Kallentoft - M5 S62
Posted: 18 Jul 2012, 14:58
Efter att ha läst på detta forum nu under några års tid känns det som man kan bidra lite vad man själv pysslar med. Skall försöka uppdatera vad jag gör med mina slädar.
Efter att ägt en M3 E46 och kört lite bankörning med var jag fast i hobbyn och beslutade mig att påbörja mitt första banbygge. Valet föll konstigt nog på en M5 e34 -93. Planen från början var att byta till lite stöddigare chassi och R-däck, men alla vi som bygger vet ju hur det kan sluta. Bilen är långt ifrån "färdig" idag och jag vidareutvecklar den ständigt. Mitt mål är att än dag sätta grymma tider runt om Sveriges alla banor. Timeattack är helt klart lockande!
Den Svarte M5:an (Blivande Timeattack)
Det har nu gått 3år sedan jag skaffade bilen. Mycket tid har gått till att "göra om göra rätt" och att ta reda på alla regler och hur saker skall byggas. Beslutade mig tidigt att göra allt själv och då tar det lite tid når man inte har bytt ett däck på en bil innan.
Kommer inte ihåg allt men här är en liten spec:
Kaross/Chassi
-Kaross sömsvetsad och skrapad från tektyl
-Fullbur
-Ledlager i alla länkarmar
-Knivkränager fram, hårdare bak
-Fullt justerbar bakvagn DTM
-Stumt monterad bakvagnsbrygga
-4-vägs Proflex runt om byggt av Sellholm
-Alcon bromsar Sellholm
-Ledlager i topplagringar med justermöjlighet
-Styrväxel
-mm
Motor/Drivlina
-S62B49 bakflyttad
-Vortech kompressor
-Köhler block off
-Egenbyggda headers
-3,5 avgas i RF
-Bosch 1200cc spridare
-Bremi VAC-spolar
-CNC fräst svänghjul
-Tilton 2-skivig
-Tilton hydraliskt utramningslager
-Vipec V88
-2st bosch 044
-4L catchtank
-45L Egenbyggd feulcell
-Nuke bränslefilter
-I tanken E85 och RedLine SI-Alcohol
-mm
Övrigt
-Egenbyggd Aero
-Sparco ProADV
-6-punkts bälte
-Sparco ratt
-Egenbyggt spakställ
-AIM-dash
-AIM GPS
-Aim Loggning
-innovative övriga mätare
-plastrutor
-mm
Framtidsplaner
-Lägre
-Bredare
-295 R-däck bak
-255 R-däck fram
-Dinan front
-Porsche Cup Vinge
-Ev sekventiell låda
Finns mycket att berätta men den som vill veta mer kan gå in på http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=57345&start=0
Liten bild på hur den såg ut sommaren 2011 med 540 motor:
Den silvrige 190E
Har letat länge efter en andra bil att bygga vidare på. Vad jag lärt mig hittills är att det ibland kan vara värt att köpa en fungerande bil, då man får så pass mycket på köpet. Det var så klart inte tänkt att bli en 190E från börja men turbo visste jag att jag ville ha. Efter tipps från en god vän blev det att slå till på Johan´s välbyggda Mercedes 190E 3.2 turbo. Ångrar inte sekund att det blev en 190E. Kommer att bygga vidare på denna så som jag vill ha den.
Lien spec på 190E idag:
Motor/Drivlina
M104, 24V 3.2L sexa på 220 originalkusar.
Renoverat block, nya lager.
Renoverad topp, nya ventiler, tätningar, inslipad och planad
H-profilstakar
Svarvade originalkolvar med nya ringar
Hemmabyggt grenrör, twin entry med EGT
Autronic laddtrycksventil.
2st Tial MV-S Wastegates
Garrett GT42 turbo
Tial Q 50mm.s BOV
3.5" downpipe uttag för bb och smalbandslambda
3" avgas hela vägen, en enkel dämpare bak
6st VAG 115R COP-spolar
Hemmabyggt 60-2 trigger bak på svänghjulet
Bosch EV14 1700cc spridare.
BJP-race fuelrail.
Aeromotive A1000 BTR
2st Bosch 044 soppapumpar
60L Fuel cell
1/2" bränsleledning i aluminium, 3/8 retur
dubbla RS4 Bosch bränslefilter
E85 körs med RedLine SI-Alcohol
Vipec V44 sprut
AEM brebandslambda
Mindre generator monterad
Mindre startmotor
717.404 getraglåda från 2.3-16V
planat svänghjul ombyggt för 618 tryckplatta
6 puckad "stel" sinter
Lamellbromsad diff, ASD
mm.
Kaross/Chassi
Ambulansfjädrar från W210
Förstärkta gasdämpare runt om
Stelopererad subframe, nya stag och bussningar i hela bakvagnen
Sportbromsar från Mercedes C-Klass 2009
M5 bygget började på hösten 2010
Färdig för att lackas
Fick tag i riktig thinner baserad färg så efter 8h i lackboxen var hade man bra ont i huvudet.
Cockpiten sommren 2011
Första testkörning blev att svina utan rutor
Efter några testkörningar kunde jag konstatera att kopplingen inte hängde med, in igen i garaget ca 2månader och ut igen för att göra banpremiär.
Trotts mycket strul och ringrostig förare hittade jag tillslut bilen i slutet av förra säsongen. Då med 286hk, nästa gång jag är ute med bilen kommer den bli betydligt argare.
Lite bilder på hur det går idag.
Passar in motorn
Mycket att bygga om för att få motorn ca 15cm längre bak i bilen. Då gäller det inte plåtarbete utan mer styrning och chassi.
