Page 1 of 2
Ni med m60b40, trimtips
Posted: 19 Jul 2012, 19:56
by BmWkrille
Det sitter hyffsat vassa kammar org i våra m60. Dom är ganska snällt ställda från fabrik.
http://www.bimmerboard.com/forums/posts/775197" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har ställt exakt efter hans siffror och bänkat före och efter. Min bil gav 274hk innan och 297hk efter vridning.
Som han skriver förlorar man en aning mellanregister. Men den går mycket jämnare på tomgång/lågvarv och ryter som fan efter 4000rpm

Re: Ni med m60b40, trimtips
Posted: 19 Jul 2012, 22:26
by Sten
Riktigt bra effektökning,motorhk alltså?!
Nått annat gjort avgas,kattar,mm?
Ni med m60b40, trimtips
Posted: 19 Jul 2012, 23:24
by Christian.N
Det där kan ju absolut vara värt att kolla upp! Skummade bara genom den andra sidan då jag använder telefonen nu men är det ställbara kamdrev orginal på M60?
Kanske måste byta en topplockspackning på min så då kanske
man skulle ställa om kammarna på samma gång..
Re: Ni med m60b40, trimtips
Posted: 19 Jul 2012, 23:38
by Jens92
Så här ser kamdreven på m60 ut

Ni med m60b40, trimtips
Posted: 20 Jul 2012, 01:01
by Christian.N
Tackar tackar

Re: Ni med m60b40, trimtips
Posted: 20 Jul 2012, 09:27
by BmWkrille
Sten wrote:Riktigt bra effektökning,motorhk alltså?!
Nått annat gjort avgas,kattar,mm?
Japp, det är motorhästar. Det enda som är gjort är öppet filter, racekattar, dubbla 2.5tums rör
Re: Ni med m60b40, trimtips
Posted: 20 Jul 2012, 10:07
by alpinabiturbo
Cool som fan!
Re: Ni med m60b40, trimtips
Posted: 21 Jul 2012, 09:22
by Jepp-e
Ingen som kör m62? (4,4) om ni har den första m62 motor utan vanos och enkel kamkedja, så ska m60 topparna passa! och dem har mindre förbrännings rum och vassare kammar! De är nått jag ska pilla med i vinter iaf!
Mvh Jeppe
Re: Ni med m60b40, trimtips
Posted: 22 Jul 2012, 10:56
by cossi-bmw
m60b30 topparna passar på m60b40 in rätt på och ger högre komp, vet dock inte hur mycket
Ni med m60b40, trimtips
Posted: 22 Jul 2012, 11:03
by Christian.N
Helt säkert att B30 topparna passar?
Har en står så man kanske skulle smälla på dom om ena toppackningen har gått på min? När man ändå river..
Är det någon skillnad på kammarna?
Och om det är nån skillnad funkar B40 kammarna ihop med B30 topparna på en B40 maskin?
Re: Ni med m60b40, trimtips
Posted: 22 Jul 2012, 14:08
by Andy_b
Det ska va samma kammar i b30-b40
problemet med b30 toppar är att dom har 2mm mindre ventiler
men med b40 ventiler eller större med tillhörande portning så tror jag det kan bli ricktigt bra
det och 300hk gas så är man hemma sen

Re: Ni med m60b40, trimtips
Posted: 22 Jul 2012, 14:47
by cossi-bmw
samma kammar, men insugs ventilerna e till och med 3mm större och avgas 2mm större, dock så tror jag att kompet väger upp flödet i b30 topparna,
jag har separata spjäll som e anpassade till m60 motorn och dom ihop med b30 toppar på en b40 motor och autronic har lämnat 359 whp
Ni med m60b40, trimtips
Posted: 22 Jul 2012, 16:23
by Christian.N
Okej, får se hur man kör. Tåls att fundera på iaf..
Speciellt om kompet överväger attdet är
Mindre ventiler..
Re: Ni med m60b40, trimtips
Posted: 22 Jul 2012, 16:53
by Andy_b
Undra hur maskin din skulle må av b40 ventiler då

Re: Ni med m60b40, trimtips
Posted: 22 Jul 2012, 17:37
by BmWkrille
cossi-bmw wrote:samma kammar, men insugs ventilerna e till och med 3mm större och avgas 2mm större, dock så tror jag att kompet väger upp flödet i b30 topparna,
jag har separata spjäll som e anpassade till m60 motorn och dom ihop med b30 toppar på en b40 motor och autronic har lämnat 359 whp
Coolt!! de va inte illa!! orörda kanaler i b30 toppen?
Ni med m60b40, trimtips
Posted: 22 Jul 2012, 18:06
by Christian.N
Kanske skulle riva B30 topparna och lämna iväg för lite bearbetning, testa montera B40 ventiler och så..
Nu blev jag lite sugen

Re: Ni med m60b40, trimtips
Posted: 22 Jul 2012, 18:29
by Andy_b
Men boys........ TURBO