Page 1 of 2

E30 m60b40 v8

Posted: 18 Aug 2012, 18:22
by spetsen
Ett litet klipp på mitt senaste projekt:)

http://www.garaget.org/video/126516" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: E30 m60b40 v8

Posted: 18 Aug 2012, 18:41
by patte
såg ut att gå fint och låta fint :)

Re: E30 m60b40 v8

Posted: 18 Aug 2012, 19:13
by BmWkrille
Fan va gött! börjar bli ett gäng med v8 i e30 nu :) hehe tycker du den e slö? tyckte det börna fint på fyran med?! :D

E30 m60b40 v8

Posted: 18 Aug 2012, 21:25
by Christian.N
Man vänjer sig snabbt! Skulle inte skada med några hundra hästar till ^^

Re: E30 m60b40 v8

Posted: 19 Aug 2012, 09:24
by spetsen
Lite ironi i det där med slö haha :) är grymt imponerad vilket drag det är på alla växlar. skjuter på som tusan.

Ska väl ta mig tid och prova ställa om kammarna någon dag och se om det blir mer ös :)
Är det stor skillnad och köra med lätta svänghjulet?:)

Re: E30 m60b40 v8

Posted: 19 Aug 2012, 09:34
by BmWkrille
spetsen wrote:Lite ironi i det där med slö haha :) är grymt imponerad vilket drag det är på alla växlar. skjuter på som tusan.

Ska väl ta mig tid och prova ställa om kammarna någon dag och se om det blir mer ös :)
Är det stor skillnad och köra med lätta svänghjulet?:)
aaa jag menar de :D jag tycker också det går fan så mycket bättre än jag kunde föreställa mig! :)
Med lättat svänghjul så blir den väldigt rapp på gasen, så det kan jag varmt rekomendera. Den hade lite svårt att hämta upp tomgång i början, men det adaptera den upp ganska fort. Jag trodde först det skulle bli svårt att komma iväg, kärringstopp etc men ingen tendens till det alls!

Vrida kammar gör också susen i maskin!

E30 m60b40 v8

Posted: 19 Aug 2012, 10:51
by Christian.N
Är riktigt rapp med lättat svänghjul så det kan jag rekomendera, kör 6puck sinter med hård 765 platta och jag har aldrig fått motorstopp, den bara hoppar fram så är man iväg ändå om man klantar sig haha..

Men mer hästar kunde inte skada, ska prova på 3 liters toppar i vinter med 4liters ventiler (om det går) plus sprut och så.. Har allt utom sprut så värt att ge det ett försök!

Re: E30 m60b40 v8

Posted: 19 Aug 2012, 10:56
by spetsen
Låter bra det:) Får bli att byta ut det i vinter i samband med kompressor bygge :D

Kör ni med original bromsar btw?

E30 m60b40 v8

Posted: 19 Aug 2012, 11:36
by Christian.N
Ja än så länge är det orginal bromsar, ska bytas ut det också!

Och funkar det inte som jag vill med byte av toppar så blir det kompressor för min del också :)

Re: E30 m60b40 v8

Posted: 19 Aug 2012, 14:10
by BmWkrille
Jag kör med e38 brembo ok som nyper på audi s3 skivor, men jag skall nog slänga på 540 ok istället för jag har problem att få på fälgar med dom gigantiska oken...

Re: E30 m60b40 v8

Posted: 19 Aug 2012, 16:00
by spetsen
Okej okej.
Jag tänkte bygga om till 5 bult runt om med compact bärarmarna bak och e36 fjäderben fram och köra m3 bromsar.
Kör ni båda med 540 bromservon? Tänkte om era pedaler är trögtrampade som tusan?

Re: E30 m60b40 v8

Posted: 19 Aug 2012, 16:23
by BmWkrille
spetsen wrote:
Kör ni båda med 540 bromservon? Tänkte om era pedaler är trögtrampade som tusan?
Japp, jag gör iaf. Men nej, inte trögtrampat alls. Skulle kunna tänka mig att 540ins huvodbromscylinder är alldeles för stor till org e30 bromsar, därav att det blir trögtrampat, om det nu inte läcker om ditt servo?!

E30 m60b40 v8

Posted: 19 Aug 2012, 17:01
by Christian.N
Japp 540 servo och inte det minsta tungtrampat, upplever typ ingen skillnad faktiskt..

Re: E30 m60b40 v8

Posted: 19 Aug 2012, 18:06
by spetsen
systemet är då tätt är jag säker på.
vad kör du för tum på fälgarna? har du adapter för e38 oken?:)

Re: E30 m60b40 v8

Posted: 19 Aug 2012, 18:57
by BmWkrille
hemmabyggda adapters. Har 16” fälgar med högt ET samt 30mm spacers för att oken ska gå fritt. Har m3 skärmar så det får plats, men med org skärmar fick jag ställa elak camber för att få in dom...

Re: E30 m60b40 v8

Posted: 20 Aug 2012, 20:09
by spetsen
Okej! Kör 18 tum så borde ju vara gått om plats:)
Får se om jag kör ett kitt från ZAK som säljer adapter och ok.

Btw har du fått igång original varvräknare i karossen?

Re: E30 m60b40 v8

Posted: 20 Aug 2012, 20:35
by BmWkrille
Det är inte tum storleken på fälgarna som gör det trångt, utan det är pga att bromsskivan har väldigt lite inpressning och brembo oken är tjocka som as och bygger utåt. Så det finns nog ingen fälg som passar utan massa spacers.

Japp, min org varvräknare funkar. Bytte chip i instrumentet från en 4cyl e30, sen köpte jag ett litet kretskort av en tysk som finns på http://www.300mm.de" onclick="window.open(this.href);return false;