Page 1 of 10

1000hk Audi RS2 SEDAN (07K motor)

Posted: 03 Jul 2012, 09:48
by helvetesmaskinen
Ingen coupé...

Bilen är ursprungligen en Audi 80 Quattro 2.8 -93

Gilla och följ gärna 07K Motorsport också!

Bilen ska gå på gata, stripp och drift

Planen är att få ner vikten till 1200-1300Kg, och köra låga 9'or (eller höga 8'or) på strippen. Viktfördelningen är jag medveten om och jag satsar på att få chassit fördelat närmare 50/50 med mycket god väghållning. Jag kommer lägga extremt mycket resurser på motor för tidigt ladd och hög toppeffekt. Ett brett register som få har sett innan! Bilen kommer typ se ut som en RS2 sedan.



Illustration

Image


-Motor/soppasystem-

07K block 2.5L
Kammar hemlig spec med VVT
Topp rejält portad av Jonus-Racing, maxxade säten, planad
Shimsade ventiltryckare halvhydraulisk
3xmm insugsventiler nitrid-coatade
28mm avgasventiler i Nimonic 751
80mm spjällhus
Ståltoppackning
Racing fjädrar
Titan retainers
Modifierade kedjespännare till kamkedjan
JE kolvar 82.5mm specialbeställda med nitrat kolvringar
Jonus Racing H-profil stakar med 22mm kolvbult
8 bult 92.8mm turbovev
Egendimensionerad torrsump
MaxxECU sprut
3st Bosch 044
R8 V10 tändspolar

-Chassi-

KW v.3 coilovers
CNC Ledlager topplagringar 12mm offset på caster/camber
Alubussningar i sub-frames, motor, låda och diff
Smidda länkarmar med ställbar camber på spindelleden
Polyuretanbussningar (95 Shore) i hela hjulupphängningen
Batteri flyttat bak i baljan, baksätet kvar och kolfiber huv/front fram för jämnare viktfördelning
3mm polykarbonat rutor runt om
Lättad på all isolering, lister, dörrar, rutor, asfaltsmatta och massa annat.
Lätta justerbara sportstolar fram
Bromsar inte bestämt än
Porsche 993 luftintag
Hydraulisk handbroms

-Drivlina-

01E 6vxl dogbox från Jonus-Racing
CNC fräst stålsvänghjul från Jonus-Racing
2 skivig Tilton koppling 8mm 1300nm
Drivaxlar från Jonus-Racing
Uppdaterade drivknutar runt om från Tyskland
Lamelldiff fram med lätt broms från Jonus-Racing
Rampdiff bak med hård broms från Jonus-Racing

Re: 5-cyl B4 sedan Audi 80Q 9s

Posted: 03 Jul 2012, 09:49
by helvetesmaskinen
stridsvagnen

Image


River...

Image


Inbus satt som sten så drog sönder dom, fram med vinkelslip

Image


Propellerschaft

Image


Ingen rost

Image


Borta

Image


12v V6

Image


Typ såhär ser S2'or ut när man gör launch

Image


Liften pajj

Image

Re: 5-cyl B4 sedan Audi 80Q 9s

Posted: 09 Jul 2012, 12:07
by helvetesmaskinen
S4 lådan... ska tas isär och gås igenom

Image
Image

Re: 5-cyl B4 sedan Audi 80Q 9s

Posted: 09 Jul 2012, 22:24
by pizza
Sätt oljekylare på lådan, anslutningarna finns å det är hallon tårta på dom när man smiskar bana...
Byttes några på garanti hos Audi där oljan koksat med ras som följd efter bana och/eller långa Autobahn pass

Re: 5-cyl B4 sedan Audi 80Q 9s

Posted: 10 Jul 2012, 07:27
by helvetesmaskinen
Fanns visst lite ytrost under några sketna alukåpor som ska "skydda". Det som händer är att smuts o fukt fastnar där istället och bildar rost som vi ser... men innan:

Image

Och efter:

Image

Och tanken var också att riva ner tanken.

Image

kaross

Image

Nån som behöver 80 Quattro grejer? ;)

Image

All betonit försvinner! viktade det till typ 20 kilo när jag var klar... sjukt!

Image

Lättat lite i dörrarna också, vev och plåtkonstruktionen vägde ingenting, bra gjort av Audi, men rutan och balken i aluminium blir lite vikt iaf... ska gå på framdörrarna också!

Image

US-spec lampor

Image

Image

Re: 5-cyl 9s B4 SEDAN Audi 80Q

Posted: 12 Jul 2012, 07:48
by helvetesmaskinen
All betonit matta försvinner. Säkert 20-30 kilo på bara det...

Image

Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl

Posted: 13 Jul 2012, 07:58
by helvetesmaskinen
Lättat lite i dörrarna bak

Image

Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl

Posted: 13 Jul 2012, 09:58
by P.Herrdahl
Grymt!

Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl

Posted: 13 Jul 2012, 12:06
by helvetesmaskinen
Vad tror ni om att köra E85 i denna tanken? Någon som är plastspecialist? Bl.a Saabjohan var lite emot detta vet jag.

Image

Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl

Posted: 13 Jul 2012, 18:48
by P.Herrdahl
Vet många som kör E85 i BMWs originaltankar och det verkar funka bra? Tror inte det är nån skillnad på Audis tankar.

Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl

Posted: 14 Jul 2012, 13:56
by cerveza
helvetesmaskinen wrote:Vad tror ni om att køra E85 i denna tanken? Någon som ær plastspecialist? Bl.a Saabjohan var lite emot detta vet jag.

Image



Saabjohan har aldrigt byggt en bil i hela sitt liv och lever enbart på sina teorier. Jag jobbar och utvecklar inom plastindustrin, vad är det för plast?

Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl

Posted: 14 Jul 2012, 14:56
by Fredriksson84
Brukar ju alltid vara överflödig plast i gjutningarna skär bort en bit å lägg i e85 då märks det ju ganska snart om det funkar

Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl

Posted: 14 Jul 2012, 15:27
by PiLlEvAn
det brukar stå på plasten.
men plast är ingen fara för e85.

Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl

Posted: 14 Jul 2012, 22:49
by cerveza
PiLlEvAn wrote:det brukar stå på plasten.
men plast är ingen fara för e85.



Beror helt på plasten. Vissa tål det inte alls. Men de plaster som man gör tankar i brukar aldrig vara några bekymmer.

Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl

Posted: 15 Jul 2012, 21:33
by helvetesmaskinen
Tack för era konkreta svar! Har också en känsla över att E85 kommer fungera bra i tanken. Ska kolla vad för plast det är när den är ren och i läsbart skick :-)

Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl

Posted: 16 Jul 2012, 16:33
by helvetesmaskinen
bakvagn från S2 sedan/avant

Image

Image

Image

Image

Image
Image

bakdörrarna lättade till max

Image

Re: 9sek Audi B4 SEDAN, 5-cyl

Posted: 17 Jul 2012, 07:57
by helvetesmaskinen
och framdörrarna ska också lättas och se om jag kan fixa kolfiber panelerna och hänga utanpå

Image

Image