E30 340 V8
Posted: 06 Aug 2012, 07:25
Detta är väl tänkt och bli en förädlad lekbil som kommer tuktas utan gränser.
Började i april att köpa mig grejer för ett nytt m50b25 bygge. Inkasserade. motor. koppling svänghjul låda så det nästintill bara var att hänga i en kaross igen. Var ju bara karossen som saknades. Men eftersom att folk tycker att rostiga e30 lik är mer värt en guld så fick jag aldrig tag på någon kaross. tänker inte betala 15 - 25k för något som ser ut att legat på havsbotten i några år
Dock så ändrades planerna angående motor val då det kom upp en tråd på ppf med komplett motor kitt till e30. M60b40 v8 med 6 petad m5 e39 låda. allt färdigt att bara sätta i kaross. Då jag alltid tyckt det är så jävla brutalt med den motorn i e30 karossen så slog jag till och köpte detta för en slant och nu har det legat i garaget sen i slutet av maj i väntan på kaross.
Detta är då den absolut billigaste och mest prisvärda e30 som jag någonsin kommer över då jag gav 4000 för den. För det priset så finns det ingenting att klaga på.
E30 318is 1990
specifikation på vad som ska bytas eller göras om.
# Rensa bilen på onödig el. Högtalar kablar och sånt tjafs.
# E36 styrväxel med servo är prio då jag tror styrväxeln som sitter på är paj. tungstyrd som tusan.
# Hänga i M60b40 tillsammans med m5 e39 växellådan
# Då jag är helt såld på Yrondell 58 fälgar på e30 så kommer jag byta till E36 fjäderben fram och e36 Compact bärarmar bak. e36 bromsar runtom. "Vinter projekt"
# Rostlagning. omlackering och toning av rutor (Inte helt undra på detta)
# Fullbur (Alla säger åt mig att det är något jag BÖR ha) Morsan sa tomt att hon skulle betala för fullbur om jag satt i den innan jag börjar åka med bilen
allt kommer inte hända i ordning. tar saker till och från när jag känner för det. Prio är ju att få igång den och köra haha
Tänkte jag skulle ta en bild på kärran i garaget innan jag började plocka isär men ni tror att man kom ihåg det? Ivrig som tusan på att göra plats för V8an haha
Motorn är urlyft och rensat bort onödig el.
Motorlyft är fan i mig överskattat. Volvo BM levererar!
20mm distanser för att flytta ned framvagnen.
Tog till latsidan istället för att svarva distanser på 13mm så tog jag istället lämplig mutter och en bricka som blev exakt 13mm Hört att man kan köra allt mellan 13 - 20mm så det väljer man själv.
Övre delen från e30 rattaxelknuten och så använda jag övre delen av e36 rattaxelknuten och kapade i någorlunda korrekt längd. Tog en rörbit som jag fick lov att knacka i båda rattaxelknutarna i.
Tar inte på mig något ansvar om någon provar på detta själv. vet inte om det håller haha
Monterade även dit nya e36 styrleder och det verkar lira jäkligt bra Nöjd som tusan.
Rev även isär fronten för att komma åt bättre. är tänkt att jag ska bygga avtagbar front med snabbfästen för kofångare och spoiler. Detta får dock fortsätta i ett senare skede då jag är så jäkla sugen att få i motorn och få det att lira med styrservon och alltihop:D
Tog ner tråget för att inspektera oljepumpen. Sägs att skruvarna vill lossna och kedjan blir slapp ganska fort.
Kedjan var skitslak och ingen av bultarna till oljepumphuset satt fast.
Kortad 540 kardan med ombyggt fäste.
Tog ut ekipaget för lite fotografering
Då jag väntade på grejer så tog jag tag i hytten.
Efter 3 - 4 timmars slit med Steel panther dunkandes i högtalarna så blev resultatet kanon. Kladdat på lite rostskyddsfärg där jag varit och slipat.
var till Rolf eriksson lastvagnar i mora och fick alla slangar för styrservon pressade. Tackar Slangkalle för bra pris och service.
