Page 1 of 3
Min M5:a
Posted: 10 Jul 2012, 22:53
by Caulev
Tjena!
Jag är relativt ny här och behöver lite feedback gällande min bil.
Jag äger en M5 som jag köpte från Stockholms området i höstas.
Reg nr FZM457
Det är en M5 3,8 från 1992.
Garaget länk:
http://www.garaget.org/?car=268476&image=2539228Jag har fått lite info om att motorn på denna bil är fixad med lite godis osv. En av de tidigare ägarna till bilen har också kommenterat på min garaget sida att mycket är gjort med motorn men har ej svarat på mina frågor som jag ställt och har inget konkret.
Jag vet och har sett bilder där den körs på strippen med bra tider.
Köpte bilen för att ha skoj, kommer att uppgradera med lite bussningar och annat skoj som behövs men skall ej fixa den till nyskick.
Hade varit skoj att få info om vad som egentligen är gjort!!
Tack så länge!!!
Re: Min M5:a
Posted: 10 Jul 2012, 23:11
by pizza
Den ska va chippad, filter å system på om inget gjort nått med den sista tiden, gick 12.69 har jag dör mig på klister å 10,5".
Blocket va gjutet 4.0 å de har jag aldrig sett förut, vet dock att BMW gjorde 7st 4 liters S38 men att en av dom sitter i denna är väl inte alltför troligt...
Re: Min M5:a
Posted: 10 Jul 2012, 23:17
by Caulev
Ok!!
Det känns som att den rör på sig rätt så mycket bättre än de andra 3,8:or jag har kört.
Menar du att blocket är på 4 liter? Hur vet du det i så fall?
Vet att det finns vev till att få större volym men de lär ju ha kostat en massa i så fall!
Re: Min M5:a
Posted: 10 Jul 2012, 23:33
by pizza
Har pillat på den bilen några år, säger inte att blocket e 4L, säger bara att de står 4.0 gjutet på det.....
Hilda heter killen på PPF son hade den...
Re: Min M5:a
Posted: 10 Jul 2012, 23:39
by Caulev
Okej!
Super då ska jag försöka PM:a Hilda!
Tack så länge.
Re: Min M5:a
Posted: 12 Jul 2012, 00:05
by Hilda
pizza wrote:Den ska va chippad, filter å system på om inget gjort nått med den sista tiden, gick 12.69 har jag dör mig på klister å 10,5".
Blocket va gjutet 4.0 å de har jag aldrig sett förut, vet dock att BMW gjorde 7st 4 liters S38 men att en av dom sitter i denna är väl inte alltför troligt...
Pizza för h-e 12,63/181kmh
....12,69 pftttssss! ha ha ha ha ha...ohhhh där är den...it´s alive!....eller?
Den var rolig den där skapelsen år 2004....det var tider d....12,63 med en nästan 1700kg tung bil i sugmotorklassen, inte illa pinkat då...
Mvh Hilda
Re: Min M5:a
Posted: 12 Jul 2012, 00:08
by Caulev
Jo fan bilen lever besiktades i december utan anmärkning dessutom.
Re: Min M5:a
Posted: 12 Jul 2012, 00:09
by Dawe_A
Hilda wrote:pizza wrote:Den ska va chippad, filter å system på om inget gjort nått med den sista tiden, gick 12.69 har jag dör mig på klister å 10,5".
Blocket va gjutet 4.0 å de har jag aldrig sett förut, vet dock att BMW gjorde 7st 4 liters S38 men att en av dom sitter i denna är väl inte alltför troligt...
Pizza för h-e 12,63/181kmh
....12,69 pftttssss! ha ha ha ha ha...ohhhh där är den...it´s alive!....eller?
Den var rolig den där skapelsen år 2004....det var tider d....12,63 med en nästan 1700kg tung bil i sugmotorklassen, inte illa pinkat då...
Mvh Hilda
vad äre gjort på den då ?
Re: Min M5:a
Posted: 12 Jul 2012, 12:33
by pizza
Hilda!!!! Den lever!!!! Bara fram med plånboken å köpa hem den igen, den förtjänar fan å stå på museum!
Ja, den gick förbannat hårt back in the day, å just de att den är gränsfall till original, Jansson körde 12.3 med sin Z3 samma år med samma "standard" uppgraderingar, fyfan vilka historier de finns med som bilarna...
Re: Min M5:a
Posted: 12 Jul 2012, 14:10
by HenrikF
Den går bra, aldrig kört en m5 som går så fint, ryckfritt etc.
Någon som vet vad det sitter för kammar i den?
Re: Min M5:a
Posted: 12 Jul 2012, 14:11
by Caulev
Re: Min M5:a
Posted: 12 Jul 2012, 19:06
by Dawe_A
Caulev wrote:http://www.youtube.com/watch?v=ABZFyReNOBQ&feature=relmfu
Kopplingen är i slut och ska bytas.
av filmen/ljudet att dömma så tycker jag inte den går bättre än min 3.8 men det är ju en usel jämförelse. har du helt standard diff / låda ? annars kan ju sånt få en bil att gå mycket "bättre". Som min e30 325 kombi som gick mycket bättre än polarens, det enda som egentligen skiljde vad låda och diff. Kanske ett lätt svänghjul? Skall själv byta till 3.6 enkelmasse eller m30 nu när jag sätter på 765 plattan i helgen, borde bli bättre än ett org tungt dubbel.