3.5" hela vägen RF
Hoppas det kommer bli bra. Uppdaterar det jag kommer att göra med 190E när jag orkar nästa gång.
mvh// Kallentoft
Efter att ägt en M3 E46 och kört lite bankörning med var jag fast i hobbyn och beslutade mig att påbörja mitt första banbygge. Valet föll konstigt nog på en M5 e34 -93. Planen från början var att byta till lite stöddigare chassi och R-däck, men alla vi som bygger vet ju hur det kan sluta. Bilen är långt ifrån "färdig" idag och jag vidareutvecklar den ständigt. Mitt mål är att än dag sätta grymma tider runt om Sveriges alla banor. Timeattack är helt klart lockande!
Den Svarte M5:an (Blivande Timeattack)
Det har nu gått 3år sedan jag skaffade bilen. Mycket tid har gått till att "göra om göra rätt" och att ta reda på alla regler och hur saker skall byggas. Beslutade mig tidigt att göra allt själv och då tar det lite tid når man inte har bytt ett däck på en bil innan.
Kommer inte ihåg allt men här är en liten spec:
Kaross/Chassi
-Kaross sömsvetsad och skrapad från tektyl
-Fullbur
-Ledlager i alla länkarmar
-Knivkränager fram, hårdare bak
-Fullt justerbar bakvagn DTM
-Stumt monterad bakvagnsbrygga
-4-vägs Proflex runt om byggt av Sellholm
-Alcon bromsar Sellholm
-Ledlager i topplagringar med justermöjlighet
-Styrväxel
-mm
Motor/Drivlina
-S62B49 bakflyttad
-Vortech kompressor
-Köhler block off
-Egenbyggda headers
-3,5 avgas i RF
-Bosch 1200cc spridare
-Bremi VAC-spolar
-CNC fräst svänghjul
-Tilton 2-skivig
-Tilton hydraliskt utramningslager
-Vipec V88
-2st bosch 044
-4L catchtank
-45L Egenbyggd feulcell
-Nuke bränslefilter
-I tanken E85 och RedLine SI-Alcohol
-mm
Övrigt
-Egenbyggd Aero
-Sparco ProADV
-6-punkts bälte
-Sparco ratt
-Egenbyggt spakställ
-AIM-dash
-AIM GPS
-Aim Loggning
-innovative övriga mätare
-plastrutor
-mm
Framtidsplaner
-Lägre
-Bredare
-295 R-däck bak
-255 R-däck fram
-Dinan front
-Porsche Cup Vinge
-Ev sekventiell låda
Finns mycket att berätta men den som vill veta mer kan gå in på http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=57345&start=0
Liten bild på hur den såg ut sommaren 2011 med 540 motor:
Den silvrige 190E
Har letat länge efter en andra bil att bygga vidare på. Vad jag lärt mig hittills är att det ibland kan vara värt att köpa en fungerande bil, då man får så pass mycket på köpet. Det var så klart inte tänkt att bli en 190E från börja men turbo visste jag att jag ville ha. Efter tipps från en god vän blev det att slå till på Johan´s välbyggda Mercedes 190E 3.2 turbo. Ångrar inte sekund att det blev en 190E. Kommer att bygga vidare på denna så som jag vill ha den.
Lien spec på 190E idag:
Motor/Drivlina
M104, 24V 3.2L sexa på 220 originalkusar.
Renoverat block, nya lager.
Renoverad topp, nya ventiler, tätningar, inslipad och planad
H-profilstakar
Svarvade originalkolvar med nya ringar
Hemmabyggt grenrör, twin entry med EGT
Autronic laddtrycksventil.
2st Tial MV-S Wastegates
Garrett GT42 turbo
Tial Q 50mm.s BOV
3.5" downpipe uttag för bb och smalbandslambda
3" avgas hela vägen, en enkel dämpare bak
6st VAG 115R COP-spolar
Hemmabyggt 60-2 trigger bak på svänghjulet
Bosch EV14 1700cc spridare.
BJP-race fuelrail.
Aeromotive A1000 BTR
2st Bosch 044 soppapumpar
60L Fuel cell
1/2" bränsleledning i aluminium, 3/8 retur
dubbla RS4 Bosch bränslefilter
E85 körs med RedLine SI-Alcohol
Vipec V44 sprut
AEM brebandslambda
Mindre generator monterad
Mindre startmotor
717.404 getraglåda från 2.3-16V
planat svänghjul ombyggt för 618 tryckplatta
6 puckad "stel" sinter
Lamellbromsad diff, ASD
mm.
Kaross/Chassi
Ambulansfjädrar från W210
Förstärkta gasdämpare runt om
Stelopererad subframe, nya stag och bussningar i hela bakvagnen
Sportbromsar från Mercedes C-Klass 2009
M5 bygget började på hösten 2010
Färdig för att lackas
Fick tag i riktig thinner baserad färg så efter 8h i lackboxen var hade man bra ont i huvudet.
Cockpiten sommren 2011
Första testkörning blev att svina utan rutor
Efter några testkörningar kunde jag konstatera att kopplingen inte hängde med, in igen i garaget ca 2månader och ut igen för att göra banpremiär.
Trotts mycket strul och ringrostig förare hittade jag tillslut bilen i slutet av förra säsongen. Då med 286hk, nästa gång jag är ute med bilen kommer den bli betydligt argare.
Lite bilder på hur det går idag.
Passar in motorn
Mycket att bygga om för att få motorn ca 15cm längre bak i bilen. Då gäller det inte plåtarbete utan mer styrning och chassi.
3.5" hela vägen RF
Hoppas det kommer bli bra. Uppdaterar det jag kommer att göra med 190E när jag orkar nästa gång.
mvh// Kallentoft