Page 1 of 1

Oljefilterhus till s50 (för oljekylning)

Posted: 23 Jul 2012, 17:12
by *L.R*
Hjälpte till med att bygga lite oljekylare till en bekant. (lägger upp denna tråd för att jag själv inte hittade denna info)

Tyckte det var dyrt och svårt att få tag i oljefilterhus till s50 eller liknande lösning.

BMW leverade fabriknytt oljefilterhus för 3080 kronor ink moms (utan verkstadsrabatt)
Sett annonser på begagnade upp emot 2000 kr + frakt.

För den som vill ha gängande anslutningar är hålen ca 14,5mm

Vilket gör att det går fint att slå en m16*1,5 gäng direkt i hålen.
Image

För AN10 anslutning:
Köp en an-koppling m16*1,5 -> AN10 (hittade inte denna som hydraulikkoppling i en del) (ca 150 kr styck)
eller hydraulkoppling JIC (37grader kona) m16*1,5 -> 3/4 - 16 med adapter 3/4 -> 7/8-14 (ca 50-60 kr för två nipplar))

För AN8 anslutning
Köp en an-koppling m16*1,5 -> AN8 (ca 150 kr styck)
Köp en hydraulkoppling JIC (37grader kona) m16*1,5 -> 3/4 - 16 (ca 25 kr styck)


Kanske finns någon detta intressant, annars kan tråden låtas falla, eller raderas.

Re: Oljefilterhus till s50

Posted: 23 Jul 2012, 17:39
by Mr EmCom
Mycket bra!
Men s50 husen var väll termostat? Har m50 det med?

Re: Oljefilterhus till s50

Posted: 23 Jul 2012, 17:57
by Daniel86
Nej ingen termostat på m50, men de går ju alltid och sätta på slangen om man vill.

Re: Oljefilterhus till s50

Posted: 23 Jul 2012, 20:04
by *L.R*
Av konstruktionen att döma tror jag att det kommer att ciruklera mkt dåligt genom att bara borra upp hålen i ett vanligt m50oljefilterhus. Termostaten styr om flödet från från filtret ute genom kylaren. Tar du bara upp hålen i huset har du inget som leder ut det till kylaren.

Re: Oljefilterhus till s50 (för oljekylning)

Posted: 24 Jul 2012, 05:05
by Daniel86
Jag har gjort precis som du och det har även polarn min. Gängat till m16x1.5 sen m16-an10 adapter.
Han har kört så i flera år och det fungerar fint.