optimal utväxling för strippen så ska man räkna på det där,så att man åker på högsta växeln och nästan har slut på varv när man går i mål.
Lite krångligt att få till det där,men får man till det så tjänar man också lite tid!
viktigt
Posted: 26 Dec 2005, 16:50
by Nicke Blom
jag vill det ska vara perfekt... inte nästan okej!
går att räkna på
www.autopower.se men min dator vill inte=?
Posted: 26 Dec 2005, 18:53
by Love
Var på Autopower kan man räkna på sån't?
Även om det går att räkna ut utväxlingar och sån't,så måste man ju uppskatta på ett ungefär vilken sluthastiget man kommer få innan man kan börja räkna.
Sluthastigheten bestämmer ju delvis vad för utväxling man behöver,och tvärtom så bestämmer utväxlingen delvis vad du får för sluthastighet
Usch! Nu blev det invecklat,känner att jag är ute på djupt vatten här!Nå'n med mera koll på läget som kan rätta mig/förklara mer ingående?
Posted: 26 Dec 2005, 23:05
by M3JONAS
M5:ans 3,91 kommer nog att funka bra på strippen men frågan är hur kul det kommer att bli att åka med bilen på gatan om du tänkt ha den att flytta arslet med och inte bara busa med...
Posted: 26 Dec 2005, 23:35
by Bmwandreas
Jag har 3.91 samt 1:1 på femman i 525an.
Den gjorde 210km/h fullt på 5:an.
3.20 blir bra.
Posted: 26 Dec 2005, 23:54
by worre
min gick också på stoppen i 210 med 3.91
Posted: 27 Dec 2005, 00:45
by Fredde
3.91 e för högt, ärtan du växla ju till 2an innan 60foten
Posted: 27 Dec 2005, 06:02
by Nicke Blom
tror jag hade en 3,30 på g kanske funkar?
Posted: 27 Dec 2005, 09:54
by Love
Såg på realoem.com att det sitter både 3.45 och 3.64 på 535 E34,det kanske kan vara ett alternativ,om det är som många tror att det varvar slut med en 3.91.
Antal hk och vikt på bilen spelar ju också en liten roll i vad för utväxling man behöver
Posted: 27 Dec 2005, 09:59
by Love
Bmwandreas wrote:Jag har 3.91 samt 1:1 på femman i 525an.
Den gjorde 210km/h fullt på 5:an.
3.20 blir bra.
Vad körde du för tider,ET och sluthastighet,med den utväxlingen och hur mycket hk var det i motorn?
Posted: 27 Dec 2005, 10:15
by Bmwandreas
Jag körde 7.44@151km/h samt 11.86@189km/h.
Bästa 60 fot tror jag var 1.67.
Jag vägde bilen till 1600kg, så det borde varit över 500hk.
JAG HAR
Posted: 27 Dec 2005, 11:09
by tony
4.10-4.11..BEROENDE ´på mod på bakaxeln..
på min gammla bmw..
(orginalfälgar ) toppar 170 km vid 6000 rpm..
det är inte som en gammal volvo 140..
det funkar mycket bättre i en bil som bmw..givetvis med turbo.
satte på 16 tums BBS FÄLGAR. Å DÅ FÅR MAN JU RÄKNA OM..men det märks knappt.
Posted: 28 Dec 2005, 06:21
by Nicke Blom
Åka 170km/h är ingen bra slutfart på strippen iaf
då jag körde 169 med gamla asconan på 201m
:)
Posted: 28 Dec 2005, 20:48
by tony
Nej..jag åker inte på strippen med den..
skulle inte upp på strippen om jag hade haft 500 hk..i den.
efttersom bilen är en m10 orginal med turbo och brytare.. 40 delortor.
jag har kört 195 km med den i toppfart....detta med 4.10 i utväx.
tar inge länge på gatan till korvkiosken...tror det är avestas slöaste bmw turbo...