Page 1 of 1

Bmw 325ix kompressor ;)

Posted: 29 Nov 2006, 02:08
by power325ix
hej alla bmwnördar :P

heter Matti och bor i Västerås.

blev medlem här för att kunna få tips och råd med mitt bygge och kunna hjälpa andra med nåt

får väl se hur de här projektet går, bra hoppas jag :)

kan berätta lite om mina tankar som jag har på bilen
ska väga under 1000kg
hk 400+ till o börja med iaf :P
lacka allt under bilen även karossen
kanske ställa ut den också
kanske ha lite stereoljud i den, men då blir de nog inte under 1000kg
och bygga motorn så den håller ett antal mil, inge motorras här inte :P
kommer nog rasa ett par bakklumpar om inget annat.

o sen till det här med turbo lr kompressor hmmm.
hade från början tänkt mycke på turbo men nja vill ha lite ovanligt :P och sen ljudet från en kompressor matad motor de härligt, de nästan de bästa :)

Posted: 29 Nov 2006, 02:18
by power325ix
är det jag som är blind? hur laddar man upp bilder? :S

Posted: 29 Nov 2006, 02:51
by Overcharged
härligt projekt :wink:

här står det hur man laddar upp bilder:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=5848

Mata på med bilder nu :P

Posted: 29 Nov 2006, 09:11
by Chrille
Borde man inte knäcka fördelningslådan ganska snabbt med kompressor med tanke på det tidiga vridet?

Jag hade nog försökt satsa på en RWD E30 från början.

Posted: 29 Nov 2006, 15:31
by Dragon
Fördelningslåda och bakdiff håller nog men framdiffen är ju den svaga länken på en ix tror att det igentligen är fördelningslådan som knäcker framdiffen vid mycket effekt dock går inte fördelningslådan sönder av det. Verkar dock som dom håller bättre då man inte gör kamikaze starter :D

Är ju lätt att göra om till rwd om int annat :D så har jag på min ix med s50 just nu :D

Posted: 29 Nov 2006, 15:52
by fisherman
blir ett par bmw turbos i sommar i västerås?... =)

Posted: 29 Nov 2006, 16:02
by M3JONAS
Spännande att fler bygger med kompressor.

Vad blir det för motor och vad för kompressor ska du åka med?

Posted: 29 Nov 2006, 16:47
by BRUZZE
hade en ix förut me kompressor finns här i forumet.

har också hört att främre diffen är dne svagaste länken...

fann ju en snubbe som hade byggt om en ix me turbo å han hade typ 500 hk fast han hade typ byggt egna diffar eller va det va, måste varit en rolig bil...

lite bilder vill vi alla se och lite mer info om bilen=)

Posted: 03 Dec 2006, 16:31
by power325ix
sorry att jag inte vart inne på ett tag men internet har krånglat.
hade tänkt köra med orginal diffarna o vanliga fördelningslådan och om de inte håller så får man hitta på nå annat, nån som vet om de går o ta fördelningslådan från typ nån fyrhjuldriven pickis?? och om det håller bättre?

svaret till m3jonas och kanske alla andra också

ska ha orginal motorn altså m20b25 o planerna va och ha ppf kolvar stakar och en lys-2300ax kompressor från stylingkompaniet o självklart blir det mycke annat till toppen m.m vet ej vilken kam som är bäst kanske ppf också lr dr Schrick kam.

tröjer nog ett tag innan jag börjar med motorn just nu håller jag på med att byga ett ställ till karossen, ska börja o skrapa minsta lilla underredsmassa, ska bli helt plåtren,och börja lacka alla stagen, balkar m.m till rött, hade tänkt måla med bromsoksfärg nån som vet nå bättre färg som håller??

har bestämt mig för att karossen ska blir smaragdgrön o vissa detaljer röda, jag tror att det blir snyggt ;)

Posted: 03 Dec 2006, 16:34
by power325ix
kollade igenom mina bilder, tror inte att det är värt o sätta ut, ska knäppa nya så fort som möjligt och med en riktigt kamera :P hara bara tagit med mobben.

tack för tipset overcharged :)

Posted: 03 Dec 2006, 16:53
by power325ix
har sett ett par filmklipp på en e36 som stylingkompaniet gjort, nån som vet vilka det är? om nån av dom finns här på forumet.

de jag vet nu så finns de 3st lite mer seriöst byggda e30 turbon i västerås