Som vi noterat tidigare så är det förbaskat trångt under huven så gjorde det enkelt för mig. småbökigt och komma åt och skruva av locket och fylla på atf oljan
Nu hoppas jag bara att allt är kopplat som det ska
Kylaren är även på plats. två vinkeljärn i botten och original infästning upptill
All el kopplades klart och resulterade med provstart. Nöjd kille
http://www.garaget.org/video/125920" onclick="window.open(this.href);return false;
Återstår att göra
# Snygga till elen
# Bygga avgas. Kommer dra två rör hela vägen in i en magnaflow ljuddämpare.
# Fullbur.
# Coilovers
# Byta alla bussningar och framvagns kitt.
Började i april att köpa mig grejer för ett nytt m50b25 bygge. Inkasserade. motor. koppling svänghjul låda så det nästintill bara var att hänga i en kaross igen. Var ju bara karossen som saknades. Men eftersom att folk tycker att rostiga e30 lik är mer värt en guld så fick jag aldrig tag på någon kaross. tänker inte betala 15 - 25k för något som ser ut att legat på havsbotten i några år
Dock så ändrades planerna angående motor val då det kom upp en tråd på ppf med komplett motor kitt till e30. M60b40 v8 med 6 petad m5 e39 låda. allt färdigt att bara sätta i kaross. Då jag alltid tyckt det är så jävla brutalt med den motorn i e30 karossen så slog jag till och köpte detta för en slant och nu har det legat i garaget sen i slutet av maj i väntan på kaross.
Detta är då den absolut billigaste och mest prisvärda e30 som jag någonsin kommer över då jag gav 4000 för den. För det priset så finns det ingenting att klaga på.
E30 318is 1990
specifikation på vad som ska bytas eller göras om.
# Rensa bilen på onödig el. Högtalar kablar och sånt tjafs.
# E36 styrväxel med servo är prio då jag tror styrväxeln som sitter på är paj. tungstyrd som tusan.
# Hänga i M60b40 tillsammans med m5 e39 växellådan
# Då jag är helt såld på Yrondell 58 fälgar på e30 så kommer jag byta till E36 fjäderben fram och e36 Compact bärarmar bak. e36 bromsar runtom. "Vinter projekt"
# Rostlagning. omlackering och toning av rutor (Inte helt undra på detta)
# Fullbur (Alla säger åt mig att det är något jag BÖR ha) Morsan sa tomt att hon skulle betala för fullbur om jag satt i den innan jag börjar åka med bilen
allt kommer inte hända i ordning. tar saker till och från när jag känner för det. Prio är ju att få igång den och köra haha
Tänkte jag skulle ta en bild på kärran i garaget innan jag började plocka isär men ni tror att man kom ihåg det? Ivrig som tusan på att göra plats för V8an haha
Motorn är urlyft och rensat bort onödig el.
Motorlyft är fan i mig överskattat. Volvo BM levererar!
20mm distanser för att flytta ned framvagnen.
Tog till latsidan istället för att svarva distanser på 13mm så tog jag istället lämplig mutter och en bricka som blev exakt 13mm Hört att man kan köra allt mellan 13 - 20mm så det väljer man själv.
Övre delen från e30 rattaxelknuten och så använda jag övre delen av e36 rattaxelknuten och kapade i någorlunda korrekt längd. Tog en rörbit som jag fick lov att knacka i båda rattaxelknutarna i.
Tar inte på mig något ansvar om någon provar på detta själv. vet inte om det håller haha
Monterade även dit nya e36 styrleder och det verkar lira jäkligt bra Nöjd som tusan.
Rev även isär fronten för att komma åt bättre. är tänkt att jag ska bygga avtagbar front med snabbfästen för kofångare och spoiler. Detta får dock fortsätta i ett senare skede då jag är så jäkla sugen att få i motorn och få det att lira med styrservon och alltihop:D
Tog ner tråget för att inspektera oljepumpen. Sägs att skruvarna vill lossna och kedjan blir slapp ganska fort.
Kedjan var skitslak och ingen av bultarna till oljepumphuset satt fast.
Kortad 540 kardan med ombyggt fäste.
Tog ut ekipaget för lite fotografering
Då jag väntade på grejer så tog jag tag i hytten.
Efter 3 - 4 timmars slit med Steel panther dunkandes i högtalarna så blev resultatet kanon. Kladdat på lite rostskyddsfärg där jag varit och slipat.
var till Rolf eriksson lastvagnar i mora och fick alla slangar för styrservon pressade. Tackar Slangkalle för bra pris och service.
Som vi noterat tidigare så är det förbaskat trångt under huven så gjorde det enkelt för mig. småbökigt och komma åt och skruva av locket och fylla på atf oljan
Nu hoppas jag bara att allt är kopplat som det ska
Kylaren är även på plats. två vinkeljärn i botten och original infästning upptill
All el kopplades klart och resulterade med provstart. Nöjd kille
http://www.garaget.org/video/125920" onclick="window.open(this.href);return false;
Återstår att göra
# Snygga till elen
# Bygga avgas. Kommer dra två rör hela vägen in i en magnaflow ljuddämpare.
# Fullbur.
# Coilovers
# Byta alla bussningar och framvagns kitt.