Page 1 of 4
FCUK DDesign E30
Posted: 02 Jul 2012, 21:31
by FCUK
Tjena! Här kommer en tråd på min e30.
Setup:
M50B25iv från e34
Arp topplocksbultar
Cooperingtopplockspackning
Alumotorkuddar
Gjutet turbogrenrör
Kina snurra
DDesign titanium turbomössa
DDesign Oljekylare
Billet oljefilterhållare
Ombyggd m50 oljefilterhus för oljekylare
Slangar av hydroscand i örebro
E36 vattenkylare
Bränsle:
1260cc lucas spridare
Bosch 044 pump
40l JAZ Fuelcell
10mm stålomspunnet hela vägen av Hydroscand i Örebro
Nuke bränslefilter
Nuke fuelrail
Aeromotive Bränsletrycksregulator
Sprut/Tändning:
Audi tändspolar
Vipec v44
Chassi/bromsar:
Bc coilovers
2st willwood bromscylinderar
Nya bromsrör av hydroscand i örebro
Bromsvåg
"Full" bur
Invändigt:
Sparco sprint stolar
Sparco ratt
Sparco rutnät
Luisi snapoff
Takata kopia bälten
Autometer mätare
Innovate bredbandslambda
Drivlina:
Getrag 260 låda
Sinter 4-puck lamell
Svarvat svänghjul
618 tryckplatta
Senaste bromsningen gav 365whp och 506wmn vid 0,9bar
hej!
Re: FCUK DDesign E30
Posted: 19 Jul 2012, 11:08
by FCUK
Snart ska bilen äntligen bli mappad på nytt! Har slängt dit en nukerail och nya spridare i hopp om att lösa mitt märkliga problem med bilen. Bilen är mappad 3 gånger i år men har några dagar senare gått dåligt igen!! Så nu hoppas jag att det va mina jävla lucas spridare som har strulat för mig i 1,5års tid.
Mappade tomgången själv i ren tristess!
Är så jävla sugen på att få svina lite igen!!
Re: FCUK DDesign E30
Posted: 28 Jul 2012, 15:32
by FCUK
Äntligen!! funkar det. Det va mina lucas spridare som strulade. Nu, nymappat med mina precision 895cc spridare blev det kanon! Dock hände de en liten incident vid DDesigns senaste "drifthäng". Jag provade några gånger att ligga nära några buskar och kom lite för nära en gång och där stod tyvärr en stolpe:/
Efter en kväll med mycker körning:)
Morgonen dan efter va det dags för riktning. Klockrent att dela garage med en plåtslagare!
Lite buntband och självborrande i bakfångaren. Som nytt:)
FCUK DDesign E30
Posted: 28 Jul 2012, 16:26
by Ryding
Riktigt rå bil, utseendet andas racing!
Re: FCUK DDesign E30
Posted: 28 Jul 2012, 17:10
by Bmwandreas
Ja de spridarna är du inte ensam om att ha problem med. Skönt att det funkar!
Re: FCUK DDesign E30
Posted: 29 Jul 2012, 10:57
by FCUK
#Ryding, Tack!
#Ärtan, Ja det är så konstigt eftersom dom visat bra resultat när man provtryckt dom. Men skönt att det funkar nu i alla fall!
mvh
Re: FCUK DDesign E30
Posted: 29 Jul 2012, 22:41
by _TH_
Ballt projekt. Har sett er på Mantorp några ggr.
Vad är det som strular med Lucas-spridarna?
Och gäller det alla deras spridare?
FCUK DDesign E30
Posted: 29 Jul 2012, 23:08
by FCUK
_TH_ wrote:Ballt projekt. Har sett er på Mantorp några ggr.
Vad är det som strular med Lucas-spridarna?
Och gäller det alla deras spridare?
Tack!
För mig har det varit att dom betett sig olika. Har mappat bilen och någon vecka senare har bilen gått helt annorlunda. Trotts att vi testat dom 2gånger med bra resultat:/ jag körde med 1260cc Lucas Spridare.
Mvh
Re: FCUK DDesign E30
Posted: 12 Aug 2012, 14:13
by FCUK
Bilder från en fotosession med DDesign-teamet
Re: FCUK DDesign E30
Posted: 19 Aug 2012, 16:55
by jonashelin
riktigt fint bygge, får man fråga varför du kör med så lång krycka? är det bekvämt eller fyller den någon funktion, jag upplevde nämligen att det var rätt så tungt att låsa bakhjulen på min förra e30 och trots mycket luftande blev det aldrig riktigt bra, men hade jag haft längre skaft så blir de ju lite annan kraft och lättare att låsa,
Re: FCUK DDesign E30
Posted: 20 Aug 2012, 21:44
by Jonis
Jag känner inte ägaren till bilen men kan svara för hur det var i våra bilar när vi fick monterat längre spakar, o det var riktigt stor skillnad!
Blir mycket mer kraft, mer häv så att säga
Jag har en fråga med ja kom på just nu, hur har du fäst ditt rutnät och går det att plocka ner snabbt?!
MVH
Re: FCUK DDesign E30
Posted: 15 Oct 2012, 18:09
by FCUK
Sorry för sent svar!
Har en lång spak av 2 anledningar. Både för att det är lätt att få tag i den på sladd. Men mest för att få mer hävkraft. Det var svårt att få hjulen att låsa ordentligt med orginalspaken och e30 orginalbromsar.
mvh
Re: FCUK DDesign E30
Posted: 15 Oct 2012, 18:47
by FCUK
Då var säsongen till slut över och jag börjar gå i mekartankar. Körde ett sista event på gröndal i Eskilstuna i lördags. Grymt skoj!
Några bilder från i lördags
Dags för lite uppgradering av bilen.
Rev loss gamla trötta turbon som får gå till skrot..
..och drog i v-ås för att hämta en ny(hx40w)! Hoppas på att den ska leverera tillräckligt.
Grenrörsmaterial är beställt. Sjukt pepp på att få vara lite kreativ och bygga grenrör.
Tror ni det räcker med en 39mm wastegate? Målet är 500whp eller max 1,5bars laddtryck
Hög tid att ta tag i projekttråden igen!
Re: FCUK DDesign E30 - Räcker det med 39mm wastegate?
Posted: 16 Oct 2012, 00:50
by TreLingon
Jag är nöjd med min precision 46mm.
Inget strul alls ..
Är det stor skillnad i pris mellan 39 & 46 wg ?
FCUK DDesign E30 - Räcker det med 39mm wastegate?
Posted: 16 Oct 2012, 05:31
by FCUK
Nja det skiljer en tusen lapp.
Mvh
Re: FCUK DDesign E30 - Räcker det med 39mm wastegate?
Posted: 16 Oct 2012, 15:05
by TreLingon
FCUK wrote:Nja det skiljer en tusen lapp.
Mvh
Okej
Re: FCUK DDesign E30 - Räcker det med 39mm wastegate?
Posted: 16 Oct 2012, 19:02
by Nisse Järnet
Är väl svårt att jämföra rakt av men jag körde med Tial 38mm på min M20 i ett tidigt skede med Z45 kam och 2.5 liter med en HX40 #14 hus och jag hade inga problem att köra grundladd på 1.3 bar iaf. Testade inte lägre heller