Page 1 of 1
540 Bromscylinder i en E30
Posted: 20 Aug 2012, 20:28
by Nengel
Håller på att montera en huvudbromscylinder från en E34 540 i min E30 och har en fundering. Jag har ingen ABS i bilen så originalcylindern har tre utgångar, en bak och två fram. Den cylindern jag har fått tag i är till en 540 med ABS och har bara två utgångar, en fram och en bak. Visst borde det väl funka att montera en T-koppling på framsystemet och på så sätt få dubbla utgångar? Den ska ju i originalbilen räcka till båda framhjulen. Eller tänker jag helt fel?
/Niklas
Re: 540 Bromscylinder i en E30
Posted: 20 Aug 2012, 21:38
by bmw-slangen
Satt precis och funderade på samma sak!
Fast i mitt fall sitter jag med en 25.40 mm huvudbromscylinder från en E32 och denna har bara två utgångar, och min gamla E30 323i hade heller ingen ABS dvs tre utgångar på huvudbromscylindern.
Av en ren slump så körde jag ned huvudet i en E34 518i idag och denna hade ingen ABS, men huvudbromscylindern hade ändåså bara två utgångar. BMW hade satt ditt ett t-kors vid varje utgång - tog en halvdålig bild med min mobil. Om det blev något på bilden så slänger jag upp den!
Re: 540 Bromscylinder i en E30
Posted: 20 Aug 2012, 22:47
by bmw-slangen
Här är bilden.
Som du ser så går ett rör från bakre anslutningen på BMC till ett t-kors och sedan delas det upp och ett rör går till fram och ett till bak.
Likadant med främre anslutningen på BMW, går ett rör därirån till ett t-kors som sedan delas upp och ett rör går till fram och ett till bak.
Då det är ett tvåkrets-system så servar bakre anslutningen höger fram / vänster bak och den främre anslutningen servar vänster fram / höger bak.
Fast på min E30 323i har jag en tryckreducerare monterat på röret som går till bakbromsarna (delar ju upp sig i ett t-kors senare). Men kan inte se någon sådan på denna E34 518i, undrar varför?
Re: 540 Bromscylinder i en E30
Posted: 20 Aug 2012, 22:53
by bmw-slangen
Fast när jag tittar i ETK så kan jag inte hitta att det ser ut som på bilden... Hmmmm, mysko...
Re: 540 Bromscylinder i en E30
Posted: 21 Aug 2012, 15:54
by moonzhine
du sätter ett t-rör på den främrekretsen bara..har för mej att ja använde den bakre anslutningen på cylindern till frambromsarna men de ser du om du kollar på cylindern..
Re: 540 Bromscylinder i en E30
Posted: 21 Aug 2012, 16:56
by Nengel
Låter bra. Misstänkte att det skulle gå att göra så men ville få det bekräftat
Tackar!
Re: 540 Bromscylinder i en E30
Posted: 21 Aug 2012, 18:57
by nicnir90
bmw-slangen wrote:Fast på min E30 323i har jag en tryckreducerare monterat på röret som går till bakbromsarna (delar ju upp sig i ett t-kors senare). Men kan inte se någon sådan på denna E34 518i,
Det var inte så att du hade trummor bak? (kan inget om E30 så vet inte ifall de förekom)
För isåfall beror det på dem, de kräver annat tryck än skivbromsar
Och även med skivbromsar bak kan det ju vara för att förhindra bakhjuls låsningar.
Re: 540 Bromscylinder i en E30
Posted: 21 Aug 2012, 20:09
by bmw-slangen
nicnir90 wrote:bmw-slangen wrote:Fast på min E30 323i har jag en tryckreducerare monterat på röret som går till bakbromsarna (delar ju upp sig i ett t-kors senare). Men kan inte se någon sådan på denna E34 518i,
Det var inte så att du hade trummor bak? (kan inget om E30 så vet inte ifall de förekom)
För isåfall beror det på dem, de kräver annat tryck än skivbromsar
Och även med skivbromsar bak kan det ju vara för att förhindra bakhjuls låsningar.
Jo, trumbromsar förekom på E30 - fast 323i eller 325i hade aldrig detta.
Såg att jag uttryckte mig lite otydligt. Att tryckreduceraren är där för att förhindra bakhjulen att låsa sig är jag helt på det klara med. Jag har till och med transferkurvan (man kan se att den är linjär upp till 25 bar och därefter börjar den reducera enligt nedanstående bild).
Därför är jag lite förvånad varför E34 518i inte har någon tryckreduceringsventil? Med den t-kors-koppling jag visade tidigare så blir det samma tryck i alla rören. Fast det slog mig nu - 518i har ju trumbromsar där bak! Varför skickar man samma tryck till trumbromsarna om de vill ha ett annat tryck? Skulle kunna vara så att de är dimensionerade för att ta emot samma tryck som skivbromsarna och eftersom trumbromsarna är mindre effektiva finns det ingen risk att de låser sig före frambromsarna och ingen reduceringsventil behövs helt enkelt.