Re: Min M5:a
Posted: 12 Jul 2012, 19:43
by Caulev
Jag kan inte svara jämfört med din men sen e de uselt att jämföra som du säger, inga mönster på däcken, kass koppling, men jämfört med tre 3,8:or jag har åkt i nyligen o kört två av dem känns denna rätt så mycket piggare.
Egentligen spelar det ingen roll, jag var mer nyfiken på vad som är gjort med motorn. Jag skall ej köra 402m med den ev bankörning vilket jag har gjort tidigare och var väldigt roligt.
Vad jag vet sitter det 3,6 svänghjul och resten är original.
Re: Min M5:a
Posted: 12 Jul 2012, 20:14
by Dawe_A
Caulev wrote:Jag kan inte svara jämfört med din men sen e de uselt att jämföra som du säger, inga mönster på däcken, kass koppling, men jämfört med tre 3,8:or jag har åkt i nyligen o kört två av dem känns denna rätt så mycket piggare.
Egentligen spelar det ingen roll, jag var mer nyfiken på vad som är gjort med motorn. Jag skall ej köra 402m med den ev bankörning vilket jag har gjort tidigare och var väldigt roligt.
Vad jag vet sitter det 3,6 svänghjul och resten är original.
du kan få köpa min nya bmw original m5 koppling, hela paketet fall du vill. Den har gått typ 100mil max. =)
monterar förhoppningsvis av den i helgen, pm om det är intressant.
Re: Min M5:a
Posted: 12 Jul 2012, 20:17
by Dawe_A
HenrikF wrote:Den går bra, aldrig kört en m5 som går så fint, ryckfritt etc.
Någon som vet vad det sitter för kammar i den?
eftersom att vi har co 0.5 ? så känns det inte som att man ens kan byta till värre kammar knappt? har jag fel? Finns där några vassare kammar till s38 utan problem vid besiktning?
Isåfall vill jag också ha ett par sådana.
Re: Min M5:a
Posted: 12 Jul 2012, 21:02
by Caulev
Är faktiskt inte alls insatt i detta med kammar!
Re: Min M5:a
Posted: 12 Jul 2012, 23:37
by Hilda
Caulev wrote:Är faktiskt inte alls insatt i detta med kammar!
Efter att sett filmen måste det sitta originalchip i bilen...den där mätarnålen passerade ca 2cm förbi 8000rpm i mina dagar
Det finns ingen M5-e34 i sugmotorklassen som ens är i närheten av dom tiderna som den bilen kört på, i sverige....In med den till Köhler så krämar han säkert upp ca 40hk till mot vad den nu har....Blir ledsen av att se att varvnålen bara når till hälften mot vad den är van vid ha ha ha ha...
Bilen var garanterat god för låga 12:or om man hade fortsatt nöta...men så kom turboplaner, cabbyggen och nu ungar...
saxat från ett inlägg 2008.....Helt rätt salle...
Ja den tiden med en m5:a blir ganska så svår att uppnå men 12.89repan var med full utrustning, slutsteg baslåda mm mm....helt totalt olättad...
Som bäst körde jag 12,63/179kmh med urplockat baksäte & passagerarstol och reservhjul....
Har tidkort på 12.637sek repan som jag tyvärr kom på 4:e platsen där en bubbla eller porsche knep 3:e platsen på 12.636sek....
Detta var på bilsport mantorp 2004...
Körde veckan efter på Tullinge och har film på 12,64/181kmh så back up i massor har jag på tidkort, filmer mm mm.......
Tyvärr så gick drivaxeln och kopplingen sönder i starten på nästa repa och detta var sista racet för säsongen....Hösten stod & knackade på dörren....
Jag lagade drivaxel och koppling och fick ett bra bud på bilen.....såldes till Östersund men ägaren idag bor i Gävletrakten...tror jag.
Jag är helt övertygad om att bilen skulle klara en 12,300 repa om jag hade fått fortsätta mata tider med den....men som sagt det är inget jag kan bevisa
Jag tror att jag har de 7 snabbaste reporna som gjorts med en m5 e34 i sugmotorklassen...alla under 13sek....tål att jämföras med Jocke Qvarnströms m5e39 som han körde 13:18 med samma år
Detta var gjort åt min m5 3,8 motor-92:
Blueprintad.
Chip.
Raka rör 3"
Sportluftfilter(inget alls)
1 överborrning std BMW.
Ja hoppas det inte jag har framhävt informationen stötande eller skrytigt på något sätt för det är inte alls min mening.
Jag har 12,63 tidkortet inramat i en tavla någonstans i garaget som jag säkert kan scanna in och maila men som sagt tiden står ju även säkert i bilsportsnumret runt mantorpkörningen 2004.
Mvh Jonas Hildingstam alias Hilda.
http://www.vpm.seSåär det...mvh hilda