Page 1 of 4
S38B38 motverka sprickor.
Posted: 09 Jul 2012, 10:59
by Dawe_A
det är ju känt att m3 3.8L blocken brukar spricka mellan cyl/kylkanaler när man överladdar, men vissa kör ju 1000hk + i all evighet med dessa, te.x VS motor.
Finns det något trix precis som med extra kil i hubben på b36 eller är det bara A och o med ett hel sekventiellt sprut och en sjukt fin map?
kan man svetsa kanaler? betong? kemisk metall? ja ni fattar

Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 09 Jul 2012, 11:06
by Jørg1e30
Vet ikke om noe trix. Men har du en blokk som er sprekkfri er det bare og ladde på. Mange kjørre mye effekt uten bekymmer med b38. Snakket med vs om dette en gang. Han mente att det måtte kåmme av att toppakningen hadde gått på mange 3,8 når di var nye. Og att verkstedene som byttet dem inte tømte ut oljen som havnet i bult hullene. Dermed sprakk blokkene når di dro topplokksbultene igjen. Han Kjørte 1460hk+ 350hk i lystgass i starten på sin drag e36 med org 3,8 blokk. Og den holdt.
Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 09 Jul 2012, 11:50
by Bäckis
Det är väl inte riktigt sant? Den verkade gå sönder relativt ofta?
Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 09 Jul 2012, 12:33
by Sten
När Vidar var med i motorsoffan (nitroz) så berättade han att motron sprack på "langs" tillslut,alltså den dom hade i e36an.
Mycket intressant program föresten.
Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 09 Jul 2012, 14:24
by Jørg1e30
Bäckis wrote:Det är väl inte riktigt sant? Den verkade gå sönder relativt ofta?
Jeg vet ikke. Det va der han sa til meg

mulig han han ville pynte litt på det da jeg vurderte og bruke han til og bygge s38 til meg den gangen.
Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 09 Jul 2012, 21:22
by Dawe_A
okej så det är bara att syna allting riktigt noga när man byter packning, skruva dit arp och cooperring och hålla tummarna ?
det finna inga kända svetsningar i blocken som på M20 eller liknande?
Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 09 Jul 2012, 21:24
by Pimplaren
VS har väl skjutit ett antal maskiner i m5an?
Man svetsar inga block för bättre hållbarhet, bara topparna! men det är nog bara att kontrollera allt innan och sen hålla tummarna!

Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 09 Jul 2012, 21:33
by Dawe_A
jag antar att det är en "chansning" då ja...vad vare för spec på turbobanditen m5an? org stakar och kolvar? 6-700hk ?
Denna jag menar..
http://www.youtube.com/watch?v=13ntdgqS ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
håller den än?
Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 09 Jul 2012, 21:47
by nicke.t
tyckte ja såg en ny film nyss me den bilen.
Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 09 Jul 2012, 22:03
by Pimplaren
Den bilen.....

min håller, dock har jag "ingen effekt", kolla AGs istället, Petris gamla, Konnys gamla, dom verkar lira fint med mkt effekt! köp min så slipper du fundera mer

Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 09 Jul 2012, 22:04
by Dawe_A
ja det vart ju mycket prat om den bilen ett slag, vart de 6-700hk i den eller? Den håller än med standard botten?
hehe nej pimplaren det är för mycket pengar

Jag skulle isåfall snika till den med typ en hx55 med 19avgas , vipec v88 och cooperring + E85. runt 600hk Sen uppgradera allt efterhand, tror man blir mer motiverad fall man får köra lite emellan uppgraderingarna

Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 09 Jul 2012, 22:20
by pizza
Dawe_A wrote:ja det vart ju mycket prat om den bilen ett slag, vart de 6-700hk i den eller? Den håller än med standard botten?
hehe nej pimplaren det är för mycket pengar

Jag skulle isåfall snika till den med typ en hx55 med 19avgas , vipec v88 och cooperring + E85. runt 600hk Sen uppgradera allt efterhand, tror man blir mer motiverad fall man får köra lite emellan uppgraderingarna

Låter jävligt klokt... Man tappar motivationen på en kvart annars
Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 09 Jul 2012, 22:55
by Jørg1e30
Pimplaren wrote:VS har väl skjutit ett antal maskiner i m5an?
Man svetsar inga block för bättre hållbarhet, bara topparna! men det är nog bara att kontrollera allt innan och sen hålla tummarna!

Vs mosa en stk i m5an. Så vitt jeg vet.
Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 10 Jul 2012, 00:05
by Dawe_A
en stake? inga spruckna block? för vs motor effekten är ju dubbla mot vad jag tänkte köra.
ARP, cooperring, hx55 och lite e85 ihop med mitt nybygda rostfria 3" och vipec v88 så har man nog roligt en sommar förmodligen, maskinerna verkar ju hålla bra med standard botten. Diggar man sen detta så kan man ju putta i h profil och Ev smidda kolvar säsongen efter det..
När plockar ni i sviktstålsaxlar i en e34 m5? Eller rättare sagt hur mycket pallar dem mellan tummen och pekfingret, några exempel?
Ville egentligen bara veta fall man kunde förstärka blocken på något sätt. =)
Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 10 Jul 2012, 00:18
by cerveza
3" på 3,8l och turbo låter trångt
Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 10 Jul 2012, 00:26
by Dawe_A
cerveza wrote:3" på 3,8l och turbo låter trångt
ja visst gör det men det är nydligen byggt för dyra pengar så jag får hålla koll på avgastemp och mottryck.. måste jag uppgradera så måste jag.
hoppas det hänger med en bit iallfall
Re: S38B38 motverka sprickor.
Posted: 10 Jul 2012, 06:57
by dre racing@
med standard botten, menar du också standard kolvar?
3" låter trångt, men är det raka fina rör så håller det en bit